سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

به نقل از کلینیک تخصصی زیبایی رازی، اتوپلاستی ، حالات غیرعادی یا نقوص موجود در گوشهای خارجی را تصحیح نموده و زیبایی گوش را افزایش خواهد داد. این اصطلاح به پین گذاری گوش یا شکل دهی مجدد به گوش با نزدیک تر کردن گوش به سر اشاره دارد. این روند زیبایی صورت به نسبت ساده بوده و به طرز قابل توجهی وضعیت احساسی و ظاهر بیمار را تغییر خواهد داد.

این عمل جراحی برای زیبایی صورت انجام می شود البته روش های دیگر زیبایی مثل تزریق بوتاکس ناحیه صورت هم می تواند کمک کننده باشد.

اتوپلاستی برای تغییر سایز و حالت گوش

اگر از اندازه، شکل و موقعیت گوشهایتان راضی نیستید، می‌توانید از جراحی اصلاحی گوش که روندی با استفاده از جراحی به منظور شکل دهی مجدد گوش می‌باشد، بهره مند شوید. در این مقاله می‌توانید پاسخ چند سوال اساسی‌تان راجع به این روش و دوره مراقبتی بعد از آن را بیابید.

سوالات رایج

برخی از رایج ترین و مهم ترین سوالات مردم درباره عمل زیبایی گوش(اتوپلاستی) کودکان و بزرگسالان عبارت اند از:

چه افرادی برای عمل اتوپلاستی/پینپلاستی مناسبند؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

علیرغم آنکه از این جراحی به عنوان جراحی ترمیمی گوش نام برده می‌شود، با این وجود این رویه برای همه مناسب نیست. بنابراین انجام تحقیق و مشاوره با جراح اتوپلاستی به منظور بررسی تناسب شما و برقراری انتظارات واقع گرایانه بسیار دارای اهمیت است.

به گفته متخصصان کلینیک زیبایی  هر فردی که دارای گوش با ابعاد مناسب یا شکل بدون بدشکلی مشهود، به غیر از مشخص بودن خیلی زیاد آنها، برای جراحی مناسب خواهد بود. افراد دارای گوش‌های دراز یا کوچکی غیرعادی لاله گوش برای جراحی مناسب نیستند.

زمانی که کودک بودم، جراحی زیبایی گوش داشتم ولی هنوز فکر می‌کنم گوشهایم بزرگ است؛ آیا می‌توان آن را دوباره انجام داد؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

عموما جراحی زیبایی گوش در کودکان تا قبل از ۵ سالگی و با تصمیم والدین انجام می‌شود. کودکان ۵ تا ۱۳ ساله زیاد به ظاهرشان اهمیت نمی دهند ولی محبوبیت جراحی‌ها بعد از ۱۳ سالگی دوباره خود را نشان می‌دهند. اگر حس می‌کنید باز به جراحی نیاز دارید، پزشک می‌تواند برخی نواحی جراحی دوباره را انجام دهد ولی حتما پیش از اقدام به جراحی دوباره، راجع به انتظاراتتان با جراح صحبت کنید.

آیا سن من برای اتوپلاستی خیلی زیاد است؟

شاید فکر کنید که خیلی دیر شده، یا دیگر نمی ارزد که جراحی را انجام دهید؛ ولی سن فقط یک عدد است و اگر چیزی به اندازه شما را آزار می‌دهد که به فکر جراحی افتاده اید، پرسیدن سوال ارزشش را دارد. تا وقتی که تناسب اندام دارید و سلامتید، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

خطرات اتوپلاستی چیست؟

اتوپلاستی با انجام مراقبت‌های مناسب پس از درمان، جراحی بسیار ایمن و رضایتبخشی خواهد بود که خطرات (عوارض اتوپلاستی) بسیار اندکی به همراه خواهد داشت. مشکلات احتمالی این جراحی می‌تواند عبارت باشد از واکنش به بی حسی، خونریزی، عفونت، انسداد عروق، بروز زخم، نارضایتی از عدم تقارن و زیبایی آن.

بیرون زدگی گوش چیست؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

دو فاکتور وجود دارد که یک گوش را بیرون زده نشان می‌دهد. اول، پیش آمدگی گوش که فاصله قرار گیری گوش از سر است. دوم، اندازه نسبی گوش در مقایس با سر و دیگر اعضای ساختاری صورت نیز می‌تواند یک فاکتور به شمار بیاید. اصولا اندازه گوش را از بالای گوش تا نرمه گوش اندازه می‌گیرند. در اتوپلاستی، اندازه و پیش آمدگی گوش به شکلی در نظر گرفته می‌شود که آن را تا حد امکان به سر نزدیک نماید و سطح گوش را نیز (در صورت نیاز) کاهش دهد.

