زیبایی تاریخ دارد!

زیبایی تاریخ دارد

اهمیت توجه به تاریخ مصرف و انقضای لوازم آرایش

براساس برخی مطالعه ها بیش از نیمی از خانم ها هنگام خرید لوازم آرایش، کوچک ترین توجهی به تاریخ مصرف این محصولات ندارند و به علاوه تا وقتی که تمام نشوند آن را دور نمی ریزند. این درحالی است که بسیاری از این محصولات ماه ها نیز در فروشگاه ها، کمرگ و… باقی می مانند و وقتی به فروش می رسند چیزی به پایان تاریخ مصرفشان باقی نمانده است….

توصیه می کنیم هنگام خرید لوازم آرایش قبل از پسندیدن رنگ این محصولات به دنبال تاریخ مصرف آنها باشید. محصولات معتبر حتما دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا هستند. محصولات آرایشی در صورتی که بوی بدی بگیرند و دیگر قوام و پوشانندگی اولیه خودشان را نداشته باشند از تاریخ انقضای آنها گذشته است.

● عوارض لوازم آرایش تاریخ گذشته

از هنگامی که در وسایل آرایش را باز می کنید، باید از آنها استفاده کنید. باکتری ها با بازشدن در لوازم آرایش می توانند وارد آنها شوند و در این حالت، مواد نگهدارنده به خوبی روز اول نمی توانند عمل کنند. در صورتی که زمان مصرف آن رعایت نشود، منجر به بروز التهاب ملتحمه چشم در مورد لوازم آرایش چشم یا بروز آلرژی تماسی می شود که دیده شده در برخی خانم ها در پی استفاده از لوازم آرایش کهنه پوستشان تحریک شده و ضایعات آلرژیک شبیه آکنه روی صورت یا موضع مورد استفاده ایجاد شده است. بوی غیرمعمول محصولات آرایش اغلب نشانه وجود باکتری است. مدت نگهداری کرم پودرها معمولا تا یک سال است و با دیدن علایمی مثل رنگ غیرعادی، بوی بد و غلیظ شدن باید دور انداخته شود. رژلب معمولا ۲-۱ سال نگهداری می شود و بعد از این مدت، رنگ آن تغییر و حالت چسبندگی پیدا می کند و شکننده می شود. سایه چشم حداکثر ۲ سال دوام دارد اما بهترین تاریخ مصرف آن ۳ تا ۶ ماه است. پس از این مدت ممکن است رنگ آن تغییر کند و دیگر نرمی اولیه خود را نداشته باشد و ریمل ۶-۴ ماه دوام دارد و معمولا پس از این مدت کم کم خشک می شود و بوی آن تغییر می کند بنابراین با وجودی که زیبایی تاریخ ندارد ولی محصولاتی که به سلامت و زیبایی شما کمک می کنند، تاریخ مصرف دارند. به علاوه وسایل آرایشی مثل اسفنج ها و فرچه ها مرتب باید تعویض شود. برای اغلب خانم ها دورانداختن لوازم آرایش خصوصا اگر گران خریداری کرده باشند، امری دشوار است ولی باید بدانند که عمل نکردن به این توصیه صدمه?های بیشتری را برای آنها به وجود خواهد آورد.

همچنین استفاده چند نفر از یک رژلب راه دیگری است که می تواند باعث انتقال بیماری خصوصا ویروس از جمله تبخال شود. لوازم آرایش که استفاده چندمنظوره دارند؛ مثل فرچه هایی که رژلب و یا سایه را روی پوست پخش می کنند، می توانند آثار مضر آنها را تشدید کنند چون میکروب ها را بین پوست و چشم منتقل و آلرژی و حساسیت را تشدید می کنند. در یک بررسی، ۶۰ درصد بانوانی که دچار آلرژی شده بودند، لوازم آرایشی خود را به دوستانشان قرض داده بودند.

● محصولات با کیفیت بخرید

از لوازم آرایشی معتبر استفاده کنید و از برچسب وزارت بهداشت و پلمپ بودن آن محصول مطمئن شوید. براساس ماده ۱۱ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی باید روی تمام اقلام خارجی برچسب فارسی نویسی شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا، شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد. بیشتر مصرف کنندگان، توجه کافی به کیفیت محصول ندارند. علت اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی، ارزانی آنهاست. از آنجا که حد بالایی از لوازم آرایشی کشور ما وارداتی است (حدود ۹۰ درصد) توجه به اصل بودن محصول بسیار حائزاهمیت است.

توصیه ما این است که برای پیشگیری از خطرهای احتمالی ناشی از مواد آرایشی و بهداشتی خارجی فقط از لوازم آرایشی و بهداشتی که دارای مجوز ورود از وزارت بهداشت و درمان هستند، استفاده و تا حد ممکن لوازم آرایشی و بهداشتی موردنیاز خود را از مکان های مطمئن نظیر داروخانه ها یا نمایندگی های رسمی آنها خریداری کنید و تنها به صرف ارزانی و تنوع لوازم تقلبی و فاقد کیفیت آنها را خریداری نکنید، زیرا در درازمدت مجبور خواهید شد با مراجعه به پزشک هزینه بسیاری برای بهبود سلامت ازدست رفته تان صرف کنید.

حتی اگر به دنبال لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت مطمئن و ضمنا ارزان قیمت از لوازم آرایشی با مارک های معروف هستید از محصولات تولید داخل که تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان هستند، استفاده کنید. اخیرا امکانات آزمایشگاهی معتبری نظیر درمال لب در مراکز تحقیقاتی دانشگاه تهران از جمله مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی بنیان گذاری شده است که با استفاده از این تکنولوژی کیفیت بسیاری از محصولات قابل ارزیابی و بررسی است.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

متخصص پوست و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی

error: Content is protected !!