سرپرست سازمان غذا و دارو: دخالت ارگان‌های موازی در حوزه غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی برچیده شود

به گزارش وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه سرپرست سازمان غذا و دارو که با حضور ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین ابزارهای سلامت، غذا است و اگر قرار باشد وزارت بهداشت در حوزه غذا اعمال‌نظر نکند، هزینه‌هایی که در سال‌های آتی تحمیل می‌شود می‌تواند مخرب باشد. بنابراین، این بحث باید در یک جا فیصله پیدا کند و مسائل مربوط به سلامت غذا و فرآورده‌های بهداشتی در تشکیلاتی که در تمام دنیا شناخته شده است، تجمیع شود.

وی بیان کرد: سازمان غذا و دارو چند وظیفه حاکمیتی خاص دارد که قابل واگذاری نیست. ابلاغ آیین‌نامه‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها و برگزاری کمیسیون‌ها در سازمان غذا و دارو یا با تفویض اختیار در دانشگاه‌ها و زیرمجموعه‌های آن انجام می‌شود. همچنین آمار تجمیعی نیز قابلیت برون‌سپاری ندارد.

برون‌سپاری یکی از راهکارهای حل مشکل غذا و دارو

سرپرست سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برخی صحبت‌ها درباره سازمان غذا و دارو از سال‌های گذشته وجود داشته است و مختص چند وقت اخیر نیست. بخشی از صحبت‌هایی که در مورد سازمان غذا و دارو می‌شود مربوط به بخش‌هایی است که نتوانستیم برون‌سپاری علمی داشته باشیم و همین امر نیز باعث ایجاد حساسیت بیشتر شد. بنابراین یکی از راهکارها برای رفع این موضوع، تقسیم مسئولیت‌هایی است که قانون‌گذار به این سازمان اجازه برون‌سپاری داده است و اگر این کار را نکنیم، قطعاً نمی‌توانیم از عهده تمام مسئولیت‌ها برآییم و پاسخگویی به همه آن‌ها غیرممکن می‌شود.

وی افزود: اگر برون‌سپاری و تفویض اختیار و برون‌سپاری به بخش‌های غیردولتی را اصلاح کنیم، می‌توانیم حرف و نقدها را کم کرده و هر چه بهتر به کارهای اصلی حاکمیتی و سیاست‌گذاری بپردازیم.

باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم

شانه ساز گفت: باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و دیده شویم و این به معنای کم کردن پاسخگویی نیست، بلکه این امر موجب جلب نظر افکار عمومی به نفع سازمان خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از راهبردهای سازمان غذا و دارو باید مقابله با خواسته‌های القایی باشد. متاسفانه خواسته‌های القایی در جامعه عمومی شده است و نیازهای غیر ضروری، مشکلات مردم را در شرایط اقتصادی امروز بیشتر می‌کند. بنابراین در تمام حوزه‌ها با تعاریف سلامت‌محور باید از سلامت، اقتصاد و جیب مردم حفاظت کنیم.

سرپرست سازمان غذا و دارو بیان کرد: افتخار می‌کنم از بدنه سازمان غذا و دارو هستم. شفافیت تامین دارو، تجهیزات پزشکی و اهمیت حوزه غذا و آرایشی و بهداشتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در این دوره نیز این موارد دنبال خواهد شد.

error: Content is protected !!