وقتی هورمون ها از اعتدال خارج می شوند

وقتی هورمون ها از اعتدال خارج می شوند

دکتر محمدرضا صفری نژاد می گوید سیلان منی در حوالی بلوغ شایع تر است

واکنش جنسی در انسان های مختلف متفاوت است و به چگونگی تحریک آنها بستگی دارد. زمانی که احساس لذت جنسی در انسان آغاز می شود، چرخه واکنش جنسی فعالیت خود را آغاز می کند…

این چرخه دارای ۵ مرحله تمایل، لذت، تداوم لذت، ارگاسم و آرامش است. تحریک های جنسی در آقایان باعث خروج منی می شود و برای بروز این حالت، به یک چرخه کامل فعالیت جنسی نیاز است که از ۴ مرحله تشکیل می شود، این مراحل به ترتیب عبارتند از مرحله برانگیختگی، کفه یا تداوم تحریک جنسی، انزال و بالاخره مرحله فروکش. با برقراری رابطه زناشویی و ایجاد مرحله برانگیختگی، پروستات، مایع منی را تولید می کند. هرچند این مایع خارج نمی شود ولی ممکن است بعدا مقداری از آن خودبه خود یا حین ادرار خارج شود اما گاهی در مواردی فرد بدون اینکه رابطه زناشویی برقرار کند یا به حالت ارگاسم برسد، منی خودبه خود و غیرارادی خارج می شود. بروز چنین حالتی در بیشتر موارد باعث نگرانی فرد می شود. این افراد معمولا این سوال ها برایشان مطرح می شود که آیا به دلیل خاصی دچار این مشکل می شوند و اصلا راه حلی برای این مشکل وجود دارد یا نه؟ و… برای پاسخ به این سوال ها و بیشتر دانستن در این مورد، گفت وگویی داشته ایم با دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست و رییس انجمن علمی سلامت خانواده.

▪ سیلان منی چه مشخصاتی دارد؟

این حالت غیرارادی است و تحت کنترل فرد نیست و ممکن است چند بار در روز اتفاق بیفتد. معمولا در افرادی که مستعد استرس هستند، بیشتر دیده می شود. بیشتر این افراد از نظر روانی دچار مشکل می شوند.

▪ این عارضه جزو اختلال های شایع به شمار می رود؟

این عارضه در سنین نوجوانی و جوانی تا پایان دهه سوم زندگی خیلی شایع است و پس از آن به ندرت دیده می شود. معمولا سیلان منی بیشتر در سنین نوجوانی و بلوغ اتفاق می افتد و علت آن، افزایش هورمون ها و تولید مایع منی است. در چنین شرایطی با کمترین تحریک یا حالت نعوظ، منی خارج می شود.

▪ چه عواملی باعث خروج خودبه خود و غیرارادی منی می شود؟

شایع ترین علت های آن عوامل روانی، محیطی و همچنین استمنا یا مقاربت بیش از حد است. گاهی فرد به علت نبود آگاهی، افکار خود را بیش از حد روی تحریک های جنسی متمرکز می کند (عوامل روانی) و وارد مرحله برانگیختگی جنسی که اولین مرحله از ۴ مرحله چرخه جنسی است، می شود و چون این چرخه کامل نشده به ارگاسم نمی رسد و مکررا حالت سیلان منی به وی دست می دهد. در مواردی هم فرد از عوامل موجود پیرامون خود (عوامل محیطی) مانند کتاب، رسانه های صوتی و تصویری، اینترنت و… برای تحریک جنسی استفاده می کند و مغز وارد مرحله برانگیختگی می شود. اگر چرخه جنسی کامل نشود، ممکن است سیلان منی اتفاق بیفتد. عوامل روانی، ناخودآگاه هستند ولی فرد از عوامل محیطی به صورت ارادی استفاده می کند. انزال دارای یک مرکز در نخاع شوکی است که باعث تخلیه کیسه های منوی می شود. استمنا یا مقاربت بیش ازحد (مثلا چند بار در روز) باعث تحریک بیش از حد این مرکز می شود و ممکن است در عده ای حتی بدون تحریک جنسی، به صورت غیرارادی کیسه های منی خالی شوند. در خستگی جسمی یا روانی شدید ناشی از کار مفرط نیز ممکن است فرد به خواب عمیقی برود. در خواب عمیق مهار از قشر مغز برداشته می شود. اینگونه افراد بلافاصله پس از خوابیدن، بدون وجود کوچک ترین افکار فانتزی یا رویای محرک، دچار خروج منی می شوند. این حالت با خروج منی در خواب ناشی از افکار فانتزی یا رویا تفاوت می کند.

▪ این مشکل، جزو اختلال های جنسی است؟

نه، ولی در بعضی موارد باعث آزار و اذیت روانی شدید فرد می شود.

▪ آیا این عارضه قابل درمان است؟

بله، با شناخت علت هایی که باعث بروز سیلان منی می شود، می توان تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کرد.

▪ بی توجهی به درمان، ممکن است چه عوارضی در پی داشته باشد؟

معمولا افراد متاهل به ندرت دچار این مشکل می شوند و در صورت بروز با افزایش تعداد روابط زناشویی مشکل برطرف می شود.

▪ حرف آخر؟

سیلان منی بیشتر در افراد با تمایل های جنسی زیاد و در مواجهه زیاد با مواردی که در برانگیختگی جنسی موثر است، دیده می شود. این مشکل معمولا پس از ازدواج برطرف می شود و در صورت لزوم دارودرمانی موثر برای آن وجود دارد.

راضیه پاشایی

error: Content is protected !!