رتبه بالای یزد در شیوع انواع سرطان‌

رتبه بالای یزد در شیوع انواع سرطان‌عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان یزد با بیان اینکه شیوع برخی بیماری ها شدت گرفته و زنگ خطر محسوب می شود، گفت: یزد در شیوع برخی سرطان ها رتبه بالایی دارد و در ردیف ۳ استان اول کشور است.

به گزارش ایلنا، احمدحائریان در بیست و یکمین نشست شب یزد با عنوان سلامت نظام سلامت اظهار داشت: نظام سلامت برای حفظ سلامت شکل گرفته و سلامت حالتی از آرامش و آسایش است که دو بعد روانی و اجتماعی دارد اما دقیقا این دو بعد مغفول مانده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان یزد با بیان اینکه عواملی از محیط بر روی سلامت اثرگذار است ادامه داد: ملموس ترین عنصر موثر بر سلامت بهداشت محیط است و سلامت در حال حاضر ابعاد مختلفی از زندگی را در بر گرفته است و منبعی برای زندگی به شمار می رود که برای فرد و جامعه نوعی سرمایه است.

وی با بیان اینکه سلامت جامعه در خطر است، افزود: ۲۱ درصد از بالغین جامعه دچار بیمار دیابت هستند و شیوع بیماری هایی چون دیابت، چاقی، کم تحرکی، مصرف فست فودها، بی توجهی به گوشت سفید مثل ماهی و … در حال گسترش است که این موارد را نگران کننده می دانیم.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان یزد نیز در خصوص سرطان ها با بیان اینکه ظرف ۱۰ سال آینده مرگ و میر در اثر سرطان ها در کشورهای در حال توسعه به شدت افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: علل مرگ و میر در کشورهای مختلف در شرایط اقتصادی متفاوت نیز متفاوت خواهد بود اما برخی سرطان ها شدیدا در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه یزد در شیوع برخی سرطان ها در ردیف ۳ استان اول کشور است، افزود: سرطان های زنان و مردان متاسفانه در حال شیوع است و حتی در برخی از این سرطان ها رتبه اول را داریم که در هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر به سرطان مبتلا می شود.

حائریان در بررسی علل مرگ و میر در استان یزد در بین یزدی ها را از سال ۹۶ ناشی از بیماری های قلب و عروق خواند و گفت: ۳۶ درصد مرگ و میرها بر اثر این بیماری بوده و در سال ۹۷ یک درصد کاهش داشته و در سال جاری این رقم به ۳۴ درصد رسیده است که روند کاهشی در این زمینه به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه این موارد در سطح جهانی نیز مطرح است اما برای سلامت عامه برخی اقدامات انجام می‌شود که سلامت اجتماعی توسعه یابد اظهار داشت: نظام هایی هستند که خدمات سلامت را با هدف ارتقای سلامت عمومی جامعه ارائه می دهند با رویکرد پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و افزایش امید به زندگی دنبال می کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان یزد با تاکید بر اینکه در نظام سلامت، مواردی دارای اهمیت است که زیرساخت محسوب می شود و لازمه توسعه سلامت و درمان است ادامه داد: در دوره های مختلف تمدن بشری، مرگ و میرها نیز متفاوت بوده و با تغییر زندگی و رشد جمعیت نیز علل عمده مرگ و میرها به سمت بیماری های واگیردار تغییر کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به شکلی تغییر کرده که ۳۰۰ تخت مراقبت ویژه نیز پاسخگوی نیاز بیماران نیست و گاهی با کمبود تخت در این موارد نیز مواجه می شویم اظهار داشت: دوره صنعتی و مهاجرت به شهرها و رشد جمعیت و در نتیجه تغییر سبک زندگی باعث بروز بیماری های دیگری شد که با واکسن قابل درمان نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیماری و مرگ و میرها دلایل مختلف و گوناگونی دارد که حتی آب نیز می تواند منشا و منبع آن باشد اضافه کرد: سوء تغذیه و بهداشت و بیماری‌های عفونی نیز در زمانی شیوع داشت و از عوامل مرگ و میر به شمار رفت که با مداخلاتی در این خصوص، سلامت تقویت شد.

وی با اشاره به تناسب ظرف و مظروف در نظام سلامت خاطرنشان کرد: ارائه خدمات سلامت به ظرف مناسب نیاز دارد و شبکه های بهداشتی و درمانی که شکل گرفت برای تامین سلامت بود که کوچکترین این ظرف در روستاها با حضور بهورزان ارائه خدمات می داد که نگاه مردم را نیز تغییر دادند.

حائریان با تاکید بر اینکه متاسفانه مردم جامعه در نظام سلامت برای توسعه سلامت مشارکت مطلوبی ندارند و اهمیت چندانی نمی دهند، اظهار داشت: صنعتی شدن جامعه منجر به رشد برخی بیماری‌ها شده و برخی بیماری ها نیز شیوع یافته که برای بهبود وضعیت سلامت جامعه به مشارکت شهروندان نیز نیاز است و باید توانمندی های فردی را در این زمینه افزایش داد.

error: Content is protected !!