آرتریت سوریاتیک و ۵ روش تسکین علائم آن

آرتریت سوریاتیک می تواند به مفاصل در هر قسمت از بدن حمله کند و این شرایط هر فردی را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد.

آرتریت سوریاتیک و 5 روش تسکین علائم آن

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “اوریدی هلث“، برخی افراد درد و سفتی در پنجه، مچ ها یا آرنج را تجربه می کنند، در شرایطی که برخی دیگر سفتی را در پا، ستون فقرات، مفصل ران یا شانه ها تجربه می کنند. آرتریت سوریاتیک می تواند چند مفصل را نیز درگیر کند. شدت علائم طی یک دوره شعله‌ور شدن بیماری نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است، از این رو، تجربه آرتریت سوریاتیک برای هر فردی منحصر به فرد است.

در شرایطی که داروها به کنترل علائم کمک می کنند، پرهیز از شعله‌ور شدن بیماری همواره ممکن نیست. تشخیص سریع علائم شعله‌ور شدن بیماری و آگاهی از چگونگی مدیریت آنها می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند.

دلایل شعله‌ور شدن آرتریت سوریاتیک

عوامل مختلفی می توانند موجب شعله‌ور شدن آرتریت سوریاتیک شوند. سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به واسطه مواردی مانند استرس، عفونت هایی مانند اچ‌آی‌وی یا گلودرد میکروبی، یک آسیب بدنی، یا سیگار کشیدن فعال شود.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، مفاصل ممکن است متورم، حساس به لمس، و سفت شوند و امکان تجربه تاندونیت در برخی قسمت ها یا تورم کامل یک انگشت دست یا پا وجود دارد. همچنین، ممکن است تورمی طی یک دوره شعله‌ور شدن بیماری وجود نداشته باشد. خستگی ممکن است نشانه اصلی باشد.

این که هر روز چه احساسی دارید برای تشخیص نشانه های شعله‌ور شدن بیماری و آگاه کردن پزشک اهمیت دارد. داروهای بسیاری وجود دارند که می توانند به توقف پیشرفت آرتریت سوریاتیک کمک کرده و به طور قابل توجهی علائم آن را تسکین دهند. هرچه سریع‌تر به علائم رسیدگی کنید، تسکین سریع‌تر و پیشگیری از آسیب مفصلی بالقوه را تجربه خواهید کرد.

تسکین علائم آرتریت سوریاتیک در زمان شعله‌ور شدن بیماری

برای رسیدگی به علائم آرتریت سوریاتیک طی یک دوره شعله‌ور شدن بیماری اقدامات زیر را انجام دهید:

کاهش درد و سفتی

برای ناراحتی گاه به گاه، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند مفید باشند. درباره افزایش دوز مصرفی در زمان شعله‌ور شدن بیماری با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، شما می توانید از گرما یا سرما روی منبع ناراحتی استفاده کنید. در صورت تداوم درد، پزشک ممکن است مصرف داروی مسکن تجویزی یا تزریق استروئید در مفصل تحت تاثیر قرار گرفته را توصیه کند.

تمرینات ورزشی مناسب برای آرتریت

تمرینات ورزشی مناسب برای شل نگه داشتن مفاصل و تاندون ها، تقویت عضلات و حفظ وزن سالم ضروری هستند. طی یک دوره شعله‌ور شدن بیماری، تمرینات ورزشی سبک‌تر مانند پیاده‌روی، شنا یا یوگا را مد نظر قرار دهید. اگر شرایط شما اجازه ورزش کردن را نمی دهد، با یک فیزیوتراپ برای کمک به بازیابی قدرت حرکت خود همکاری کنید.

کاهش استرس

استرس نه تنها محرکی برای آرتریت سوریاتیک است، بلکه می تواند فرد را نسبت به درد حساس‌تر کند. گزارشی که در سال ۲۰۱۵ در نشریه American Journal of Public Health Research منتشر شد، نشان داد که تمرینات تنفس عمیق و کاهش تنش به بازیابی آرامش کمک می کند. همچنین، شما می توانید تکنیک های تسکین استرس مانند تصویرسازی هدایت شده را مد نظر قرار دهید.