بدشکلی جمع شدگی گوش چیست؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

گوش (های) فنجانی که می‌توان از آنها تحت عنوان ‘ گوش جمع شده’ نیز نام برد، به گوشهای درازی اشاره دارد که روی هم بسته شده اند. در این حالت گوش به شکل یک فنجان در آمده و دچار بد شکلی می‌شود.

تناقضات پزشکی موجود برای اتوپلاستی چیست؟

چند تناقض پزشکی در اتوپلاستی وجود دارد. اگر سابقه عفونت شدید گوش دارید یا از چند مرتبه التهابات غضروفی رنج برده اید، مورد مناسبی برای جراحی اتوپلاستی نخواهید بود. اگر سابقا از زخمهای کلوئیدی یا هایپرطروفی رنج می‌بردید، ممکن است پس از جراحی نیز با این رخمها روبرو شوید.

زخمهای اتوپلاستی چقدر مشخص اند؟

جای زخم و برش از موارد مهم در جراحی اتوپلاستی است. معمولا جای زخمها بصورت دائمی و بین گوش و جمجمه خواهد بود. معمولا جای این زخم قابل مشاهده نخواهد بود، مگر اینکه گوش را به سمت جلو بکشید. استفاده از ورق‌های سیلیکونی یا ژل برای حداقل سازی جای زخم توصیه می‌شود.

اسپارینگ و برش زدن غضروف شامل چه مواردی است؟

اتوپلاستی را با دو هدف می‌توان دسته بندی نمود. اول، تکنیک اسپارینگ غضروف که از برش کل ضخامت خودداری نموده و از ایجاد درز برای شکل دهی مجدد گوش استفاده می‌نماید. پزشک از روشی مناسب به منظور اصلاح شکل کلی گوش استفاده خواهد نمود. وی تکنیک خود را بر آناتومی فرد بیمار بنا خواهد گذاشت. دوم، روش برش غضروف، که شامل ایجاد برش در غضروف و موقعیت دهی دوباره بخش بزرگی از غضروف گوشی می‌شود.

اگر تحت جراحی اتوپلاستی قرار بگیرم، شنوایی ام تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟

تاثیر اتوپلاستی بر شنوایی بسیار نادر است. ساز وکار شنوایی متاثر از گوش میانی و متوسط است. صداها از طریق کانال شنوایی خارجی (پرده صماخ) عبور نموده و به پرده گوش و استخوان‌چه (سه استخوان در گوش میانی) می‌رسد؛ و در نهایت و پیش از انتقال به مغز، صدا به حلزون گوش می‌رسد. تنگ شدگی کانال ایجاد شده در افرادی که شکاف ایجاد شده خیلی به کانال شنوایی بیرون نزدیک باشد، می‌تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد.

پزشک چگونه تقارن گوش‌ها را ایجاد خواهد نمود؟

یکی از بزرگترین چالشهای اتوپلاستی، ایجاد تقارن میان گوش‌ها است. اندازه گیری دقیق قسمتهای بالایی، میانی و پایینی گوش با استفاده از کولیس توسط پزشک، پیش و پس از عمل، به جراح این امکان را می‌دهد تا درجه ای را که گوش باید به عقب متمایل شود را به دست آورد. دکتر ترنر[۱] تقارن را با استفاده از اندازه‌ها و همچنین درک مناسب از دوره بهبود که در حین اتوپلاستی رخ می‌دهد، به وجود خواهد آورد.

آیا لازم است که موهایم را برای جراحی کوتاه کنم یا بتراشم؟

خیر، برش جراحی در خط پشت گوش (بخش بیرونی گوش) ایجاد می‌شود.

دوره نقاهت پس از جراحی شامل چه مواردی می‌شود؟

مراحل مختلفی در طول دوره نقاهت وجود خواهد داشت. دوره نقاهت و زمان بهبود پس از عمل در هر فردی متفاوت خواهد بود. مراقبت‌های بعد از عمل شامل موارد زیر خواهد بود :

  • در ۲۴ ساعت اولیه پس از عمل، پانسمان کشی به دور سر پیچیده خواهد شد. گوشتان ممکن است متورم و بزرگتر از حالتی که انتظار آن را داشتید، به نظر بیایند.
  • توصیه می‌شود در مدت زمان بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از عمل نیز از یک پیشانی بند استفاده شود و به تدریج تورم آن از میان خواهد رفت.
  • پس از ۷۲ ساعت در هفته اول، می‌توانید به کار برگردید. این مساله به راحتی شما با تورم گوشتان و نوع کاری که انجام می‌دهید، بستگی دارد.
  • در هفته‌های اول و دوم بعد از جراحی، احساس راحت تر و بهتری نسبت به گوشتان در جمع خواهید داشت.
  • در ماه سوم، این تورم به کلی از میان رفته است.

