عرق کردن سموم بدن را دفع نمی‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که برخلاف باور عموم، عرق کردن سموم بدن را دفع نمی‌کند و فرآیند سم‌زدایی در حقیقت در اندام‌های دیگر چون کلیه و کبد اتفاق می افتد.

به گزارش ایرنا، حقیقت این است که هیچ ماده شیمیایی مضری با عرق کردن از بدن شما خارج نمی‌شود، عرق عمدتا از آب و حجم معینی سدیم، کلراید، پتاسیم و در برخی موارد پروتئین و اسیدهای چرب تشکیل شده است، سمومی که از راه عرق از بدن دفع می‌شوند آن قدر ناچیزند که در حجم سمومی که کبد و کلیه‌ها به طور مستمر از بدن دفع می‌کنند، گم می‌شوند.

سیپورا شاین هاوس متخصص پوست در این باره می‌گوید: «اکثر مواد سمی که افراد را نگران می‌کند، شامل آفت کش‌ها، ضایعات پلاستیکی یا آلاینده‌های موجود در هوا است، این مواد سمی در چربی محلولند و در آب حل نمی‌شوند، بنابراین با توجه به این که ۹۹ درصد از عرق بدن از آب است، نمی‌توان انتظار داشت که حجم قابل توجهی از این سموم از طریق عرق که عمدتا از آب است،دفع شوند.»

پس این بوی بد از کجا ناشی می‌شود؟ بوی بد عرق به دلیل دفع مواد سمی نبوده و به مواد شیمیایی موجود در پوست شما برمی‌گردد. دو نوع غده عرقی در بدن وجود دارد؛ غدد اکرینی (Eccrine) و غدد آپوکرینی (apocrine). غدد اکرینی که در سرتاسر بدن وجود داشته، عرقی تولید می‌کنند که برای خنک کردن بدن به هنگام گرما است. این عرق معمولا بی بو است اما می‌تواند در اثر وجود باکتری‌های موجود بر روی پوست یا در اثر مصرف خوراکی‌هایی که بوی تندی دارند مانند سیر یا کلم، بوی بد بگیرد، در نتیجه بدن همراه با عرق این بوی بد را دفع می‌کند، نه مواد سمی که افراد انتظارش را دارند.

غدد آپوکرینی می‌توانند بوهای به مراتب بدتری را تولید کنند. این غدد در کشاله ران و زیربغل وجود دارند و مسئول انتشار بوی عرق ناشی از استرس هستند، عرقی که از این غده‌ها ترشح می‌شود، تا زمانی که باکتری‌های موجود بر روی پوست شروع به تولید بوی بد نکرده‌اند، بی‌بو است.

به عبارت دیگر، هر دو نوع عرق بدن عمدتا بی‌بو هستند و تنها در اثر تعامل با باکتری‌های موجود بر روی پوست بوی بد می‌گیرند و هر بویی که از آنها منتشر می‌شود ناشی از ترکیباتی است که در بدن شما شکسته و در هر حال راهی برای دفع آن‌ها پیدا می‌کرد.

از طرف دیگر، تلاش برای سم‌زدایی بدن از طریق عرق کردن بیش از آن که مفید باشد، مضر است. اگر عرق دفع شده را با نوشیدن آب کافی جبران نکنید، بدنتان به کم آبی دچار شده و کلیه‌ها از کار اصلی خود که همانا سم‌زدایی از بدن است، باز می‌مانند.

این اصلا به آن معنا نیست که عرق کردن چیز بدی است، عرق کردن راه حل مناسبی برای خنک کردن بدن است اما تا زمانی که آب دفع شده را با نوشیدن آب فراوان جبران کنید.

error: Content is protected !!