پول تو جیبی به کودکان از چه سنی؟

کودکان در آغاز نمی توانند تشخیص دهند که به عنوان مثال دوهزار تومان دوبرابر هزارتومان ارزش دارد و قیاس کردن برای شان دشوار است. برای این کار نخست باید بچه را با معنای شمارش و مقدار اشنا کنید؛ به عنوان مثال بچه بتواند پول را بشمارد؛ ولی برای شروع می‎توانید مقدار کمتر و مشخصی از پول را برای خرید چیز خاصی در اختیار بچه قرار دهید؛ مثلا هزار تومان برای خرید.

اگر بچه شمردن بلد نباشد، دادن پول توجیبی به وی هیچ فایده ای ندارد، زیرا قادر نیست به هنگام پول گرفتن و یا خرید کردن ، جمع و تفریق کند.

از همان آغاز همه چیز را معلوم کنید، شما متعهد می شوید که هر هفته و یا هر ماه به بچه پول بپردازید، ولی در مقابل از این که از وی بخواهید پولش را در راه درست استفاده کند نهراسید. میتوانیدبپذیرید که گاه فرزندتان چیز های بی مصرف و یا چیز های بی خودی که همه کودکان عاشقش هستند را خریداری کند، در صورتی که وی هم سعی کند برای خرید چیز های مفیدتر پول کنار بگذارد.

اگر فرزندتان بخواهد دائم پولش را هدر دهد و یا چیز های خطرناکی مانند سیگار، چاقوی جیبی و غیره بخرد، با وی مخالفت کنید و پول تو جیبی اش را به تعویق اندازید، از این به بعد است که وی باید بفهمد که اجازه ندارد هر کاری که دلش خواست را با پولش انجام دهد.

بعضی از کودکان از سن پنج تا شش سالگی معنای پول و ارزش مالی را می فهمند بنابرین والدین میتوانند از این سنین مبلغی را بعنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند. همینطور بعضی از کودکان بعد ازوارد شدن به مدرسه و آشنایی با اعداد و ارقام، ارزش پول را متوجه می شوند.

پول تو جیبی به کودکان

پس انداز را تشویق کنید

اختصاص دادن قلک قفل دار برای پس‌انداز این امکان را به فرزند می دهد که قدری از پول پس‌انداز شده را خرج کند. برای این که بچه باید لذت خرج کردن را هم بچشد. همچنین جمع آوری پس اندازهای ماهیانه بچه در این قلک، ضروری است. والدین باید نخست پول توجیبی را روزانه، بعد هفتگی و هر ۱۵ روز یک دفعه و در پایان ابتدای هر ماه به بچه پرداخت نمایند.

والدین باید همراه با فرزندشان به بانک بروند و بعد از افتتاح حساب برای او کل مبلغ حاصل از پس اندازهایش را به حسابش انتقال دهند. این امر احساس خوشایندی را در کودکان شکل می دهد.

میانه رو باشید

در مورد پول توجیبی و مقدار آن متعادل عمل کنید. بعضی از والدین تخصیص مبلغی به این منظور را بی دلیل می دانند، در حالیکه اهمیت دادن به این مسأله سبب رشد شخصیتی بچه، ایجاد احساس استقلال و احساس تشخص در وجود وی می شود و از اهمیت زیادی بهره مند است. در مقابل بعضی والدین در این امر زیاده روی می کنند و پول زیادی را برای این منظور در نظر می گیرند که این مسأله هم خالی از ایراد نیست و سبب رشد خودخواهی و زیاده خواهی در وجود بچه خواهدشد و قدرت مدیریت مالی را از وی خواهدگرفت.

به کودک خویش بنا به سنش پول تو جیبی دهید و با افزایش سن، به مبلغ پرداختی بیفزایید.

چنانچه فرزندتان پول تو جیبی نخواهد، این امر اغلب به مفهوم ترس از بزرگ شدن و عدم اعتماد به نفس است، درخواست بچه از مادر و پدر خیلی اسان تر است تا این که زیر بار مسوولیت برود. بهترین کار آن است که در صورت امکان روی این مسأله تأکید کنید و ارزش وی را بالا ببرید، چراکه باید به وی نشان دهید به کاری که می کند و یا آغاز به انجام آن کرده است ، افتخار می کنید و از تصمیم گیری به جای وی پرهیز کنید، بر عکس بگذارید خودش تصمیم بگیرد حتی اگر گاه اشتباه کند.

پول تو جیبی

مدیریت پول

والدین باید توجه داشته باشند که چنانچه پول توجیبی ماهیانه بچه قبل از پایان ماه به آخر رسید از دادن مبلغ اضافی به او باید پرهیز نموده و اینگونه مدیریت پول را به فرزندشان اموزش دهند.

صرفه جویی را به وی بیاموزید

زمان اموزش برنامه ریزی برای مدیریت هزینه ها به کودکان، همین مرحله است. به او کمک کنید تا در یک دفتر کوچک موردهای موردنیاز و پولی که برای تهیه این موارد احتیاج دارد را بنویسد و برای پرداخت هزینه های خویش برنامه ریزی کند. موردهای موردنیاز خویش را دسته بندی کند و هرکدام را به ترتیب در برنامه ماهیانه خویش قرار دهد. به این ترتیب میزان هزینه های خویش را مناسب با پول دریافتی خویش تنظیم کند. از تخصیص پول بیشتر به بچه خویش بدون علت بپرهیزید.

به او بیاموزید که اگر فوریتی مانند کادو برای جشن تولد یکی از دوستانش برای وی پیش آمده این مسأله را در جمع خانوادگی مطرح کند و در مورد این موضوع توضیح دهد. در صورتی که دلیل های وی را کافی دیدید مبلغی را به وی قرض دهید و از وی بخواهید که به صورت ماهانه بدهی خویش را پرداخت کند. به اینصورت هم از وی پشتیبانی کرده اید و هم اینکه به وی برنامه ریزی و مسوولیت پذیری را آموخته اید( یعنی مبلغی به وی می دهید و در ماه های بعد قدری از پول توجیبی وی کم می کنید) به این ترتیب وی از بچگی صرفه جویی را یاد خواهدگرفت.

کودکان و پول تو جیبی

پرداخت پول توجیبی باید از قاعده ای منظم و خاص بهره مند باشد که میتواند بصورت های مختلفی مثل روزانه، هفته ای و ماهانه باشد تا بچه یا نوجوان بتواند طبق آن نظم، برای پول ثابتی که به وی پرداخت می شود برنامه ریزی کند. اطلاعات موجود نشان می دهد که خانواده های با درامد متوسط به مستمری هفتگی یا ماهیانه ی کودکان اهمیت بیش تری می دهند.

در ازای کمک کردن در کارهای منزل و یا کسب نمرات بالا در کلاس و امتحانات از پول دادن به وی پرهیز کنید. وی باید یاد بگیرد که برای خودش کار می کند نه برای پول. همچنین پول نباید به وسیله ای برای تهدید و خط و نشان کشیدن بین شما و فرزندتان تبدیل شود؛« درصورتی که اتاقت را منظم نکنی، پول تو جیبی ات را قطع می کنم.»

منبع: بیتوته

error: Content is protected !!