پرونده سلامت چه مزایایی دارد؟

سامانه پرونده الکترونیک سلامت که روز گذشته توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد، باید از بعد مزایا برای بیمار، مزایا برای جامعه پزشکی و مزایا برای کشور مورد توجه قرار بگیرد که در عین حال مجموع مزایا به بیمار بر می‌گردد، چون مزایای کشور هم برای مردم خرج خواهد شد. مزایای فعال شدن سامانه پرونده الکترونیک سلامت برای بیمار این است که …

به گزارش اعتماد، تمام امراض بیمار در این سامانه ثبت می‌شود و هر شهروند ساکن در ایران، با جابه‌جایی در هر نقطه از کشور و در صورت مراجعه به هر پزشک یا مرکز درمانی، به نوعی سابقه سلامتی خود را همراه خواهد برد در این شرایط پزشک با مشاهده جزییات این پرونده الکترونیکی متوجه می‌شود که سابقه مصرف دارو و بیماری در این فرد چیست و بنابراین از مداخلات دارویی و حتی ارایه درمان‌های بی‌مورد و هزینه‌بر هم پیشگیری می‌شود.

شناسایی سابقه بیماری، ارایه درمان موثر و دسترسی به سوابق سلامت هر ایرانی در هر نقطه از ایران و در مراجعه به هر پزشک و مرکز درمانی از مهم‌ترین نتایج مثبت اجرای این طرح و فعال شدن این سامانه است، چون خود بیماران ممکن است از جزییات بیماری‌های خود مطلع نباشند یا حتی از ارتباط علائم بیماری‌های درمان شده با بعضی امراض آتی هم بی‌خبر باشند.

این در حالی است که پزشک با مشاهده سوابق بیماری‌ها، بهترین راهکار درمان را ارایه خواهد داد و بنابراین ارایه درمان متفاوت، ارزان، غیرتکراری و موثر با رویت این پرونده امکان پذیر می‌شود.

اما مهم‌ترین مزایای فعال شدن این سامانه برای نظام سلامت، تقویت بحث‌های نظارتی است. امروز ما از بعد نظارت بر توزیع و مصرف دارو‌ها و اثر‌گذاری آن‌ها با مشکلاتی مواجهیم.

به عنوان نمونه اثرگذاری دارویی که به تازگی وارد شبکه توزیع شده هنوز به طور دقیق مشخص نیست در حالی که با اجرای پرونده الکترونیک خدمات سلامت، نظارت بر عوارض و فواید و میزان اثر‌گذاری دارو‌های نوتولید هم امکان‌پذیر خواهد شد.

این سامانه حتی به رونق و پیشبرد کار‌های تحقیقاتی هم کمک می‌کند و وجود پرونده الکترونیک خدمات سلامت، کمک موثری برای دولت در توسعه تحقیقات دارویی خواهد بود تا حتی برای راه‌اندازی خط تولید داروها، بهترین نمونه‌ها را به تولید انبوه برساند که بیشترین اثر‌گذاری را داشته باشند.

خیلی از دارو‌ها هم ممکن است وارداتی باشند و برای مقایسه اثر فایده نوع ایرانی و خارجی می‌توان از همین سامانه کمک گرفت و موثرترین دارو را برای ورود به بازار انتخاب کرد که در پیشرفت درمان هم تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، راه‌اندازی این سامانه از تجویز داروی اشتباه، داروی بی‌مورد و دارو‌های اضافی و همچنین انجام خدمات پاراکلینیکی بی‌مورد و اضافی جلوگیری می‌کند که در کنترل هزینه و نظارت بر روند درمان موثر خواهد بود و مجموع این خدمات منتج از پرونده الکترونیک خدمات سلامت، سودآوری و کنترل هزینه‌ها را هم برای بیماران و هم برای نظام سلامت به دنبال خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که ما در طرح تحول سلامت داشتیم، ضعف نظارت به دلیل نداشتن اطلاعات و اسناد بود.

این فقدان مدارک هم به سنتی بودن و قدیمی بودن شبکه اطلاعاتی و خدماتی برمی‌گشت که با افتتاح این سامانه، ممکن است درصدی از نظارت بر روند درمان افزایش و ارتقا یافته و همچنین پخش سرمایه در نظام سلامت ممکن خواهد شد.

error: Content is protected !!