کاهش خطر سرطان پستان با ۱۰ توصیه

عوامل بسیاری می توانند در طول زندگی انسان بر خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار باشند. شما نمی توانید برخی از آنها مانند افزایش سن، ژنتیک، زن بودن یا سابقه خانوادگی را تغییر دهید اما با مد نظر قرار دادن برخی اقدامات و رسیدگی به عواملی که می توانید بر آنها کنترل داشته باشید مانند وزن، ورزش، رژیم غذایی و سیگار کشیدن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

کاهش خطر سرطان پستان با 10 توصیه

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث اپشنز“، آشنایی با عوامل خطر برای سرطان پستان و توجه به مواردی که می توان بر آنها کنترل داشت بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری یا حداقل کمک به تشخیص زودهنگام آن است. در ادامه با برخی عادات سالم که می توانند به کاهش خطر سرطان پستان کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی

پژوهشی در دانشگاه گوئلف در کانادا نشان داد که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی به مبارزه با التهاب مزمن که می تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد، کمک می کند. در این مطالعه که با حضور سوژه های حیوانی انجام شد، شرایط موش های مستعد ابتلا به نوعی تهاجمی از سرطان پستان به نام HER-2 که ۲۵ درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد را بررسی کردند. موش هایی که اسیدهای چرب امگا-۳ به دست آمده از ماهی دریافت کرده بودند، نسبت به مواردی با منشا گیاهی، عملکرد بهتری در مبارزه با سرطان پستان را نشان دادند. تعداد کمتر تومورها و اندازه کوچک‌تر آنها در این موش ها مشاهده شد.

پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که اسیدهای چرب امگا-۳ حاصل از ماهی در پیشگیری از تشکیل و رشد تومور پستان هشت برابر موثرتر از اسیدهای چرب امگا-۳ با منشاء گیاهی عمل می کنند.

پرهیز از مصرف غذایی سرطان‌زا

اگر قصد دارید خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید باید مصرف شکر را ترک کنید یا آن را به شدت محدود کنید. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف شکر یک عامل خطر اصلی برای سرطان پستان و متاستاز آن است.

تقویت طبیعی هورمون سرطان‌کش

یکی از مهم‌ترین وظایف هورمون ها این است که به سلول های بدن بگویند چه زمانی و چگونه باید تکثیر شوند. خطر سرطان پستان تا حد زیادی با هورمون های بدن ما پیوند خورده است. اما همان گونه که هورمون ها می توانند خطر سرطان را افزایش دهند، توانایی کاهش این خطر را نیز دارند. ملاتونین هورمونی است که توانایی آن برای کمک به بدن در مبارزه با سرطان، به ویژه سرطان پستان، ثابت شده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در نشریه PLoS One منتشر شد، نشان داد که ملاتونین می تواند به توقف رشد تومور و تولید سلول های سرطانی در موش های مبتلا به سرطان پستان کمک کند. بسیاری مطالعات دیگر با حضور سوژه های حیوانی و انسانی نیز نشان داده اند که ملاتونین می تواند به نابودی سلول های سرطانی کمک کند.

توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان

مطالعه ای جدید نشان داده است که زنان مبتلا به بیماری پریودنتال در مقایسه با آنهایی که به این بیماری لثه مبتلا نیستند، احتمال بیشتری دارد به سرطان پستان مبتلا شوند. نکته ای که در این مطالعه به آن اشاره شد و البته چندان جای شگفتی نداشت، افزایش قابل توجه خطر سرطان در زنانی با سابقه سیگار کشیدن بود.

کاهش وزن اضافه

مطالعات بسیاری نشان داده اند که سطوح بالای هورمون لپتین در بدن ممکن است فرد را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پستان سازد. لپتین در واقع می تواند با مولکول های التهابی که موجب تحریک سرطان پستان می شوند در ارتباط باشد. زمانی که این ارتباط متوقف شود، خطر سرطان نیز کاهش می یابد. در افراد دارای اضافه وزن، لپتین رشد سلول های سرطانی را با خاموش کردن ژن هایی که به از بین بردن این سلول ها کمک می کنند و فعال کردن ژن هایی که سلول های بدن را هرچه بیشتر پذیرای دریافت استرژون می سازند، تقویت می کند.

کاهش چربی اضافه بدن می تواند به  کاهش سطوح لپتین کمک کند.

انجام ورزش

طی یک مطالعه هشت ساله، زنان مسن که یک برنامه ورزشی را دنبال می کردند در مقایسه با آنهایی که ورزش نمی کردند، کاهش ۱۰ درصدی خطر سرطان پستان تهاجمی را تجربه کردند. همچنین، زنانی که با افزایش سن ورزش را ترک کرده بودند با کاهش خطر سرطان مواجه نبودند.

پس این که در زمان جوانی چه اندازه سخت ورزش می کنید شاید چندان اهمیت نداشته باشد، بلکه دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم و پایدار آن چیزی است که می تواند شما را از فواید ضد سرطان این اقدام بهره‌مند سازد.

مصرف یک تخم مرغ برای صبحانه

کولین موجود در تخم مرغ یک ماده مغذی مهم برای پشتیبانی از سلامت انسان است. برخی پژوهش ها نشان داده اند که کولین می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان نیز کمک کند. مطالعه ای در دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد که مصرف کولین موجود در تخم مرغ می تواند خطر سرطان پستان در زنان را به میزان ۲۴ درصد کاهش دهد.

افزایش مصرف هلو

پژوهشی در دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داد که مصرف میوه هلو می تواند به مهار رشد سرطان پستان و پیشگیری از پخش شدن آن کمک کند. پژوهشگران مصرف روزانه این میوه تا سه هلو در روز را پیشنهاد کردند.

در مطالعات آزمایشگاهی، پژوهشگران متوجه شده اند که سطوح بالای پلی‌فنول های موجود در هلو از رشد تومور پیشگیری کرده و می تواند به توقف جریان خون به آن کمک کند. همچنین، این مواد شیمیایی گیاهی تولید آنزیم هایی که در پخش سرطان نقش دارند را محدود می کند.

نوشیدن قهوه

طی یک مطالعه در موسسه کارولینسکا، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا عادات نوشیدن قهوه تعدادی از زنان که به سرطان پستان مبتلا نبودند را با گروهی که به این بیماری مبتلا بودند، مقایسه کنند. آنها دریافتند گروهی که به سرطان پستان مبتلا نبودند، به طور منظم قهوه می نوشند، در شرایطی که گروه زنان بیمار این گونه نبودند.

مطالعات بسیاری فواید سلامت مصرف روزانه و به اندازه کافی قهوه را نشان داده اند.

پرهیز یا کاهش مصرف الکل

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف الکل بر مسیرها و مکانیزم های مرتبط با سرطان تاثیر می گذارد. به بیان دیگر، مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش دهد.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، به ویژه برای افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، پرهیز از الکل یا محدود کردن شدید مصرف آن توصیه شده است.

—————————

بیشتر بخوانید: 

نشانه‌های هشدار دهنده سرطان پستان

نسخه غذایی برای مبارزه با سرطان پستان

error: Content is protected !!