استراحت بیشتر

اختلالات خواب مانند بی خوابی (اینسومنیا) و آپنه انسدادی خواب بین افراد مبتلا به آرتریت سوریاتیک و سوریازیس شایع‌تر هستند. برای بهبود کیفیت خواب، تمرین عادت های خوب خواب مانند زود خوابیدن برای تجربه خواب کافی و تکنیک های کاهش استرس برای کمک به خواب بهتر توصیه شده اند. گاهی اوقات، استراحت بیشتر ممکن است خستگی ناشی از بیماری را کاملا برطرف نکند اما به بدن برای رفع درد و التهاب زمان بیشتری می دهد که ممکن است مفید باشد زیرا بنابر مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ در نشریه Reumatologia منتشر شد، خستگی می تواند با شدت التهاب مرتبط باشد.

استفاده از وسایل کمکی

پزشک شما ممکن است استفاده از وسایل مختلف را برای پشتیبانی بیشتر از مفصل تحت تاثیر قرار گرفته توصیه کند. یک آتل می تواند برای نگه داشتن مفصل در بهترین موقعیت برای بهبود عملکرد یا تسکین درد و تورم استفاده شود. اگر درد در پا وجود دارد، کفی های طبی همانند آنهایی که در کفش قرار می گیرند، ممکن است به تسکین و بهبود شرایط راه رفتن شما کمک کنند. درباره علائمی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

مدیریت یک دوره شعله‌ور شدن سوریازیس

کنترل سوریازیس عاملی کلیدی در مدیریت دوره های شعله‌ور شدن آرتریت سوریاتیک است. در شرایطی که آرتریت سوریاتیک و سوریازیس دو شرایط جداگانه هستند، ۸۵ درصد افراد مبتلا به آرتریت سوریاتیک پیش از ابتلا به این بیماری مفصلی به سوریازیس مبتلا بوده اند. شدت یک بیماری، شدت بیماری دیگر را مشخص نمی کند، از این رو، درمان باید بر اساس شرایط هر فرد صورت بگیرد.

برخی بیماران به سوریازیس شدید و آرتریت خفیف مبتلا هستند و درمان بر اساس مشکلات پوستی شکل می گیرد اما برخی بیماران با آرتریت شدید و مشکلات پوستی خفیف مواجه هستند که در این مورد، آرتریت هدف اصلی درمان خواهد بود.

از جمله روش هایی که می توان برای رسیدگی به علائم سوریازیس طی دوره شعله‌ور شدن بیماری مد نظر قرار داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ رطوبت. طی یک دوره شعله‌ور شدن بیماری، حفظ رطوبت پ.ست نخستین اقدامی است که می تواند به تسکین خارش کمک کند. مراقبت خوب از پوست، به ویژه در فصل سرد و خشک اهمیت دارد. افزون بر این، در ماه های سرد سال احتمال شعله‌ور شدن بیماری افزایش می یابد و اگر خارش پوست تسکین نمی یابد باید به یک متخصص پوست برای دریافت داروهای تجویزی مراجعه کنید. یک کرم یا پماد مرطوب کننده می تواند به حفظ رطوبت پوست و مبارزه با خارش کمک کند.

پرهیز از آسیب دیدگی پوست. سوریازیس می تواند در محل تروما یا آسیب دیدگی پوست ایجاد شود. زمانی که یک دوره شعله‌ور شدن بیماری را تجربه می کنید می توانید با پوشیدن پارچه های نخی سبک و با قابلیت تنفس از خراشیدگی و تحریک بیشتر پوست پیشگیری کنید.

مدیریت استرس. استرس تمام علائم بیماری سوریازیس طی دوره شعله‌ور شدن آن را تشدید می کند. محرک های استرس خود را شناسایی کرده و از آنها پرهیز کنید. پزشک خود را از محرک های شناسایی شده آگاه کنید تا درک بهتری از اثر احساسی سوریازیس داشته و به شما در مدیریت بهتر عوامل استرس‌زا کمک کند.

—————————

بیشتر بخوانید: 

۷ بیماری خودایمنی که زنان را بیشتر تهدید می‌کنند

نسخه خوراکی برای سوریازیس

نسخه خوراکی برای آرتریت!

error: Content is protected !!