اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

جهانی که در آن هستیم را می توان دنیای باکتری ها دانست که ما فقط در آن زندگی می کنیم. بنابر پژوهش ها، بیش از یک تریلیون گونه میکروب روی کره زمین زندگی می کنند. اما بسیاری از این میکروب ها بی خطر هستند و عاملی برای نگرانی محسوب نمی شوند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “اینسایدر”، باکتری ها در هر جایی هستند. بیشتر آنها بی خطر بوده و اغلب مفید نیز هستند. ما نباید از باکتری ها هراس داشه باشیم زیرا این شرایط به وسواس بهداشت و تمیزی منجر می شود که این شرایط نیز خوب نیست. تماس انسان با انسان در بیشتر مواقع موجب انتقال عامل بیماری‌زا می شود و تماس با سطوح دیگر کمتر در این زمینه نقش دارد.

در شرایطی که باکتری ها ممکن است به آن اندازه که تصور می کنیم به ما آسیب نرسانند، اما این نباید موجب غفلت از رعایت بهداشت و شستشوی دست ها شود. آب و صابون بهترین و ساده‌ترین سد دفاعی ما در برابر بسیاری از میکروب های مضر است که روزانه با آنها مواجه می شویم.

قرار گرفتن در معرض باکتری ها همواره بد نیست زیرا آنها سیستم ایمنی بدن ما را فعال نگه می دارند. در غیر این صورت، ممکن است سیستم ایمنی حمله به سلول ها و بافت های خود بدن را آغاز کند. یکی از دلایل شیوع بیماری های خودایمنی در کشورهایی که مردم توجه ویژه ای به نظافت خود دارند، همین مساله است.

در ادامه با برخی از پر میکروب‌ترین اشیایی که روزانه با آنها سر و کار داریم بیشتر آشنا می شویم.

اسفنج آشپزخانه را به طور منظم جایگزین کنید.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

اسفنج های آشپزخانه می توانند بسیار کثیف و پر از باکتری باشند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که اسفنج آشپزخانه می تواند حاوی مقدار میکروبی فراتر از تصورات پیشین ما باشد. البته این هشدارها بیشتر جنبه افزایش آگاهی عمومی را دارند و نباید دچار هراس شوید. تنها کاری که باید انجام دهید جایگزینی منظم اسفنج کهنه با یک اسفنج نو است.

بیشتر باکتری های روی تلفن همراه شما بی ضرر هستند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

پژوهشی در دانشگاه آریزونا نشان داد که تلفن های همراه می توانند ۱۰ برابر کثیف‌تر از صندلی توالت باشند. بدون در نظر گرفتن این که خود را چه میزان تمیز می دانید، پوست انسان نیز به طور طبیعی حاوی تعداد بسیار زیادی از میکروب هاست. اما نیازی نیست تا پس از هر بار استفاده از تلفن همراه خود، آن را با دستمال ضد باکتری پاک کنید زیرا بیشتر این باکتری ها بی ضرر هستند.

منوی رستوران ها تقریبا غیر ممکن است که تمیز باشند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

هر اندازه که خدمه رستوان ها تلاش کنند تا منوهای خود را تمیز نگه دارند، با توجه به در تماس بودن آنها با دست افراد مختلف در طول روز، تقریبا غیر ممکن است که منوها ۱۰۰ درصد فاقد باکتری باشند. کاری که شما می توانید انجام دهید شستشو و پاکسازی دست ها پس از ارائه سفارش غذاست.

مسواک شما دارای ۷۰۰ سویه باکتری است که در دهان شما نیز وجود دارند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

بیش از ۷۰۰ سویه باکتری درون دهان انسان زندگی می کنند، از این رو، می توان حضور آنها روی برس مسواک را نیز تصور کرد. همانند نیاز به جایگزینی منظم اسفنج آشپزخانه، جایگزینی مسواک کهنه با نو نیز اهمیت دارد. شما باید هر سه ماه یک بار این کار را انجام دهید.

دکمه های آسانسور با دست افراد مختلف در تماس هستند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که دکمه های آسانسور در بیمارستان ها کثیف‌تر از توالت های بیمارستان هستند.

نازل پمپ بنزین احتمالا کثیف‌ترین چیزی است که در مسیر خود به سمت محل کار لمس می کنید.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

نازل پمپ بنزین ها یکی از کثیف‌ترین اشیایی هستند که می توانید با آن در تماس باشید. نتایج یک پژوهش در آمریکا نشان داد که نازل پمپ بنزین کثیف‌ترین سطحی است که مردم در مسیر خود به سمت محل کار لمس می کنند.

از دستمال های ضد عفونی کننده برای پاکسازی دسته چرخ های خرید استفاده کنید.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

سطوح مختلف در فروشگاه های بزرگ می توانند سرشار از باکتری های مختلف باشند و چرخ های خرید یکی از آلوده‌ترین سطوحی است که می توانید با آن در تماس باشید. در برخی فروشگاه ها هنگام ورود به مشتری دستمال ضد عفونی کننده برای پاکسازی دسته چرخ خرید داده می شود.

دستگیره درها در مکان های عمومی باکتری های بسیاری را انتقال می دهند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

دستگیره درها در مکان های عمومی بسیار کثیف هستند. دست های انسان از بزرگترین پخش کننده های میکروب هستند و از آنجایی که برای باز کردن در از آنها استفاده می کنیم، باکتری ها در هر جایی پخش می شوند. بر همین اساس است که شستشوی دست ها، به ویژه اگر سرماخورده اید یا با آبریزش بینی مواجه هستید، اهمیت دارد.

وسایل یوگا در باشگاه ممکن است حاوی برخی از باکتری های عفونی باشند.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

انجام یوگا فواید مختلفی را برای بدن انسان به همراه دارد، اما زمانی که موضوع باکتری های عفونی مطرح می شود، تشک های یوگا ممکن است گزینه خوبی برای انتقال آنها باشند. با توجه به میزان تعریق و تنفسی که روی تشک های یوگا صورت می گیرد، آنها مکان خوبی برای تکثیر باکتری ها هستند. بر همین اساس، با همراه داشتن وسایل شخصی یوگا و پاکسازی منظم آنها حداقل اطمینان حاصل می شود که با باکتری های بدن خود و نه فردی دیگر در تماس هستید.  

صفحه کلید رایانه سرشار از باکتری های مختلف است.

اشیایی پر استفاده اما غرق در میکروب!

ما زیاد درباره میزان کثیفی و آلودگی صفحه کلید رایانه خود فکر نمی کنیم، اما یکی از کثیف‌ترین سطوحی هستند که روزانه با آنها در تماس هستیم. نتایج یک مطالعه نشان داد که باکتری های مرتبط با آنفلوانزای معده و بیماری های دیگر می توانند از یک ساعت تا یک روز روی صفحه کلید رایانه دوام بیاورند.

error: Content is protected !!