این روغن پوکی استخوان را درمان می‌کند

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف روزانه یک گرم روغن ماهی می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.

محققان دانشگاه سوری انگلستان در مطالعه جدید خود به بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و کنترل علائم پوکی استخوان پرداختند. آنها با بررسی ۶۸ مطالعه قبلی در این زمینه دریافتند مکمل روغن ماهی با دوز پایین (یک و نیم کپسول استاندارد) می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک کرده و همچنین سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. به گفته محققان اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن ماهی التهاب مفاصل را کاهش داده و در نتیجه به تسکین درد کمک می کند.

محققان همچنین دریافتند کاهش وزن در بیماران چاق و دارای اضافه وزن و انجام ورزش های حرکتی می تواند به تسکین علائم بیماری پوکی استخوان کمک کند.

چاقی نه تنها موجب کشش در مفاصل می شود بلکه موجب التهاب سیستماتیک در تشدید عوارض این بیماری هم می شود.

رژیم غذایی با کالری محدود همراه با ورزش های هوازی، استقامتی و انعطاف پذیری به عنوان یک شیوه موثر در کاهش درد در بیماران دارای اضافه وزن توصیه می شود.

همچنین رژیم غذایی سالم تر به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند؛ کلسترول بالا نیز با پوکی استخوان مرتبط است.

محققان عنوان می کنند افزایش مواد خوراکی سرشار از ویتامین K نظیر کلم، اسفناج و جعفری برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید است. ویتامین K برای پروتئین های وابسته به ویتامین K که در استخوان و غضروف ها وجود دارند، نیاز است. مصرف ناکافی این ویتامین تاثیر نامطلوب بر عملکرد پروتئین داشته و بر رشد و ترمیم استخوان تاثیر گذاشته و در نتیجه ریسک پوکی استخوان را افزایش می دهد.

«علی مبشری»، استاد دانشگاه سوری و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تلفیق رژیم غذایی خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است؛ داشتن مفاصل سالم فقط با یکی از این دو شیوه حاصل نمی شود و به هر دو راهکار نیاز است.»

پوکی استخوان شایع ترین نوع آرتروز در جهان است که ۱۸ درصد زنان و ۹.۶ درصد مردان ۶۰ سال به بالا را درگیر می کند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری شوند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی جز مصرف مُسکن ها برای این بیماری دردناک وجود ندارد.

منبع: مهر

error: Content is protected !!