آلرژی فصلی را با کرونا اشتباه نگیرید

از آنجا که برخی علائم آلرژی فصلی و انفلوآنزا با کرونا (کووید ۱۹) مشترک هستند، هر علامتی مانند عطسه، سرفه، آبریزش یا خارش بینی، می‌تواند برای شخص و اطرافیان نگران‌کننده باشد؛ در صورتی که آلرژی فصلی به راحتی از ویروس کرونا یا آنفلوآنزا به راحتی قابل تشخیص است.

به گزارش ایرنا؛ با شروع فصل بهار، بروز آلرژی بسیار شایع است. آلرژی پاسخ و واکنش حساس سیستم ایمنی به موادی است که وارد بدن شده یا در تماس با بدن قرار می‌گیرند. آلرژی غذایی و فصلی شایع‌ترین اَشکال آلرژی است.
موادی که منجر به واکنش آلرژیک می‌شوند، آلرژن نام دارند. این مواد می‌توانند مو، پشم، پر یا خز حیوانات، گرده، چمن، و گِل و لای باشد. آلرژن‌ها در مواد غذایی، ‌نوشیدنی‌ها و محیط زیست یافت می‌شوند. بسیاری از آلرژن‌ها کاملا بی‌ضرر هستند و در اغلب افراد هیچ اثری ندارند.

اگر فرد به یک ماده حساس باشد، سیستم ایمنی بدن آن ماده را یک عامل خارجی و بیماری‌زا قلمداد و تلاش می‌کند تا آن را حذف کند. دلیل واکنش‌های آلرژیک سیستم ایمنی همین است.

علائم و نشانه‌های آلرژی بسته به نوع آلرژن متفاوت است. واکنش‌های آلرژیک ممکن است در روده، ‌پوست، سینوس‌ها، راه‌های هوایی،‌ چشم و بینی رخ دهد. علائم آلرژی ممکن است با شرایط پزشکی دیگر اشتباه شود، برای مثال علائم تب یونجه بسیار شبیه سرماخوردگی ساده است. از طرفی با شیوع کرونا، علایمی مانند سرفه، عطسه، آبریزش و خارش بینی نیز می‌تواند نگرانی ابتلا به کووید ۱۹ را در فرد و اطرافیان ایجاد کند.

متخصصان بیماری‌های عفونی دانشگاه جان هاپکینز تفاوت‌های ظریف بین آلرژی یا عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا و آنفلوآنزا را به طور دقیق بررسی کرده و شرح داده‌اند.

علائم این بیماری‌ها چیست؟
اگر علایمی مانند آبریزش بینی در بهار دیده شود و شخص هر سال تجربه آبریزش در بهار را داشته باشد، می‌توان آبریزش را به آلرژی فصلی ربط داد؛ اگر این علامت در زمستان دیده شود، می‌تواند یکی از علائم آنفلوآنزای فصلی باشد. بنابراین در صورت بروز علائم، اولین قدم بررسی سابقه وجود این علائم در بیمار و توجه به فصل بروز آن است.

تشخیص کرونا از آنفلوآنزای فصلی کمی پیچیده‌تر است و به آزمایش‌های بالینی و تشخیصی نیاز است. بر اساس گزارشی با بررسی بیش از ۵۶ هزار مورد ابتلای تاییدشده در چین، افراد آلوده به ویروس کرونا علاوه بر تب و درد، علائمی مانند سرفه خشک، تنگی نفس و گلودرد داشتند. حدود ۵ درصد از بیماران نیز تهوع و استفراغ داشتند. هنوز اطلاعاتی در مورد ارتباط ویروس کرونا و علائم گوارشی در بیماران وجود ندارد. عفونت شدید ویروس کرونا می‌تواند به ضایعات ریوی و ذات‌الریه منجر شود؛ ولی اکثر بیماران علائم خفیف را تجربه می‌کنند.

از طرفی سرنخ‌هایی نیز در مورد ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد، برای مثال اگر فرد به منطقه‌ای سفر کرده که تعداد مبتلایان زیاد است، یا با فردی مبتلا تماس داشته، احتمال ابتلای وی نیز وجود دارد که بعد از آزمایش‌های تشخیصی مشخص می‌شود.

شدت بیماری ها تا چه اندازه است؟
اگر به آلرژی فصلی مبتلا هستید، علائم آلرژی با گذر از بهار و اجتناب از انواع آلرژن‌ها از بین می‌رود. درمان آنفلوآنزا نیز حدود دو هفته طول می‌کشد و با استراحت و رژیم غذایی مناسب رفع می‌شود.
در صورت ابتلا به کرونا شرایط کمی پیچیده‌تر است؛ علائم کرونا نسبت به آنفلوآنزا شدیدتر است و محققان احتمال می‌دهند میزان مرگ و میر بالاتری داشته باشد. بر اساس مطالعات میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا حدود ۲ درصد و در افراد بالای ۷۰ سال حدود ۸ درصد است. این میزان در افراد بالای ۸۰ سال حدود ۱۵ درصد است.

معمولا علائم در افراد جوان و سالم خفیف بوده؛ ولی در افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی و زمینه‌ای شدیدتر است و بیماران قلبی، دیابتی و نقص ایمنی در مقابل بیماری آسیب‌پذیرتر هستند.

در صورت ابتلا به کرونا چه کار کنیم؟
کرونای خفیف معمولا با استراحت مطلق و نوشیدن مایعات زیاد در افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای قابل درمان است. درمان حدود دو هفته به طول می‌انجامد. در موارد شدید بیمار باید بستری شده و برای کاهش تب و سایر علائم از داروهای وریدی و سرم استفاده می‌شود. اکسیژن درمانی نیز در این بیماران ضروری است. درمان موارد شدید ممکن است دو تا شش هفته زمان ببرد.

بهترین راه مبارزه با کرونا چیست؟
پایگاه خبری دی‌اتلنتیک هشدارهای مقابله با ویروس کرونا را به روزرسانی و منتشر کرده است:
– به اخبار جعلی و شایعات توجه نکنید
– مرتب دست‌ها را بشویید
– از حوله شخصی استفاده کنید
– با یکدیگر دست ندهید
– از بغل کردن بپرهیزید
– صورت خود را لمس نکنید
– سطوح را مدام ضد عفونی کنید
– گوشی خود را حداقل روزی یک بار تمیز کنید
– ماسک بزنید
– از انبارکردن مواد غذایی و شوینده خودداری کنید
– برخی از داروها و وسایل ضروری را در خانه نگهداری کنید
– از مایع ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید
– مدام پیشرفت‌های پزشکی در این زمینه و توصیه‌های بهداشتی را پیگیری کنید
– از سفر غیر ضروری اجتناب کنید
– تا حد امکان در خانه بمانید
-آرامش خود را حفظ کنید

آیا ویروس کرونا با گرم‌شدن هوا از بین می‌رود؟
در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیق و علمی در مورد رفتار این ویروس با گرم‌شدن هوا وجود ندارد و از طرفی گسترش آن در مناطقی با اقلیم استوایی مانند سنگاپور و نیم کره جنوبی نیز دیده شده است.

منابع:
پایگاه خبری نیویورک تایمز
پایگاه خبری کلینیک مایو
پایگاه خبری مدیکال اکسپرس
پایگاه خبری دی‌اتلنتیک

error: Content is protected !!