خشکی پوست اطراف دهان؛ دلایل و درمان

خشکی پوست اطراف دهان می تواند به دلایل مختلفی بگیرد از جمله درماتیت پریورال، کم آبی بدن، آلرژی ها، و تحریک به واسطه استفاده از برخی محصولات شکل بگیرد. این شرایط معمولا جدی و خطرناک نبوده و درمان های خانگی می توانند به بهبود آن کمک کنند.

خشکی پوست اطراف دهان؛ دلایل و درمان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیکال نیوز تودی“، مرطوب کردن با استفاده از لوسیون ها و روغن ها می تواند اغلب به کاهش خشکی پوست اطراف دهان کمک کند. همچنین، پرهیز از عوامل محرک بالقوه مانند کرم های استروئیدی و فلوراید خمیردندان ایده خوبی است.

اگر خشکی پوست پایدار است، فرد می تواند اغلب با درمان دلیل زمینه ای به بهبود این شرایط کمک کند.

دلایل

اگر فردی درباره دلیل خشکی پوست مطمئن نیست باید به پزشک مراجعه کند. تشخیص دلیل زمینه ای برای تصمیم گیری درباره روش درمان اهمیت دارد.

پوست اطراف دهان می تواند به دلایل مختلف از جمله موارد زیر دچار خشکی شود:

– آلرژی ها یا محرک ها

– آب و هوای سرد یا بادی

– قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

– شستشوی بیش از حد صورت

– کم آبی بدن

– درماتیت پریورال

– شرایط پزشکی دیگر مانند روزاسه، اگزما، یا سوریازیس

با این وجود، ممکن است دلیلی قابل تشخیص برای خشکی پوست وجود نداشته باشد. پوست صورت حساس است و به طور طبیعی با نوسان در سلامت و درخشش خود مواجه است.

در ادامه با برخی دلایل شایع خشکی پوست اطراف دهان بیشتر آشنا می شویم.

درماتیت پریورال

درماتیت پریورال یک بیماری پوستی است که به واسطه یک راش پوستی اطراف دهان شکل می گیرد. این شرایط می تواند به پوست اطراف بینی و چشم ها نیز گسترش یابد.

از علائم درماتیت پریورال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– یک راش پوستی قرمز، پوسته پوسته یا برآمده

– قرمزی و التهاب اطراف دهان

– خارش یا سوزش خفیف

علائم درماتیت پریورال ممکن است طی ماه ها و سال ها ظاهر شده و از بین بروند.

یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به درماتیت پریورال استفاده از کرم های استروئیدی موضعی یا افشانه های استروئیدی در بلند مدت ست. همچنین، تحریک پوست یا روزاسه می توانند موجب این شرایط شوند.

افزون بر این، برخی افراد به دلیل استفاده از کرم ها یا مرطوب کننده های سنگین صورت، یا خمیردندان های حاوی فلوراید به درماتیت پریورال مبتلا می شوند.

پس از توقف استفاده از کرم استروئیدی، راش پوستی ممکن است پیش از آن که بهتر شود، شرایط وخیم‌تری بیابد. شستشو با صابون ملایم یا جایگزین صابون می تواند از تحریک بیشتر پیشگیری کند.

کمبود چربی  

پوست انسان برای هیدارته نگه داشتن خود چربی تولید می کند. گاهی اوقات چربی بیش از حد تولید می شود که به بروز جوش ها منجر شده و گاهی اوقات کمبود تولید چربی خشکی پوست را در پی دارد. پوست دهیدارته از رطوبت کافی برخوردار نبوده و زبر و پوسته پوسته به نظر می رسد.

شستشوی بیش از حد پوست می تواند عدم تعادل در چربی های صورت را موجب شده و به خشکی پوست منجر شود.

آلرژی ها یا تحریک

پوست اطراف دهان ممکن است به واسطه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناملایم، مانند آنهایی که در صابون ها، محصولات آرایشی، محصولات دهان و دندان وجود دارند با خشکی مواجه شود.

