وسایل گازسوز و نکاتی برای حفظ ایمنی

با شروع فصل سرما و همراه با روشن کردن وسایل گرمایشی باید اصول ایمنی را نیز با دقت رعایت کرده تا دچار مشکل نشویم.

به گزارش ایسنا، هنگامی‌که فصل سرما به خصوص سه ماه زمستان آغاز می‌شود، افزایش سرما موجب استفاده بیشتر مردم از وسایل گرمایشی و گازسوز و البته افزایش مصرف گاز می‌شود، بنابراین اگر در درست مصرف کردن گاز و استفاده از وسایل گرمایشی و گازسوز دقت نکنیم، علاوه بر اینکه مناطق محروم دچار کمبود گاز می‌شوند، ممکن است از نظر ایمنی نیز با خطراتی مواجه شویم.

یکی از خطرات رایج وسایل گرمایشی گازسوز، تولید گاز مونواکسید کربن (co است. مونواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است که در صورت نفوذ آن در منزل، می‌تواند منجر به مسمومیت و حتی خفگی و مرگ شود.

توجه کنید اگر از وسایل گرمایشی گازسوز استفاده می‌کنید و دچار علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع شدید، این علائم هشداری است که احتمال نفوذ گاز منواکسید کربن در منزل را نشان می‌دهد.

هنگامی‌که می‌خواهید یک وسیله گرمایشی یا گازسوز بخرید، حتماً مطمئن شوید از برندی خریداری کنید که تمام استاندارد‌های ایمنی را رعایت می‌کند.

همیشه رنگ شعله بخاری آبگرمان و هر وسیله گازسوز دیگر را بررسی کنید. اگر شعله آبی می‌سوزد، گاز به‌اندازه کافی هوا برای احتراق دارد و به‌درستی می‌سوزد.

اگر شعله نارنجی می‌سوزد، نشان‌دهنده این است که دستگاه گازسوز شما (آبگرمان، پکیج، بخاری گازی و …) به‌موقع سرویس نشده و ناخالصی‌هایی در مسیر سوختن گاز وجود دارد که باعث نارنجی شدن شعله آن شده است. اگر شعله زرد می‌سوزد نشان‌دهنده عدم وجود هوای لازم برای درست سوختن گاز است. یکی از علائم آن وجود گاز منواکسید کربن در مسیر دودکش است.

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفتگو با ایسنا با اشاره به سرد شدن هوا در استان، در استفاده از وسایل گرمایشی بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی هشدار داد.

وی با بیان اینکه همه ساله و در فصل سرما تعداد زیادی از هموطنان به دلیل عدم توجه به مسائل ایمنی مرتبط با استفاده از گاز طبیعی جان خود را از دست می‌دهند، افزود: عدم دقت در نصب صحیح وسایل گازسوز، عدم توجه به باز بودن مسیر دودکش، نداشتن کلاهک H شکل دودکش و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، از جمله مهم‌ترین عوامل بروز حوادث بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین عدم توجه به تهویه مناسب هوا و کمبود اکسیژن مورد نیاز وسایل گاز سوز با بستن تمامی منافذ در ساختمان‌های فاقد سیستم گرمایش مرکزی، استفاده از وسایل غیر گرمایشی نظیر اجاق گاز و پلوپز برای گرمایش و عدم استفاده از شیلنگ و بست استاندارد از مهم‌ترین عوامل بروز حوادث بوده است.

هاشمی از مشترکین گاز طبیعی در استان خواست قبل از راه‌اندازی وسایل گاز سوز، پس از حصول اطمینان از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک H شکل، با استفاده از شیلنگ و بست استاندارد اقدام به اتصال بخاری استاندارد به شیر گاز کرده و محل‌های اتصال به شیر و نیز وسیله گازسوز را برای اطمینان از عدم نشت گاز، با کف صابون امتحان کنند.

وی با اشاره به رشد و توسعه شبکه‌های گازرسانی در اقصی نقاط استان از افرادی که به تازگی به جمع مصرف‌کنندگان گاز طبیعی پیوستند درخواست کرد از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز جدا خودداری کرده و به هیچ عنوان از بخاری بدون دودکش استفاده نکنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی یادآور شد: رعایت موارد ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز باعث کاهش حوادث و خطرات می‌شود که رعایت این موارد با کمی دقت امکان‌پذیر است.

error: Content is protected !!