شایع ترین کمبود مواد مغذی و راه های جبران آن ها

شایع ترین کمبود مواد مغذی و راه های جبران آن ها

حتی اگر فوق العاده نگران سلامتی خود باشید, باز هم ممکن است زندگی پر مشغله امروزی باعث شود از دریافت مواد مغذی مورد نیازتان در سه وعده غافل شوید به همین خاطر برخی از کمبود ها نسبت به موارد دیگر شایع تر هستند در این مقاله به بررسی این کمبودهای شایع و راه حل آن ها پرداخته ایم در ادامه بخوانید

اولین کاری که یک پزشک برای ارزیابی سلامت مراجع می کند، چک کردن هر گونه کمبود مواد مغذی است.


۱- ویتامین D


اهمیت ویتامین D خیلی بیشتر از داشتن استخوان هایی قوی است. در واقع تحقیقات نشان داده ویتامین D نقشی اساسی در عملکرد ایمنی، مقاومت به انسولین و فشار خون دارد.


کمبود ویتامین D یکی از کمبودهای شایع است، مخصوصا اگر در جایی زندگی کنید که آب و هوای سردی دارد و یا زمان زیادی را بیرون و زیر نور آفتاب نگذرانید. برخی غذاها حاوی ویتامین D هستند، اما اگر کمبود ویتامین داشته باشید مسلما بهتر است از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. تحقیقات نشان داده تاثیر گذارترین نوع این مکمل، ویتامین D3 است.


۲- آهن


فقر آهن یکی از کمبودهای قدیمی است که هنوز هم بسیاری گرفتار آن می شوند. معمولا کودکان و خانم های باردار، بیشتر در خطر فقر آهن هستند. در واقع فقر آهن شایع ترین نوع کمبود در سراسر جهان است. آهن جهت ساخت هموگلوبین برای بدن ضروری است و هموگلوبین، در واقع همان چیزی است که خونتان را قرمز می کند. مکمل های آهن ممکن است مشکل ساز شوند چون می توانند باعث ناراحتی گوارشی و حالت تهوع شوند. اما اگر نوعی از مکمل، به نام آهن بیس گلیسینات را استفاده کنید می توانید مطمئن شوید مقدار مناسبی از آهن را جذب بدن می کنید.


۳- منیزیم


منیزیم اخیرا توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده و بی دلیل نیز نیست. این ماده معدنی توسط صدها واکنش بیوشیمیایی در بدن، مورد استفاده قرار می گیرد و در سلامت قلب و رگ های خونی، مغز، استخوان ها، عضلات اسکلتی، ریه ها و پانکراس نقش ایفا می کند. بسیاری از افراد، این ماده معدنی آرامش بخش را برای کنترل استرس و سیستم گوارشی بدن استفاده می کنند.


۴- ویتامین های B


ویتامین های B انواع بسیار زیادی دارد، بنابراین شاید برایتان گیج کننده باشد که کدامشان بیشترین اهمیت را دارد و یا باید از چه ترکیبی استفاده کنید. هر کدام از این ویتامین ها متفاوت است اما همه آنها در کنار یکدیگر، در بدن کار می کنند تا از تولید انرژی و عملکرد عصبی حمایت کنند. استفاده از B کمپلکس می تواند بسیار مناسب باشد چون حاوی هشت نوع ضروری از این ویتامین ها است.


۵- ویتامین K


بسیاری از شما با اهمیت ویتامین هایی مانند ویتامین C، D و حتی E آشنا هستید اما در مورد ویتامین K چه می دانید؟ اگر شما هم مانند دیگران باشید مطمئنا اطلاعات زیادی ندارید. این ویتامین دست کم گرفته شده، برای همه چیز از کشش شریانی و تراکم مواد معدنی استخوان گرفته تا سوخت و ساز اهمیت دارد. استفاده از مکمل ویتامین K با کیفیت می تواند نیازتان به تمام جنبه های این ویتامین را پاسخ دهد.


۶- امگا ۳


جنگ بر سر چربی ها رسما به پایان رسیده. بسیاری از دانشمندان و متخصصان تغذیه هر روز بیشتر به مزایای چربی های فوق العاده موجود در روغن نارگیل، آجیل ها و دانه ها پی می برند. اما از میان تمام چربی های سالمی که باید دریافت کنید اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ از همه مهم تر است. از کیفیت بالای امگا ۳ که می خرید حتما اطمینان حاصل کنید.

error: Content is protected !!