هیچ یک از عوامل سرطان‌زا به تنهایی توانایی ایجاد سرطان را ندارند

یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه هیچ یک از عوامل سرطان‌زا به تنهایی توانایی ایجاد سرطان را ندارند، گفت: ممکن است فردی عوامل ژنتیکی ابتلاء به سرطان را به ارث برده باشد یا به دلیل جهش‌های ژنتیکی، قابلیت ابتلاء به سرطان در بدنش وجود داشته باشد اما این عوامل نیز دلیل صددرصدی ابتلاء به سرطان نیستند.

دکتر شعله آروندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بروز موارد سرطان در خوزستان، اظهار کرد: زمانی که جمعیت افزایش می‌یابد مسلماً تعداد موارد ثبت سرطان نیز بیشتر می‌شود؛ از طرف دیگر به علت اینکه خوزستان وسیع‌تر و مجهزتر شده است، بیماران بیشتری در این استان درمان می‌شوند که این موضوع نیز موجب افزایش تعداد بیماران سرطانی شده اما در مجموع تعداد بیماران سرطانی در خوزستان افزایش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یک سری روش‌های جلوگیری از ابتلاء به سرطان وجود دارد که به فرد و سبک زندگی وی مربوط می‌شود اما برخی از عوامل به محیط مربوط هستند و کنترل این عوامل، معمولاً در دست فرد نیست. همچنین برخی عوامل ابتلاء به سرطان، ژنتیکی هستند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه هیچ یک از عوامل سرطان‌زا به تنهایی توانایی ایجاد سرطان را ندارند، ادامه داد: ممکن است فردی عوامل ژنتیکی ابتلاء به سرطان را به ارث برده باشد یا به دلیل جهش‌های ژنتیکی، قابلیت ابتلاء به سرطان در بدنش وجود داشته باشد اما این عوامل نیز دلیل صددرصدی ابتلاء به سرطان نیستند. در صورت وجود زمینه ژنتیکی ابتلاء به سرطان در یک فرد، با معاینه منظم و دوره‌ای و انجام بررسی‌های تشخیصی می‌توان از بروز بیماری بدخیم جلوگیری و یا در مراحل اولیه آن را درمان کرد.

وی در خصوص تأثیر عوامل سرطان‌زای موجود در محیط کار و زندگی، افزود: اگر فردی در سال‌های زندگی خود با ماده شیمیایی خاصی بیشتر در تماس باشد، احتمال ابتلاء به سرطان در این فرد می‌تواند بالاتر برود.

آروندی عنوان کرد: همچنین یک سری عوامل مانند بیماری‌های ویروسی از جمله HIV، تبخال تناسلی و EBV (بیماری با علائم شبیه به سرماخوردگی) وجود دارند که می‌توانند موجب بروز سرطان شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: به عنوان مثال بیماری تبخال تناسلی به راحتی قابل انتقال است و با یک بار آمیزش می‌تواند به فرد دیگر منتقل شود و همیشه در بدن فرد مبتلا شده باقی می‌ماند و زمینه‌ساز بروز سرطان گردن رحم در زنان می‌شود.

وی گفت: اکنون واکسن سرطان گردنه رحم وجود دارد که از ابتلاء به این بیماری پیشگیری می‌کند؛ دختران مجرد باید قبل از اولین تماس جنسی این واکسن را در سه نوبت تزریق کنند. همچنین به علت اینکه آلودگی HPV (بیماری تبخال تناسلی) ظاهراً در حال افزایش است، باید چگونگی جلوگیری از انتقال بیماری به افراد آموزش داده شود.

آروندی عنوان کرد: یکی دیگر از بیماری‌های قابل انتقال از طریق آمیزش، ویروس HIV است؛ این بیماری نه تنها به دلیل تضعیف سیستم ایمنی در مراحل پیشرفته بیماری، فرد مبتلا را به سادگی با یک عفونت میکروبی یا ویروسی ساده مثل سرماخوردگی از بین می‌برد بلکه زمینه‌ساز تعداد زیادی از سرطان‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان و تخمدان ارثی هستند، گفت: در صورتی که برخی از انواع سرطان در چند نفر از افراد خانواده مشاهده شود، احتمالاً افراد دیگر خانواده نیز در معرض ابتلاء به سرطان هستند؛ به طور مثال دیگر اعضای خانواده کسانی که به سرطان روده بزرگ از نوع ارثی مبتلا شده‌اند، باید به طور مرتب به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کرده و بررسی شوند.

آروندی ادامه داد: کسانی که سابقه خانوادگی بیماری مانند سرطان پستان یا موارد متعدد بروز بدخیمی‌های متفاوت دارند باید بررسی ژنتیک شوند و مشخص شود که این بیماری در آنها قابل انتقال ارثی است یا خیر. اگر ابتلاء به سرطان پستان در یک یا چند نفر مخصوصاً از خانواده مادری وجود داشته باشد باید دیگر افراد تحت بررسی قرار گیرند و از ابتلاء به این بیماری پیشگیری کنند. بعضی از انواع سرطان تخمدان نیز از طریق ژن ابتلاء به سرطان پستان قابل انتقال و قابل پیشگیری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از دیگر عوامل زمینه‌ساز سرطان به آلودگی محیط برمی‌گردند. به طور مثال در صورت وجود سایر عوامل تشدیدکننده در شاغلین صنایع چوب، رنگ‌سازی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی و از این قبیل حرفه‌ها که باید در معرض تابش پرتو خورشید و یا پرتوهای یونیزان به مدت طولانی قرار بگیرند، احتمال ابتلاء به سرطان در این افراد می‌تواند بالاتر برود.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: مصرف سیگار و مشروبات الکلی نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرطان و تومور سر و گردن، ریه، دستگاه گوارش، مثانه یا دیگر سرطان‌ها شود و اگر فرد با این مواد ارتباط نداشته باشد می‌تواند از بروز بسیاری از این بدخیمی‌ها جلوگیری کند.

وی در خصوص سرطان‌های قابل پیشگیری نیز گفت: اگر افراد با زمینه ژنتیکی مساعد برای ابتلاء به بدخیمی‌هایی مانند روده بزرگ و پستان و دیگر سرطان‌ها به موقع شناسایی شده و از انتقال ویروس‌های زمینه‌ساز بدخیمی‌ها از طریق آموزش به افراد یا تزریق واکسن جلوگیری شود، تا حدی از موارد ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهیم. مطالعات متعددی برای تشخیص علل ابتلاء به سرطان در حال انجام است و امیدواریم امکان پیشگیری از انواع بیشتری از سرطان فراهم شود.

آروندی گفت: همچنین مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که آلوده به مواد شیمیایی سرطان‌زا و کود غیرمجاز نباشند، عدم مصرف مواد مخدر، جلوگیری از قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه آفتاب و ورزش و تحرک کافی می‌تواند از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص سرطان‌های شایع خوزستان، بیان کرد: شایع‌ترین انواع سرطان در مراجعه‌کنندگان به بخش درمانی بیمارستان گلستان اهواز در مردان سرطان‌های دستگاه گوارشی و در زنان سرطان پستان بوده است.

error: Content is protected !!