عادت‌هایی که به استخوان‌ها آسیب می‌زنند

اغلب این تصور اشتباه وجود دارد که مشکلات مربوط به سلامت استخوان‌ها در سنین بالا ظاهر می‌شوند و به همین دلیل کمتر در دوران جوانی مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، هر یک از ما در طول روز کار‌هایی انجام می‌دهیم که می‌تواند استخوان‌ها را در معرض بیماری‌های مربوط به استخوان همچون پوکی استخوان قرار دهد. اگرچه ممکن است در حال حاضر تاثیر منفی این کار‌ها بر سلامت استخوان‌ها را احساس نکنیم و پیامد‌های جدی آن بعد‌ها و در سنین بالاتر مشاهده خواهد شد.

پوکی استخوان بیماری است که موجب تضعیف استخوان‌ها شده، آن‌ها را شکننده می‌کند و در معرض آسیب قرار می‌دهد. این بیماری به تدریج پیشرفت می‌کند و معمولا پس از آسیب‌دیدگی استخوان در سنین بالا تشخیص داده می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه تایمز آو ایندیا، از جمله عادات روزمره‌ای که استخوان‌ها را در معرض بیماری پوکی استخوان قرار می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان کافی از نور خورشید دریافت نکنیم: قرار گرفتن در معرض آفتاب به بالا رفتن سطح ویتامین D کمک می‌کند. این ویتامین سلامت استخوان‌ها را حفظ کرده و به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند. درصورتیکه میزان ویتامین D کافی از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین نشود پزشکان مصرف مکمل‌های این ویتامین را توصیه می‌کنند.

تحرک کافی نداریم: به هر میزان که تحرک بدنی بیشتری داشته باشیم استخوان‌ها استحکام بیشتری پیدا خواهند کرد. همچنین، ورزش نه تنها ماهیچه‌ها را محکم می‌کند بلکه استخوان‌ها را نیز مقاوم می‌سازد. ورزش کردن، پیاده‌روی و دویدن از جمله کار‌هایی هستند که انجام آن‌ها برای داشتن استخوان‌هایی سالم توصیه می‌شود.

سیگار بکشیم: استعمال سیگار نه تنها سلامت ریه‌ها را تهدید می‌کند بلکه به استخوان‌ها نیز آسیب می‌زند. نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد استعمال سیگار خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. مصرف سیگار بر فعالیت استئوبلاست‌ها (سلول‌های استخوان‌ساز) و استئوکلاست (سلول‌های تخریب کننده استخوان‌های فرسوده) اثر می‌گذارد که در نهایت به تضعیف استخوان‌ها منجر می‌شود.

الگوی خواب سالمی را رعایت نمی‌کنیم: بی‌توجهی به نقش الگوی خواب سالم در میان بسیاری از افراد متداول است، اما این عادت اشتباه تاثیر جدی بر سلامت دارد. در مطالعات متعددی بر ارتباط بین اختلال آپنه خواب و بیماری‌های استخوانی تاکید شده است.

دچار کاهش وزن شده‌ایم: کنترل وزن برای سلامتی اهمیت دارد، اما کاهش میزان قابل توجهی از وزن برای بدن ضرر دارد. نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸.۵ خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

error: Content is protected !!