خاک بازی برای کودک مفید است یا مضر؟

نگران نباشید؛ خاک پاک است و پاک‌کننده! تماس دست و بدن کودک با خاک موجب آرامش و فروتنی او می‌‌شود و در ضمن، یک فعالیت بدنی نشاط‌آور را برای کودک و مادر فراهم می‌آورد, گاهی نیز کودک شلوار خود (به‌خصوص منطقه زانو) را پاره می‌کند و آن منطقه زخم می‌شود، این امر جدیت و صبر کودک را افزایش می‌دهد.

محسن ناصری درباره فواید آشنایی کودکان با ۴ عنصر آب, خاک, آتش و هوا اظهار کرد: برای آشنایی کودکان با خاک بهتر است مادر و فرزند با دو عدد بیلچه یا ترجیحاً وسیلۀ مشابه دست‌ساز (به‌منظور افزایش روحیه نوآوری در کودک) خاک باغچه خانه، پارک، کوچه، باغ یا بیابان را با یکدیگر جمع‌آوری کنند و کوپه خاکی به‌ارتفاع ۳۰سانتی‌متر و طول و عرض حدود ۵۰ سانتی‌متر درست کنند.

وی افزود: نگران نباشید؛ خاک پاک است و پاک‌کننده! تماس دست و بدن کودک با خاک موجب آرامش و فروتنی او می‌‌شود و در ضمن، یک فعالیت بدنی نشاط‌آور را برای کودک و مادر فراهم می‌آورد, گاهی نیز کودک شلوار خود (به‌خصوص منطقه زانو) را پاره می‌کند و آن منطقه زخم می‌شود، این امر جدیت و صبر کودک را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خاک یکی از ارکان اصلی بدن انسان و تمامی موجودات است و انسان را با مبدأ هستی خود آشنا می‌کند, تمرینات بعد با سلیقه مادر است، می‌توان نوآوری را چاشنی فعالیت کرد مثلاً می‌توان خاک را در گلدان ریخت و در آن کمی نعنا کاشت و به کودک درس سازندگی طبیعی داد؛ لذت این کار وقتی بیشتر می‌شود که نعنای پرورش‌یافته توسط کودک شما کنار نان و پنیر قرار بگیرد و کام خانواده را شیرین کند.

آشنایی با آب

ناصری خاطرنشان کرد: برای آشنایی با آب در جلسات بعد، پس از تشکیل تل و کوپه خاکی که در تمرین قبلی گفته شد، مادر و فرزند سر تپه خاکی را گود کنند و با لیوان یا سطل کوچکی آرام آرام آب در گودال سر خاک بریزند تا کاملاً گودال پر شود و خاک‌ها خیس بخورند, بهتر است بین تپّه خاک و جایگاه آب مقداری فاصله باشد تا فعالیت لازم برای تهیه و جست‌جوی آب صورت پذیرد, در تمرینات بعد می‌توان آب‌بازی دو نفره انجام داد و مادر و فرزند همدیگر را خیس کنند! در مراحل بعد می‌توان از گل حاصله برای پرتاب گل از زانو به پایین و با گلوله‌های کوچک استفاده کرد, آب مایه حیات است و آموزش چگونگی برخورد با آب و انعطاف‌پذیری و مهربانی آن، درس‌های متعدد برای کودک در بر خواهد داشت.

آشنایی با هوا

وی ابراز کرد: برای آشنایی با هوا درخت متوسطی برای بالا رفتن کودک در نظر گرفته شود و مادر به کودک کمک کند تا از آن بالا رود و قدرت عضلانی عضلات دست و پا و عضلات محوری ستون فقرات خود را بهبود بخشد, آرام آرام، کودک توانایی کامل را در این رابطه کسب خواهد کرد و می‌تواند از سرشاخه‌ها میوه بچیند و با پرندگان و تخم پرندگان بیشتر آشنا شود البته کودک گاهی دست و پا و سر و صورت خود را نیز زخمی می‌کند که نباید مادر را نگران کند؛ این تمرین، قدرت بدنی و شجاعت و عزم و ارادۀ فرزند را بالا می‌برد و سکوی پرش او در سال‌های بعد عمر خواهد بود, تمرینات دیگر این حیطه، تاب‌سواری و سواری گرفتن از حیوانات است, پرورش حیواناتی مانند جوجه، پرندگان، بره و بزغاله و غذا دادن و تیمار آنها، در پرورش بدنی و ذهنی کودک بسیار مؤثر است, بسیاری از بزرگان جهان آفرینش، چوپان و پرورش‌دهنده و تیمارکننده حیوانات بوده‌اند.

آشنایی با آتش

این متخصص طب سنتی یادآور شد: برای آشنایی با آتش در یک فضای باز مانند حیاط خانه، در گوشه باغچه، یک منقل یا یک ظرف فلزی بگذارید یا در گوشه باغ یا باغچه‌ای همراه فرزندتان مقداری چوب فراهم آورید و آنها را به‌طریق مناسب بچینید و طریقه آتش زدن و نکات لازم برای استفاده صحیح از آتش و کنترل آن را به کودک یاد دهید، شعله‌های آتش، شور و شوق بی‌نظیری در قلب کودک ایجاد می‌کند و او را آمادۀ انجام حرکت‌های سریع و مؤثر می‌گرداند, آتش میل به صعود دارد و پختگی و سوختن و احتیاط را تعلیم می‌دهد,گاهی می‌توان با آتش چای درست کرد و گاهی سیب‌زمینی آتشی که بسیار خوشمزه است و به این ترتیب می‌توانید دمی از دستپخت فرزندتان و نوآوری و صبر او لذت ببرید.

منبع : تسنیم

error: Content is protected !!