وزیر بهداشت: ضرورت تداوم اقدامات بهداشتی در مناطق سیل زده کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در جلسه هماهنگی اقدامات حوزه بهداشت و بررسی چالش‌های موجود در مناطق سیل زده، با بیان اینکه در روزهای اخیر، اقدامات حوزه بهداشت و درمان در مناطق سیل زده نشان افتخاری برای این حوزه محسوب می‌شود، اظهار کرد: تمامی مسئولان نظام بر این نکته که تلاشگران عرصه سلامت، در مواجهه با بحرانسیل اخیر، بسیار خوب و ایثارگرانه خدمت کردند، اذعان دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از این پس، وارد مرحله جدیدی از اقدامات، در حوزه بهداشت در مناطق سیل زده کشور خواهیم شد، افزود: مرحله اول، مرحله پرآشوب مهار بحران بود که رویکردهای خاص خود را می‌طلبید و اقدامات مقتضی نیز انجام شد، اما هرچه سیلاب‌ها بیشتر فروکش می‌کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می‌کند. بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل، راهکارهای احتمالی را برنامه ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی داشته باشیم.

نمکی با تاکید بر تشدید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده، بیان کرد: کمبودهای موجود در مناطق سیل زده کشور از قبیل، کمبود وسایل بهداشتی و حمام و سرویس‌های بهداشتی، عدم دفع پسماند و لاشه حیوانات در این مناطق و آلودگی آب آشامیدنی از جمله مواردی هستند که ممکن است به سلامت مردم آسیب رسانند، بنابراین، جلب همکاری‌های بین بخشی، در این حوزه‌ها ضرورت زیادی دارد؛ چراکه بسیاری از این اقدامات در حیطه وظیفه وزارت بهداشت نیست، اما بر سلامت مردم تأثیر مستقیم دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز می‌توانند با انتقال تجارب خود به دانشگاه‌های استان‌های درگیر سیل کمک کنند، گفت: باید برای ادامه این مسیر برنامه ریزی کنیم تا مرحله جدید را نیز موفقیت آمیزسپری کنیم. اگر این دوره به خوبی سپری شود، تجربه بسیار گرانبهایی در حوزه کنترل بیماری‌های واگیر در بحران سیل، در اختیار خواهیم داشت.

نمکی گفت: وقوع سیلاب، گرفتاری‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، اما در عین حال موجب پرآبی تالاب‌ها و چشمه‌های آب زیرزمینی شد که می‌تواند مشکل کمبود آب و خشکسالی را در بسیاری از نواحی کشور رفع کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر تشدید نظارت‌های بهداشتی در مناطق درگیر سیل کشور، عنوان کرد: در فاز جدید اقدامات بهداشتی در مناطق آسیب دیده از سیل، ضرورت دارد که تیم‌های نظارتی، مبتنی بر برنامه‌های از پیش تعیین شده تقویت شده و افزایش پیدا کنند و موضوع بهداشت در این مناطق به صورت علمی و سازمان یافته شده، دنبال شده و کنترل شود. به معنای دیگر باید فراتر از اتفاقات حرکت کنیم. مانند شکارچی‌ها که در مواقع شکار، محدوده‌ای جلوتر از هدف را نشانه گیری می‌کنند تا وقتی شکار با سرعت به آن محدوده رسید، با تیر شلیک شده از سوی شکارچی، مورد اصابت قرار گیرد.

نمکی خاطرنشان کرد: مراقبت از ابتلاء به بیماری‌های واگیر در این مناطق باید همچنان ادامه پیدا کند؛ چراکه ممکن است، ارگان یا نهاد دیگری به وظایف خود به خوبی عمل نکند و ماحصل آن آسیب رسیدن به سلامتی مردم باشد. در این زمینه باید برنامه‌ای منسجم تهیه و عملیاتی شود.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و معاونین وزارتخانه، گفت: در مورد مراقبت از سلامتی مردم در مناطق سیل زده، باید از تمام ظرفیت‌های ملی بهره بگیریم. در این زمینه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی و حضور خیّرین می‌تواند راهگشا باشد.

نمکی از تأمین برخی تجهیزات مورد نیاز در حوزه اورژانس و تأمین بخشی از منابع مالی جهت جبران زیرساخت‌های آسیب دیده خبر داد و گفت: داروهای مورد نیاز در این مناطق نیز در اسرع وقت تأمین شد و در این زمنیه هیچ کمبودی وجود نداشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ضرورت دارد تا استان‌هایی که درگیر سیل نبوده اما متأثر از خطرات وقوع سیل هستند نیز، مورد بررسی قرار گیرند، افزود: مساله مراقبت از بهداشت روان مردم در مناطق سیل زده نباید فراموش شود و اقدامات در این زمینه باید تداوم داشته باشد.

نمکی با بیان اینکه در مناطق سیل همچنان باید گوش به زنگ بوده و با هوشیاری عمل کنیم، ادامه داد: گرمی هوا و نابسامانی بین بخشی، دو خطر عمده ای است که باید مراقب آن باشیم. اگر با افزایش دمای هوا، هوشمندی ما در اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام اقدامات مقتضی نیز افزایش پیدا کند، خطری پیش روی ما قرار نخواهد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در کشور ما هر استان، الگوی خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان برای تمام استان‌ها یک الگو را در نظر گرفت. در مناطق سیل زده هم مسائل و مشکلات متفاوت است. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها باید برنامه‌های مورد نیاز را تهیه کرده و با فرمانداران و استانداران هماهنگی‌های لازم را انجام داده و وارد عمل شد.

error: Content is protected !!