آغاز طرح پیگیری بیماران مبتلا به دیابت بعد از ترخیص از بیمارستان

معاون پرستاری وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی دیابت از آغاز طرح پیگیری بیماران مبتلا به دیابت بعد از ترخیص از آغاز طرح پیگیری بیماران مبتلا به دیابت بعد از ترخیص از بیمارستانبیمارستان خبر داد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام وبدا، دکتر مریم حضرتی با اشاره به این که شعار برگزیده فدراسیون بین المللی دیابت برای روز جهانی دیابت امسال، “پرستاران هستند که در مدیریت دیابت تغییر ایجاد می‌کنند”، بر توسعه کلینیک‌های پرستاری دیابت و ضرورت حضور پرستاران در تیم‌های مدیریت دیابت تاکید کرد.

وی ضمن بیان این که در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور ۵۳۸۷۲۰۰ بوده و میزان شیوع این بیماری در بالغین ۹.۴ درصد است، افزود: بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت، با سبک زندگی ناسالم مرتبط بوده و اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی از عوامل خطر این بیماری هستند؛ لذا به منظور پیشگیری از بروز بیماری غیرواگیر و یا مدیریت بیماران مبتلا، آموزش همگانی و نیز آموزش خودمراقبتی به بیماران، راهکاری عملی تلقی می‌شود.

حضرتی تصریح کرد: در این راستا، معاونت پرستاری، پایلوت طرح “پرستار پیگیری” را از مدتی قبل آغاز کرده که تاکنون بیماران مبتلا به برخی بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سکته مغزی جمعیت هدف طرح بوده اند که اخیرا پیگیری بیماران مبتلا به دیابت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در این طرح، بیماران مبتلا به بیماری‌های نامبرده پس از ترخیص از بیمارستان، توسط پرستار پیگیری مورد ارزیابی‌های دوره‌ای قرار می‌گیرند تا از توانمندی آن‌ها در امر مراقبت از خود و تبعیت از درمان اطمینان حاصل شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت در بزرگداشت هفته ملی دیابت، به مشارکت از برگزاری دو وبینار در روز‌های ۲۵ و ۳۰ آبان ماه جاری خبر داد که طی هماهنگی‌های انجام شده، ۴۵۰ نفر از پرستاران شاغل در کلینیک‌های دیابت و بخش‌های مرتبط، از سراسر کشور در این دو وبینار شرکت خواهند کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

error: Content is protected !!