وزیر بهداشت: آماده همکاری با چین در خصوص ویروس کرونا هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شرایط نامساعد درمانی کشور پیش از انقلاب اسلامی گفت: امروز به جایی در حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف رسیده‌ایم که در بحران کورنا که جهان گیر شده است، به چین اعلام همکاری کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دکتر سعید نمکی در آئین افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی بندرعباس اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی در کشور میزان مرگ و میر مادران و زنان به دلیل عوارض بارداری و همچنین کودکان به دلیل بیماری‌های واگیر و مالاریا بسیار بالا بود.

وی افزود: در آن سالیان، پوشش واکسیناسیون در کشور ۲۵ درصد و در هرمزگان ۷ درصد عنوان شده بود که امروزه به برکت انقلاب و همت مسئولین این عدد به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمار رو به رشد ساخت دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی و زیر شاخه‌های آن در کشور، اظهار داشت: دانشکده‌های پزشکی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، به ۶ عدد می‌رسیدند که خوشبختانه امروز این عدد به ۶۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی رشد پیدا کرده است.

وی گفت: به لحاظ تعداد پزشک نیز برخلاف گذشته که پزشکان زیادی از کشورهایی مانند فیلیپین، بنگلادش و سایر کشورهای خارجی در کشور مشغول طبابت بودند، امروز به جایی رسیده‌ایم که در بحران کورنا که جهان گیر شده است، به چین اعلام همکاری کرده‌ایم.

دکتر نمکی اضافه کرد: ما توانایی خود را در تجربه مدیریت سیلاب‌ها بدون داشتن بیماری‌های اپیدمی و همه گیر و بدون کمک خارجی‌ها ثابت کردیم.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی بندرعباس، افزود: بایستی در آموزش پرستاران و ماماها تحولی اتفاق بیفتد و آموزش‌ها جامعه محور شوند تا خدمات این قشر منحصر به بودن در کنار تخت بیمارستان نباشد و در خانه یا هرجای دیگر نیز بتوانند خدمات آنها استفاده کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت، تشریح کرد: با اجرای این طرح دانشجویان پرستاری از سال دوم به بعد، آموزش‌های خود را با مولفه‌های درمانی در خانه و خانواده شروع می‌کنند و بایستی خود را برای مراقبت از بیماران در منزل آماده کنند.

وی گفت: این حوزه آموزش و ارائه خدمت، که بیمه‌ها نیز موظف به پرداخت هزینه‌های آن هستند، علاوه بر اشتغالزایی برای پرستاران، باعث کاهش هزینه‌های درمان بیمارستانی و دیگر هزینه‌های مرتبط با آن می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بایستی درمان را از بیمارستان به درون خانه و خانواده بکشانیم و تخت‌های بیمارستانی را به بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه اختصاص دهیم.

نمکی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص کاهش آهنگ رشد جمعیت در کشور گفت: بایستی شرایط فرزندآوری فراهم شود و عوارض مادران و جنین کاهش و مراکز درمان ناباروری توسعه یابد، به مقام معظم رهبری در این خصوص قول داده‌ایم و برای توسعه و تجهیز مراکز ناباروری از آمادگی لازم برخوردار هستیم.

error: Content is protected !!