از محصولات صورت حاوی این مواد شیمیایی و به طور خاص الکل پرهیز کرده و محصولات طبیعی با مواد تشکیل دهنده کمتر را انتخاب کنید.

آب و هوای سرد

دماهای سرد و سطوح پایین رطوبت در هوا می تواند خشکی و ترک خوردگی پوست را در پی داشته باشد. به طور خاص، پوست حساس اطراف دهان و دست ها آسیب پذیری بیشتری دارند.

بیماری های پوستی

برخی بیماری ها می توانند به پوست آسیب رسانده و موجب خشکی و بروز راش های پوستی شوند که از آن جمله می توان به درماتیت آتوپیک و سوریازیس اشاره کرد.

درمان های خانگی

بهترین درمان کاملا به عادات فرد و دلیل خشکی پوست بستگی دارد.

اگر خشکی پوست اطراف دهان مساله ای بلند مدت یا مکرر است، مراجعه به یک متخصص پوست برای انتخاب بهترین گزینه درمان را مد نظر قرار دهید. در همین حال، شما می توانید برخی درمان های خانگی را برای بهبود شرایط دنبال کنید.

تمیز کردن موضع به آرامی در هر روز

شستشوی بیش از حد و خشن پوست و استفاده از آب بسیار سرد یا داغ می تواند به خشکی پوست منجر شود.

همچنین، استفاده از صابون ها یا پاک کننده های دیگر حاوی عطر، رنگ، یا مواد شیمیایی دیگر می تواند هرچه بیشتر موجب خشکی پوست شود. استفاده از صابون ها و پاک کننده هایی که فاقد مواد زیر هستند را مد نظر قرار دهید:

– الکل

– روایح

– پلاستیک

– رنگ های مصنوعی

– مواد شیمیایی خشک کننده دیگر

لایه بردای پوست خشک

پوست بدن انسان چرخه ای طبیعی را دنبال می کند که در آن سلول های جدید شکل گرفته و سلول های قدیمی می میرند. به طور معمول، تکمیل این روند یک ماه طول می کشد.

با این وجود، زمانی که سلول های مرده در سطح پوست گرفتار می شوند، ممکن است موجب انسداد منافذ پوست و شکل گیری وصله های خشک روی پوست شوند. لایه برداری پوست به پیشگیری از این شرایط کمک می کند. با حذف سلول های مرده، لایه برداری می تواند شرایط سلامت و بافت پوست را بهبود ببخشد.

هر فردی باید صورت خود را هر روز تمیز کرده و هر چند روز یک بار لایه برداری پوست را با دقت انجام دهد. لایه برداری روزانه می تواند موجب تحریک یا آسیب دیدگی پوست شود.

مرطوب کردن روزانه

بسیاری از انواع پوست بدون در نظر گرفتن فصل برای حفظ آب نیازمند دریافت کمک از یک مرطوب کننده هستند. مرطوب کردن شبانه پوست خشک، بلافاصله پس از شستشو، یا پس از لایه برداری می تواند به حفظ رطوبت بیشتر برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک کند.

زمانی که از یک مرطوب کننده اطراف دهان خود استفاده می کنید، توجه داشته باشید که هیچ ماده تشکیل دهنده مضر در آن وجود نداشته باشد زیرا ممکن است به طور تصادفی آن را قورت دهید. از تمام عوامل آلرژی‌زا پرهیز کنید.

همچنین، توجه داشته باشید که انواع مختلف خشکی پوست ممکن است به مرطوب کننده های متفاوت نیاز داشته باشند. آزمون و خطا ممکن است بهترین رویکرد برای دستیابی به بهترین گزینه باشد، اما همواره محصولاتی که برای پوست صورت حساس تولید شده اند را انتخاب کنید.

الکل، مواد مصنوعی، دی‌اُکسان، و پترولاتوم به طور معمول مشکلات پوستی را تشدید می کنند. در عوض مرطوب کننده هایی که حاوی مواد مفید مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، و جو دوسر کلوئیدی هستند را انتخاب کنید.