کی قادر خواهم بود موهایم را بعد از جراحی بشویم؟

دوره نقاهت بعد از جراحی نه فقط به خاطر درد، بلکه به دلیل محدودیت در اعمالی مانند دوش گرفتن یا حمام کردن، می‌تواند دوره سختی به شمار رود. پزشک به شما توصیه خواهد نمود تا روز قبل از جراحی، تمامی کارهای لازم مانند دوش، حمام، شستن مو و تراشیدن ریش و ازینگونه موارد را انجام دهید. در این حالت می‌دانید که کارهای خود را انجام داده اید و عدم انجام آنها به مدت چند روز، مشکلی پیش نخواهد آورد. پس از انجام عمل اصلاح گوش، به مدت ۳ الی ۴ روز باید پانسمان به گوش داشته باشید و شستن مو در این دوره از محدودیت هایتان خواهد بود. وقتی که تایید پرستار یا جراحتان را برای برداشتن پانسمان کسب نمودید، قادر خواهید بود که موهایتان را بشوئید، فقط سخت نگیرید و آرام این کار را انجام دهید.

آیا قادر خواهم بود پس از جراحی، ورزشهایی مانند راگبی انجام دهم (اگر ورزشی قابل انجام بود نیز باید از آن خودداری نمود؟)

وقتی که دوره نقاهتتان را گذراندید، قادر خواهید بود هر گونه ورزشی را انجام دهید. البته توصیه ما بر اینست که از ورزشی مانند راگبی که منجر به اصطکاک زیاد گوش می‌شود خودداری نمایید؛ البته که این کار گوش شما را به حالت اولیه اش بر نمی گرداند ولی می‌تواند آن را تحت فشار قرار داده و نهایتا منجر به تغییر شکلی شود که بازیکنان حرفه ای راگبی با آن روبرو می‌شوند.

آیا پس از اتوپلاستی می‌توانم گوشم را سوراخ کنم؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

سوراخ کردن گوش از محبوبیت بالایی برخوردار است، ولی اگر از ظاهر گوشتان ناراضی باشید ممکن است نخواهید آن را با تزئینات بیشتری بیارایید تا مبادا نظرات بیشتری را به خود جلب نماید. بنابراین پس از انجام جراحی می‌توانید به فکر سوراخ کردن گوشتان و جشن گرفتن باشید.

هیچ دلیلی برای نبود امکان ایجاد سوراخ در گوش – حال نرمه یا غضروف آن – وجود ندارد.

آیا اتوپلاستی دائمی است؟

درکل بله؛ تا وقتی که مراقبت‌های بعد از عمل در دوره نقاهت را به خوبی انجام دهید، دلیلی برای بازگشت گوش به حالت قبلی اش وجود ندارد. جراحی ترمیمی از سوی پزشک در مواردی که بیمار تشخیص دهد مقدار تغییرات ایجاد شده کافی نبوده – معمولا زمانی که یک گوش از دیگری بیرون زدگی کمی بیشتر داشته باشد –انجام خواهد شد. با اینحال همه این موارد به انتظارات واقع گرایانه ای که با جراح در جلسه مشاوره مورد بحث قرار گرفته، بستگی دارد.

کی می‌توانم نتیجه جراحی را ببینم؟

سوالات رایج اتوپلاستی: همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش

بلافاصله پس از برداشتن پانسمان و علیرغم تورمی که هنوز باقی مانده، تفاوت در گوش را مشاهده خواهید نمود.

هزینه جراحی اتوپلاستی چقدر است؟

هزینه اتوپلاستی به موارد متفاوتی من جمله طول زمان انجام جراحی، نحوه تغییر شکل و مواد بی حسی مورد نیاز بستگی دارد. معمولا جراحی هایی که با استفاده از مسکن یا بی حسی موضعی انجام می‌شوند، هزینه کمتری در مقایسه با آنهایی که نیاز به بیهوشی کلی دارند، خواهد داشت.

[۱] Dr. Turner

error: Content is protected !!