افزایش بروز بیماری سالک در سه شهرستان خراسان شمالی

افزایش بروز بیماری سالک در سه شهرستان خراسان شمالیرئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: میزان بروز بیماری سالک در سه شهرستان راز و جرگلان، شیروان و مانه و سملقان کمتر بوده اما هم اکنون شاهد بروز این بیماری در این مناطق هستیم.

دکتر هاشمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه میزان بروز بیماری سالک در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین بالا بوده است، افزود: اما اخیرا شاهد تغییر شرایط اکولوژیکی بوده ایم و می بینیم که این بیماری در مناطق دیگر استان نیز مشاهده می شود.

وی ادامه داد: سالک بیماری مشترک میان انسان و دام بوده که با رعایت موازین بهداشتی می توان از بروز آن در جامعه جلوگیری کرد.

هاشمی در ادامه به سایر بیماری های مشترک میان انسان و دام نیز اشاره و اظهار کرد: بیماری تب مالت یکی از بیماری های مشترک است که تعداد زیادی از بیمارانی که به این بیماری مبتلا می شوند ناشی از مصرف لبنیات محلی(غیرپاستوریزه) است.

وی تصریح کرد: این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد که افراد به سوی مصرف مواد پاستوریزه بروند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته اعتباری برای واکسناسیون دام ها جهت جلوگیری از بروز بیماری تب مالت اختصاص یافت و طرح اجرایی شد که شاهد کاهش این بیماری در جمعیت انسانی بودیم اما از آنجاییکه اختصاص این اعتبار ادامه نیافت، طرح نیز به طور اجرایی نشد و دوباره شاهد روند افزایش بروز این بیماری هستیم.

وی در ارتباط با بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) در استان نیز بیان کرد: در گذشته شاهد بروز یکی دو مورد از این بیماری در استان بوده ایم. کنه هایی که در خراسان شمالی وجود دارند تا حدود پنج درصد آلودگی به بیماری مذکور را دارند و شرایط اکولوژیکی طوری فراهم نشده است که سبب انتقال بیماری شود.

error: Content is protected !!