مواد زیر نیز می توانند به تنهایی یا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مفید باشند:

– ژل آلوئه ورا خالص

– روغن نارگیل

– روغن دانه آفتابگردان

– کره شیا

بسیاری از روغن های طبیعی می توانند به کاهش خشکی پوست صورت کمک کنند، بدون این که حاوی مواد مضر باشند. به عنوان مثال، روغن نارگیل ممکن است به حفظ نرمی و لطافت پوست کمک کند.

با این وجود، همه روغن ها برای مرطوب کردن پوست مناسب نیستند. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن زیتون می تواند به سد دفاعی پوست آسیب وارد کند.

همچنین، استفاده بیش از حد از روغن روی پوست می تواند به بروز جوش منجر شود.

تغییر عادات

خشکی پوست اطراف دهان می تواند به واسطه یک سری از فعالیت های روزانه شکل بگیرد. سیگار کشیدن می تواند یکی از دلایل آن باشد و بر همین اساس، ترک سیگار می تواند به برطرف شدن مشکل کمک کند.

دهانشویه ها، خمیردندان ها، و محصولات صورت از جمله مواد آرایشی، مرطوب کننده ها، پاک کننده ها و صابون ها می توانند موجب خشکی پوست در اطراف دهان شوند، از این رو، انتخاب محصولات جدید حاوی مواد طبیعی بیشتر را برای برطرف شدن مشکل مد نظر قرار دهید.

همچنین عادات دوش گرفتن شما ممکن است مساله ساز باشد. دوش گرفتن و شستشوی صورت با آب داغ می تواند چربی های طبیعی پوست که برای مرطوب نگه داشتن آن ضروری هستند را از بین ببرد. حضور بیش از حد در آب نیز می تواند به طور کلی اثری مشابه به همراه داشته باشد.

به گفته آکادمی پوست و زیبایی آمریکا، دوش گرفتن یا استفاده از وان باید تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه داشته باشد تا بر سلامت پوست اثر منفی نگذارد.

استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در زمستان و تنظیم دما

خشکی پوست صورت مزمن اغلب به واسطه قرار گرفتن در معرض هوای خشک شکل می گیرد. آب و هوای زمستانی و تهویه مطبوع و گرمایش مداوم می تواند رطوبت هوا را تا حد زیادی از بین ببرد که احتمال خشکی پوست را افزایش می دهد.

اگر خشکی پوست اطراف دهان یک مساله عود کننده و مکرر است، استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در زمستان و تنظیم دمای مناسب در فضای داخلی می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

تشخیص

یک متخصص پوست می تواند اغلب دلیل خشکی پوست اطراف دهان را تشخیص دهد. یک معاینه دقیق و صحبت با فرد درباره علائم و سابقه پزشکی خانوادگی به پزشک در تشخیص کمک می کند.

شناسایی خشکی پوست اطراف دهان راحت است، اما تشخیص دلیل اصلی این شرایط نیازمند دریافت کمک از فردی با تجربه است. در صورت تدام خشکی پوست به متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشگیری

برای پیشگیری از خشکی پوست اطراف دهان از عاداتی که محرک خشکی یا تحریک هستند، پرهیز کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پرهیز از خراشیدن پوست

– استفاده از محصولات صورت ملایم و عدم استفاده از محصولات حاوی عوامل خشکی پوست

– استفاده از تیغ های تیز و جدید و ژل اصلاح

– شسشوی پوست با آب ولرم یا گرم به جای آب داغ

– صرف زمان کمتر در فضای باز هنگام وزش باد یا آب و هوای سرد

– تنظیم دمای مناسب در فضای داخلی  

– پرهیز از عوامل آلرژی‌زای شناخته شده

– مرطوب کردن منظم پوست، پاکسازی آرام پوست و لایه برداری گهگاه پوست

error: Content is protected !!