آشنایی با یک روش مجرب طب سنتی برای "سم‌زدایی و پاکسازی بدن"

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ کامران ‌محلوجی‌ کرمانشاهی در برنامه “انارستان” درباره ماساژ، غمز و دلک و جایگاه آن در طب سنتی اظهار کرد: ماساژ ریشه ایرانی ــ عربی دارد که از کلمه “مسح” به معنای زدودن و از بین بردن آلودگی‌ها، اقتباس شده است.

وی افزود: ماساژ دارای انواع مختلفی است که شامل ماساژهای سخت و ماساژهای ملایم، ماساژهای تند و ماساژهای کند است؛ در تقسیم‌بندیهای دیگر به شکل خشک، مرطوب و با ابزار شناخته می‌شود.

محلوجی خاطرنشان کرد: “ماساژ” فشار خون افرادی را که مبتلا به سرطان هستند، تنظیم می‌کند و می‌تواند حالت تهوع را به هنگام شیمی‌درمانی کمتر کند اما در حالت کلی، افراد مبتلا به سرطان بهتر است بدون تجویز پزشک از ماساژ استفاده نکنند.

این متخصص طب سنتی و اعمال یداوی متذکر شد:در طب سنتی توصیه می‌شود ماساژهایی که در قسمت ساق پا انجام می‌گیرند، با روغنهای ملطف مانند روغن بابونه و سیاهدانه انجام شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه طب سنتی، درمان به چند بخش تقسیم می‌شود؛ یک قسمت درمان با غذا و داروها و قسمت دیگر، “اعمال یداوی” است؛ اعمال یداوی به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که با “دست” اعم از بادکش، حجامت، دلک ، غمز، زالو و … انجام می‌شود.

محلوجی ادامه داد: جالب اینجاست که هر کدام از این تکنیکها در کشورهای مختلف تبدیل به یک سبک و رشته شده‌اند به عنوان مثال تکنیکی وجود دارد به نام “جابجایی ناف” که در کشور فرانسه به عنوان یک سبک درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و زیرمجموعه اعمال یداوی است؛ نکته مهم اینجاست که هیچ کدام از این کشورها به اندازه ایران در این حوزه قدمت ندارند و ایران پنجمین کشور تولیدکننده مقالات حوزه  طب سنتی و گیاهان دارویی است.

دلک چطور به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند؟

این متخصص طب سنتی و اعمال یداوی خاطرنشان کرد: در طب سنتی مفهومی وجود دارد به اسم “طبیعت” که سعی می‌کند بدن را به یک حالت تعادل برساند؛ در قدیم به دلیل تحرک زیاد، قوه مدبره سموم و مواد زائد را به سمت پا هدایت می‌کرد اما امروزه چون انسان‌ها فعالیت کافی برای حرکت این سموم ندارند، گرفتگیهایی در عضلات پدید می‌آید.

وی افزود: در حوزه طب مکمل، “دلک” باعث می‌شود انقباضات و گرفگی‌ها در عضلات از بین برود و بدن کم‌کم شروع به ترشح آندروفین می‌کند؛ آندروفین، هورمون آرامش‌بخش است و به بهتر شدن فرآیندهای ترمیمی بدن کمک می‌کند و کار دیگر آن تسهیل گردش خون در بدن است.

محلوجی در پاسخ به این سؤال که آیا ماساژدرمانی به تنهایی می‌تواند بیماری را درمان کند، گفت: ماساژ همیشه در تقسیم‌بندیهای طب سنتی به عنوان مکمل مطرح می‌شده و هرگز ادعا نکرده به عنوان جایگزین یا درمانگر می‌تواند عمل کند؛ ماساژ در کنار درمان و به سفارش پزشک طب سنتی یا طب مدرن در کنار دارو عمل می‌کند یا به عنوان پیشگیری به کار گرفته می‌شود.

انواه مختلف ماساژ‌ها

این متخصص طب سنتی گفت: نوع اول، ماساژهای ریلکسیشن یا آرامبخش هستند که انقباضات بدن را از بین می‌برند که در کشورهای کانادا و استرالیا بسیار رایج است؛ نوع دیگر آن مربوط به ماساژهای درمانی است که متخصص تجویز می‌کند.

محلوجی در پاسخ به این سؤال که دلک ساقین برای درمان چه بیماری‌هایی به‌کار گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در متون طب سنتی، دلک ساقین به وفور به‌کار رفته است از جمله برای درمان انواع سردردها، شکستگی‌ها ، سرد شدن اندام فوقانی، بسیاری از دردهای رحم و شکم، دردهای پراکنده ناحیه لگن، دررفتگی‌ها، کمردردها و اختلالات دستگاه گوارش و …

وی افزود: دلک علاوه بر اینکه سموم را از اندام فوقانی به اندام تحتانی می‌کشاند، باعث می‌شود تا جریان خون در آن نقطه برقرار شود و نهایتاً این سموم و مواد زائد از بین برود! دلک بر روی اعضای بدن باعث گرم شدن آن منطقه می‌شود که این گرما از بسیاری از بیماریها جلوگیری می‌کند.

این متخصص طب سنتی و اعمال یداوی متذکر شد: “دلک ساقین و قدمین”  برای افراد دیابتی که از قسمت پا بسیار حساس هستند همچنین افرادی که دچار زخم باز در این ناحیه هستند، توصیه نمی‌شود.

در حال حاضر فصل سوم “انارستان” روزهای زوج ساعت ۱۹ از شبکه افق در حال پخش است؛ این برنامه در حوزه سلامت مسائل را از منظر طب سنتی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!