خطرات احتمالی لیزیک چشم

لنز تماسی از گزینه‌هایی است که برای رفع مشکل بینایی توصیه می‌شود اما ممکن است استفاده از آن برای همه افراد مقدور نباشد.

به گزارش ایسنا، در چنین مواردی گزینه جراحی لیزری چشم مطرح می‌شود. این نوع از عمل جراحی که لیزیک (LASIK) خوانده می‌شود برای رفع مشکلاتی از قبیل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود.

بسیاری از چشم پزشکان معتقدند جراحی لیزیک با عوارض جانبی جدی برای بیمار همراه نخواهد بود. همچنین این شیوه از ایمن‌ترین و موثرترین فرآیند درمانی در علم چشم پزشکی به حساب می‌آید.

با این حال سایت تخصصی مدیکال دیلی در مقاله جدیدی آورده است که این عمل جراحی نیز با خطرات و عوارض جانبی همراه است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی چشم‌ها

خشکی چشم‌ها از شایع‌ترین عوارض جانبی جراحی لیزیک است که دائمی نیست و طی چند هفته تا شش ماه پس از جراحی رفع می‌شود. این عارضه بیشتر در افراد مسن، مبتلایان به اختلال‌های خود ایمنی یا افرادی که از داروهای خاص مصرف می کنند، مشاهده می‌شود.

بیش اصلاحی یا اصلاح کمتر از حد مورد انتظار

در این جراحی با استفاده از لیزر قرنیه ترمیم می‌شود. در نتیجه ممکن است در فرآیند ترمیم مقدار زیادی یا میزان ناکافی از بافت برداشته شود. البته در حالت دوم می‌توان با انجام جراحی دیگر مشکل بوجود آمده را برطرف کرد.

بروز مشکلاتی در بینایی

این امکان وجود دارد که با رفع مشکل بینایی اولیه، بیمار به مشکلات دیگری از قبیل دو بینی و خیرگی دچار شود. همچنین این احتمال وجود دارد در محیط‌هایی با میزان نور کم، قدرت بینایی کاهش پیدا کند. در موارد بسیار نادر فرد ممکن است دچار انحراف دید، درد مزمن یا حتی از دست دادن بینایی شود.

با این حال متخصصان تاکید دارند که احتمال بروز این عوارض و خطرات بسیار اندک است و کمتر از آن است که افراد از مزایای این فناوری بی‌بهره بمانند.

error: Content is protected !!