بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها

یک متخصص تغذیه بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای کاهش استرس و اضطراب در میان کنکوری‌ها را تشریح کرد.

حسن فرهاد غیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کنکوری‌ها باید خواب کافی و راحت داشته باشند، اظهار کرد: خواب شبانه خوب و راحت علاوه بر تأثیر در به یاد آوری آسان مطالب در سر جلسه آزمون، باعث کاهش استرس و اضطراب ناشی از کنکور نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد کنکوری باید از شش ساعت قبل از خواب از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین اجتناب کنند، گفت: کافئین باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه می‌شود؛ مواد غذایی حاوی کافئین شامل چای به ویژه چای پررنگ، قهوه، نسکافه، نوشابه‌های انرژی زا و شکلات‌های کاکائویی است.

این متخصص تغذیه استفاده از شام سبک را برای این افراد توصیه کرد و گفت: افراد کنکوری از مواد غذایی سبک همچون برنج، خورشت‌های کم چرب حاوی پروتئین، گوشت و نان استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و پرچرب و همچنین آش‌های غلیظ حاوی رشته اجتناب کنند.

فرهاد غیبی در خصوص مصرف صبحانه قبل از آزمون کنکور، بیان کرد: بهتر است در وعده صبحانه از موادی همچون نان، پنیر، خیار و گوجه استفاده کرده و از مصرف قندهای ساده همچون مربا و چای شیرین پرهیز شود.

وی افزود: علت این موضوع این است که قندهای ساده به سرعت جذب شده، ترشح انسولین را افزایش داده و در طول آزمون بدن را دچار افت قند خون می‌کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص مصرف شیر در صبحانه، اظهار کرد: بعضی از افراد با مصرف شیر در صبحانه ممکن است دچار سستی در جلسه آزمون شده و یا برای آنها خواب آور باشد؛ توصیه می‌شود این افراد در مصرف شیر قبل از آزمون احتیاط کنند.

وی در خصوص مصرف میان وعده در طول آزمون، گفت: با توجه به زیاد بودن زمان برگزاری آزمون کنکور، کنکوری‌ها در طول آزمون از مواد قندی همچون خرما و بیسکویت به عنوان میان وعده استفاده کنند؛ همچنین مصرف آب کافی در طول آزمون نیز جهت کاهش استرس توصیه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تغذیه سالم و عمل به توصیه‌های ذکر شده استرس کنکوری‌ها را کاهش داده و سبب آرامش خاطر آنان خواهد شد.

error: Content is protected !!