اکراه مردان در پذیرش مشکلات سلامت روان

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: مردان در مقایسه با زنان معمولا مایل به پذیرش مشکلات سلامت روان خود نیستند و به همین دلیل دو برابر زنان رفتارهای پرخاشگرانه و ضداجتماعی دارند.

دکتر فدایی افزود: تفاوت هایی از نظر نابسمانی ها و بیماری های روانی بین زنان و مردان وجود دارد بطورمثال با توجه به اینکه زنان معمولا مسائل روانی خود را درونی سازی می کنند ، میزان افسردگی در آنان دو برابر مردان است اما مردان در مقابل، مشکلات روان خود را برون سازی می کنند بنابراین میزان رفتارهای پرخاشگرانه و ضداجتماعی در آنان، دو برابر زنان است.

وی ادامه داد: باوجودآنکه در مجموع میزان اختلالات روان در زنان و مردان یکسان است اما تفاوت های مهمی از نظر بهداشت روانی بین زنان و مردان وجود دارد.

وی اضافه کرد: مردان معمولا مایل به پذیرش مشکلات روانی در خود نیستند و از سوی دیگر راجع به مشکلات خود با دیگران صحبت نمی کنند درحالیکه زنان ، شبکه دوستی و اجتماعی قوی دارند و راجع به مشکلات خود با دوستانشان صحبت می کنند که موجب می شود فشار روانی آنان کمتر شود و از راه حال های دوستانشان نیز استفاده می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: زنان در مورد پذیرش مشکلات روان خود اکراه ندارند و با سهولت بیشتری به دنبال کمک های حرفه ای توسط روانپزشکان و مشاوران برمی آیند.

این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: مردان بیشتر تحت تاثیر مشکلات روان قرار می گیرند وبا توجه به نقش خود در خانواده ، متاسفانه این مشکلات را به صورت رفتارهای ناهنجار مانند پرخاشگری، گوشه گیری و بی توجهی به مسئولیت های خود نسبت به سایر اعضای خانواده ، منتقل می کنند درحالیکه زنان با پذیرش مشکلات روان در خود و مراجعه سریع تر به روانپزشک یا مشاور می توانند مسائل اعصاب و روان خود را رفع و رجوع کنند و وظایف مهم خود را نسبت به افراد خانواده انجام دهند.

وی اضافه کرد: مردان باید در صورت مشاهده علائمی مانند تحریک پذیری و پرخاشگری ، بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی ، افسردگی و تمایل به گوشه گیری به فکر استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی بهداشت و روان باشند.

به گفته وی، میزان کلی اختلال روان اعم از ضعیف تا شدید در ایران در حدود ۲۵ درصد کل جمعیت بزرگسال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور و این میزان تقریبا معادل متوسط جهانی است.

یکم تا هفتم اسفند ماه، هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.

منبع: سلامانه

error: Content is protected !!