ام اس چیست؟ | زنگ خطر شروع بیماری | تغذیه در بیماری ام اس

ام اس چیست زنگ خطر شروع بیماری تغذیه در بیماری ام اس

ام اس نوعی بیماری التهابی مزمن, ناتوان کننده و اغلب پیشرونده در سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به از بین رفتن پوشش میلین تارهای عصبی می شود و به تدریج می تواند باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی بین مغز و سایر قسمت های بدن شود

اگر ام اس دارید، شیرکاکائو بنوشید!

ام.اس نوعی بیماری التهابی مزمن، ناتوان کننده و اغلب پیشرونده در سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به از بین رفتن پوشش میلین تارهای عصبی می شود و به تدریج می تواند باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی بین مغز و سایر قسمت های بدن شود. نهایتاً چنین شرایطی منجر به تحلیل غیرقابل برگشت اعصاب می گردند.

زنگ خطرهای شروع این بیماری:

اختلال در دید شما میتواند اولین هشدار برای ام اس باشد، بینایی دوگانه به آن منظور است که بینایی برای مدت کوتاه یا طولانی در یک چشم با چشم دیگر متفاوت باشد. این تفاوت می تواند در تشخیص رنگ ها به خصوص رنگ قرمز مشهود باشد. علاوه بر این در بیماری MS ممکن است حالت ” نوریت نور” رخ دهد. یعنی اختلالاتی در پوشش عصب بینایی به وجود آید. مبتلایان به ام اس هنگامی که از خواب بر می خیزند احساس می کنند که یک غبار جلوی چشمانشان را فراگرفته است .

در صورتی که شما به MS مبتلا باشید علائم اختلال در بینایی طول می کشد و به ندرت بهبودی پیدا می کند.

نشانه های حسی و بصری از شایع ترین نشانه های ابتلا به ام اس محسوب می شوند که این علائم با قرار گرفتن در هوای گرم شدت پیدا می کنند.

اگر بعد از یک استراحت کافی و خواب طولانی و پس از کنترل تیروئید، کم خونی و کمبود ویتامین ها باز هم خستگی شما رفع نشد حتما با پزشک خود در مورد MS هم مشورت داشته باشید.

احساس ضعف در اندام ها مانند دست یا پا به خصوص پس از راه رفتن طولانی مدت یا ورزش سنگین از علامت های شایعی است که در مبتلایان به ام اس بروز پیدا می کند که این نشانه به ویژه پس از حمام یا سونای داغ شدت پیدا می کند. همچنین در زنان در دوران عادت ماهانه احساس ضعف در اندام ها تشدید می شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

گروه نخست افرادی هستند فوق العاده حساس، زودرنج و عصبی با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خود را از دست می دهند

گروه دوم شامل افرادیست که از نظر ژنتیکی دارای طبع سرد هستند. این افراد معمولاً دارای پوست روشن هستند و میل زیادی به لبنیات، به خصوص ماست دارند.

پر خواب هستند و به راحتی نمی توانند از رختخواب جدا شوند، غذایشان دیر هضم می شود. عموماً سست هستند و شاداب نیستند، استعداد چاقی در آنان زیاد است، موی سرشان زودتر از موعد مقرر سفید می شود و می ریزد و مدام هم از غذاهای سرد استفاده می کنند یعنی علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمر هندی، ماست، قره قروت و امثال آن دارند.

افرادی که از طبع سرد برخوردارند اگر رعایت حال خود را نکنند زودتر از دیگران دچار بیماری های صعب العلاج از قبیل بیماری ام اس و پارکینسون می شوند.

در یک پژوهش تازه که در انگلیس و ایتالیا انجام شد نشان داده شد آن دسته از مبتلایان به بیماری ام اس که هر روز شیر کاکائو می نوشند کمتر دچار خستگی می شوند!

ماده فلاوونویید موجود در کاکائو که یک آنتی اکسیدان است و باعث کاهش التهاب می شود درد و خستگی را کم می کند.

هر چه شیر کاکائو مقدار بیشتری فلاوونویید داشته باشد خستگی و درد را کمتر می کند.

این ماده روی بهبود خُلق، شناخت، یادگیری و حرکات فیزیکی بیمار تاثیر مثبت دارد.

کاهش ریسک ام اس با دریافت روزانه ۱۵ دقیقه ویتامین D!

روزانه ۱۵ دقیقه بدون ضد آفتاب و محافظ زیر نور خورشید باشیم تا بدن مان فرصت تولید ویتامین D مورد نیاز روزانه مان را داشته باشد. سعی کنید برای زندگی، خانه های آفتاب گیر را انتخاب کنید.

ضمنا شما می توانید این ویتامین را از طریق شیر و سایر لبنیات غنی شده و برخی از غلات صبحانه که با ویتامین D غنی شده اند دریافت کنید.

لوئیز. ال. هی، نویسنده و سخنران انگیزشی ایالات متحده آمریکا به این معتقد است که تمام بیماری های انسان، از افکار او سرچشمه میگیرند؛ یعنی افکار ما هستند که بیماری ها را در وجودمان تولید میکنند:

تیروئید: وجود بغضی در گلو، که ترکیده نمیشود!

سرطان: ناشی از نبخشیدن خود و دیگران است!

بیماری قند: بخاطر افسوس گذشته ها را خوردن است!

سر درد: به دلیل انتقاد از خود و دیگران است!

زکام: بخاطر وجود آشفتگی های ذهنی است!

درد مفاصل: به دلیل نیاز به محبت و آغوش گرم است!

فشارخون: به خاطر مشکل عاطفی درازمدتی است که حل نشده باقی مانده!

و

ام اس: به دلیل عصبانیت طولانی مدت و کینه ورزی است!

دیگران را ببخشیم، خودمان را ببخشیم، بیشتر محبت کنیم

کمتر گله و شکایت کنیم، فراوان تر بخندیم و شاد باشیم.

و بدانیم افکار ما بسیار قدرتمند و اثرگذار هستند و تاثیرات بسیار شگفت انگیزی از خود باقی می گذارد.

error: Content is protected !!