رابطه کلسترول بالا و ابتلا به سرطان

کلسترول بالا شرایط خوشایندی برای انسان نیست. طی مطالعه ای جدید، پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا، پیوند بین کلسترول و سرطان را نشان داده اند. این مطالعه که در نشریه پزشکی Cell Stem Cell منتشر شده است، اطلاعات بیشتری را درباره این پیوند مشکوک ارائه می کند.

رابطه کلسترول بالا و ابتلا به سرطان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “کر۲″، پژوهشگران دریافتند که کلسترول غذایی با افزایش تکثیر برخی سلول های روده ای (سلول های بنیادی) که رشد چشمگیر خطر تشکیل تومورها در روده را به همراه دارد، پیوند خورده است. دانشمندان مکانیسمی را در بدن شناسایی کرده اند که به کلسترول رژیم غذایی با افزایش خطر سرطان واکنش نشان می دهد. اما شاید تکان دهنده‌ترین نکته این باشد که سوژه های حیوانی که یک رژیم غذایی با محتوای چربی زیاد را مصرف کرده بودند، با افزایش ۱۰۰ برابری خطر تشکیل تومور مواجه بودند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم کلسترول تا چه اندازه می تواند برای درمان سرطان ها، به ویژه سرطان های گوارشی، مانند سرطان های روده بزرگ و راست روده اهمیت داشته باشد. رژیم غذایی استاندارد آمریکایی، بیشتر رژیم های غذایی کتوژنیک و بیشتر رژیم های غذایی با محتوای پروتئین زیاد، مانند اتکینز، به طور معمول از محتوای کلسترول بالا برخوردار هستند که دقیقا قطب مخالف یک رژیم غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از سرطان است.

کلسترول ماده ای چرب و ارگانیک است که در بدن وجود دارد و برای تحقق اهداف مهمی مانند تولید ویتامین D، تولید بسیاری از هورمون های بدن، و شکل گیری دیواره های سلولی به کار گرفته می شود. البته مشکل بیشتر زمانی شکل می گیرد که بیش از حد کلسترول مصرف کنید. مطالعات بسیاری ارتباط بین کلسترول بیش از حد و افزایش خطر مشکلات سلامت، مانند بیماری قلبی و سرطان، را نشان داده اند. و در شرایطی که بیشتر مردم داستان کلسترول را معمولا به دو بخش کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) تقسیم می کنند، پژوهشی که در نشریه Journal of the American Medical Association (JAMA) Cardiology منتشر شده است، نشان می دهد کلسترول خوب ممکن است به هیچ وجه از ما در برابر بیماری قلبی محافظت نکند.

همچنین، در شرایطی که برخی کارشناسان معتقدند کلسترول غذایی مشکل آفرین نیست، اما برخی پژوهش ها از جمله مطالعه ای که در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است، خلاف این نظر را نشان می دهند. کلسترول غذایی افزایش ۱۰۰ برابری خطر تشکیل تومور معدی روده ای را به همراه داشته و این موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد و کلسترول غذایی را گزینه ای کاملا بی ضرر دانست.

از جمله مواد غذایی با محتوای کلسترول زیاد می توان به تخم مرغ، کره، مارگارین، غذاهای سرخ شده، گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، بوقلمون، سوسیس، هات داگ، پنیر، شیر، خامه و دیگر محصولات حیوانی اشاره کرد.

افزون بر کاهش مصرف این قبیل مواد غذایی، شما می توانید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی دیگر مانند حبوبات، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی، جو دوسر و سبوس جو دوسر، جو، سبزیجات، میوه ها و دیگر غذاهای گیاهی به کاهش سطوح کلسترول خود کمک کنید.

error: Content is protected !!