کشتار دام و طیور در معابر عمومی ممنوع است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: طبق قانون، کشتار دام و طیور در معابر عمومی و یا عرضه زنده آن ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ شاهرخ یارویسی روز سه شنبه در دیدار با امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، با بیان اینکه کشتار و عرضه مرغ زنده خارج از محیط کشتارگاه ممنوع است، افزود: عرضه کنندگان باید مرغ مورد نیاز مصرف کنندگان را از کشتارگاه‌های مجاز تهیه کنند.

وی اظهار داشت: طبق قانون، کشتار غیرمجاز دام و طیور و یا عرضه زنده آن ممنوع می‌باشد و اداره دامپزشکی استان خود را موظف به برخورد جدی با این تخلفات می‌داند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به اینکه معضل کشتار غیرمجاز دام و طیور در استان زاییده عوامل مختلفی از قبیل فرهنگ عمومی مصرف می‌باشد برای رفع آن در کنار آموزش افراد جامعه به عنوان مصرف کننده گوشت می‌بایست جدیت تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط و پیگیری‌های مستمر در دستور کار قرار گیرد.

یارویسی از همه مردم خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان فراورده‌های دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: نظارت شرعی بر ذبح در تمام کشتارگاه‌های استان اعمال می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمید میرزایی به بیان وضعیت نظارت شرعی و بهداشتی بر دام و طیور کشتاری در کشتارگاه‌ها پرداخت و نظارت شرعی و بهداشتی برکشتار دام و طیور را برای اطمینان بخشی به مصرف کنندگان در خصوص حلال و سالم بودن فرآورده‌ها بسیار با اهمیت و مهم دانست.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: خوشبختانه در استان کرمانشاه نظارت عالی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها صورت می‌پذیرد و نظارت شرعی و بهداشتی را در تأمین غذای حلال، دارای نقش اساسی و مهمی خواند.

ماموستا مُلا محمد محمدی کشتار غیرمجاز خیابانی را عملی ضد دینی، اخلاقی و شرعی دانست و افزود: در شرع مقدس به استفاده از غذای حلال تأکیدات فراوانی صورت پذیرفته است که خوشبختانه توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان و معاونت فنی و کارشناسان این اداره کل این مهم به خوبی انجام می‌پذیرد.
وی از شهروندان خواست تا به منظور حفظ سلامت خود و خانواده با مأمورین نظارت بهداشتی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و از خریداری انواع طیور از دستفروشان و افراد دوره گرد خودداری نمایند و برای امرار معاش به روش قانونی و طبق ضابطه عمل نمایند.

به گزارش ایرنا؛ از مجموع کشتارگاه‌های استان، یک کشتارگاه صنعتی دام در بیستون و ۱۲ کشتارگاه سنتی نیز در مابقی شهرستان‌های استان فعال است.
همچنین اکنون پنج کشتارگاه صنعتی طیور نیز در استان کرمانشاه فعال است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

error: Content is protected !!