آغاز تولید انبوه واکسن کرونا در شرکت برکت/دسترسی به واکسن کرونای ایرانی تا خرداد

واکسن کروناقائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی اعلام کرد: پیش بینی شده که ۲۵میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصدو چهل و سومین جلسه ستاد شورای راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران دستور اصلی این جلسه را بررسی وضعیت و چالش‌های تولید و خرید واکسن کرونا دانست و افزود: این جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، موسسات واکسن سازی همچون رازی و پاستور، فرهنگستان علوم پزشکی و محققان این حوزه برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع جلسه گفت: تولید و خرید واکسن کرونا موضوع جلسه بود که برای هر کدام از روش‌ها (خرید و تولید داخل واکسن) نظراتی ارائه شد.

کبگانیان ادامه داد: اولین موضوع ارائه شده در این جلسه عدم خرید واکسن از معدود کشورها بود که این امر در راستای حمایت از سلامت آحاد ملت ایران صورت می‌گیرد؛ چرا که برخی از واکسن‌های تولید شده در دنیا در فرم‌های ناشناخته ای هستند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه حمایت از تولید ملی واکسن کرونا ضروری و این امر از وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز به شمار می‌رود، ادامه داد: از این رو به علت اضطراری بودن تولید واکسن کرونا تولید این واکسن از چندین سال به یک سال تقلیل پیدا کرد و این درحالی است که تولید واکسن‌هایی همچون ابولا ۲۰سال و برخی بیماری‌های واگیر ۱۵سال به طول انجامیده است.

به گفته وی، سازمان‌های تایید کننده و ناظر به دلیل شرایط اضطراری فازهای تولید واکسن را به سرعت طی کردند، اما برخی از کشورها همچون عربستان تاییدیه ملی صادر کرده است که این جای سوال دارد.

کبگانیان با بیان اینکه ۹ شرکت ایرانی ۶نوع واکسن را در ۴پلتفرم در حال تولید دارند، گفت: ایران تمام فناوری‌ها و پلتفرم‌های واکسن را دارد که برخی از آنها در اسفند ۹۹ و برخی در خرداد ماه سال آینده در برخی از فازها را خواهیم داشت.

به گفته وی، واکسن‌های تولیدی کشور مبتنی بر چهار پلتفرم “ویروس کشته شده”، “ناقل ویروسی”، “mRNA” و “پروتئین نوترکیب” است.

وی با بیان اینکه واکسن بر پایه ویروس کشته شده ایمن است، ادامه داد: یکی از پلتفرم‌ها mRNA  است که تمام ابعاد این نوع واکسن شناخته شده نیست و شرکت فایزر این واکسن را تهیه کرده که هنوز تمام ابعاد این پلتفرم مشخص نیست.

به گفته وی،  واکسن بر پایه پلتفرم نوترکیب با همکاری کشور کوبا توسط محققان کشور تولید می‌شود.

کبگانیان اضافه کرد: پیش بینی می‌شود اگر مراحل را طی کنیم نه تنها واکسن سازهای رقابتی بخش خصوصی را خواهیم داشت، بلکه به طور کلی تولید کننده‌های دارو با تکنولوژی‌های جدید در کشور ظهور خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تولید دارو با تکنولوژی سنتی بوده، ولی در این دوران مسائل تولید دارو با فناوری “های تک” مطرح شده است.

کبگانیان یکی از دستاوردهای تولید واکسن کرونا در کشور را فعالیت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی دانست و گفت: تا ۶ ماه آینده نه تنها واکسن‌های بخش خصوصی بلکه بخش دولتی هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به گلوگاه جدی تولید واکسن کرونا در کشور، افزود: یکی از گلوگاه‌های جدی ما اجرای فازهای بالینی و حیوانی است که به خوبی طی می‌شود و نگرانی ما در این جلسه ورود به سمت تولید انبوه و صنعتی از یک تا ۲میلیون دوز به بالاست که این موضوعات در این جلسه تاکید شد.

کبگانیان چالش دیگر محققان در تولید واکسن کرونا را دسترسی به تجهیزات دانست و افزود: به دلیل تحمیل تحریم‌ها علیه کشور توسط برخی کشورهای دشمن دسترسی به برخی دستگاه‌ها را نداشتیم، ولی این تحریم‌ها باعث شد که شرکت‌های دانش بنیان خوبی به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون مشکل تامین دستگاه برای تولید واکسن نداریم، گفت: گزارشی در این زمینه از سوی موسسه برکت اعلام شد که تولید انبوه واکسن را در چند روز اخیر آغاز کردند که با استفاده از دستگاه‌های داخلی بوده است.

کبگانیان با بیان اینکه خرید پر خطر به مصلحت ملت نیست، خاطر نشان کرد: تامین ۱۶.۸ میلیون دوز از کواکس یکی از برنامه‌ها است و شرط خرید این است که مبتنی بر پلتفرم فایزر نباشد.

وی افزود: پیش بینی شده که ۲۵میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر خرید ۱۶.۸ میلیون دوز بناست که ۲۵.۵ میلیون دوز واردات دیگر از شرکت دیگر که مبتنی بر پلتفرم فایزر نباشد، در پیش گرفته شود که پوشش خوبی برای سنین مختلف خواهد داشت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: انواع این واکسن برای سنین مختلف و زمینه‌های مختلف توصیه می‌شود.

کبگانیان با بیان اینکه این جلسه چهار مصوبه داشت، گفت: اولین مصوبه در خصوص توجه مجلس و دولت به تولید واکسن است که اعتبار ویژه ای برای این منظور باید در نظر گرفته شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از فاز سوم انسانی دیگر مصوبات ما در این جلسه بود.

وی با اشاره به سومین مصوبه در این جلسه گفت: انجام کار پژوهشی در زمینه ساخت و تولید ویروس های صنعتی و بررسی خطرات ریسک‌ آن برای آینده بشریت بود که به مرکز همکاری های تحول و پیشرفت واگذار شد.

وی افزود همچنین مقرر شد این مرکز ظرف سه ماه آینده گزارش این پژوهش را به ما اعلام کند.

کبگانیان گفت: البته مطالعاتی در این زمینه انجام شده، ولی ما به این مطالعات متکی نیستیم و باید بیش از این ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: چهارمین مصوبه این جلسه پیوست رسانه ای است و به نظر می‌رسد برخی اخبار رسانه های داخلی و هجمه‌های رسانه‌ای در زمینه تولید، خرید، عدم خرید واکسن وجود دارد که این موضوع نیاز به پیوست رسانه ای برای تولید و خرید واکسن کووید ۱۹ دارد.

به گفته قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، تهیه پیوست رسانه ای به ستاد مهندسی فرهنگی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است که به تصویب این ستاد می رسد و این سند برای ستاد راهبری قابل استناد و استفاده خواهد بود.

error: Content is protected !!