آیا اضطراب می‌تواند موجب گلودرد شود؟

زمانی که اضطراب دارید، این امکان وجود دارد که با احساس درد در گلوی خود مواجه شوید. شما ممکن است احساس سفتی، یک توده در گلو یا دشواری در بلع را تجربه کنید.

آیا اضطراب می‌تواند موجب گلودرد شود؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین“، در شرایطی که ممکن است اضطراب را یک مشکل سلامت عاطفی یا روانی در نظر بگیریم، اما این شرایط می تواند به روش های مختلف بر بدن انسان تاثیرگذار باشد. گلودرد تنها یکی از علائم جسمی اضطراب است.

ارتباط بین اضطراب و علائم مرتبط با گلو چیست؟

زمانی که استرس دارید یا احساس اضطراب می کنید، بدن با ترشح آدرنالین و کورتیزول در جریان خون به این شرایط واکنش نشان می دهد. افزون بر افزایش ضربان قلب و فشار خون، ترشح این هورمون ها می تواند به برخی واکنش های جسمی مانند موارد زیر منجر شود:

– تنفس سریع و کم عمق

– تنفس از طریق دهان

– ژرف‌دمی

– سرفه اضطرابی

– تنش عضلانی

این شرایط به نوبه خود می تواند به موارد زیر منجر شود:

– گلودرد

– خشکی گلو

– سفتی

– احساس سوزش در گلو

زمانی که اضطراب دارید، ترشح هورمون های استرس در بدن ممکن است موجب مشکلات مرتبط با گلو از جمله موارد زیر شود:

دیسفونی تنش عضلانی

دیسفونی تنش عضلانی یک مشکل هماهنگی است که شامل عضلات و الگوهای تنفسی مرتبط با صدای فرد می شود. زمانی که استرس دارید، عضلات کنترل کننده حنجره می توانند دچار تنش شوند. این می تواند به تغییراتی در صدا مانند گرفتگی صدا، یا نیاز به اعمال فشار بیشتر برای شنیده شدن صدای شما منجر شود.

دیسفاژی

دیسفاژی یک اختلال در بلع است که می توانند به واسطه اضطراب تشدید شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که اضطراب احشایی یکی از قوی‌ترین پیش بینی کننده های شدت دیسفاژی است.

احساس گلوبوس

اگر احساس می کنید توده ای در گلوی شما وجود دارد، اما در واقعیت چنین چیزی نیست، این شرایط به نام احساس گلوبوس شناخته می شود. احساس گلوبوس به طور معمول دردناک نیست اما می تواند با اضطراب و استرس تشدید شود.

پژوهش ها نشان داده اند که رویدادهای استرس‌زای زندگی اغلب بر ظهور علائم مقدم هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که ۹۶ درصد بیماران مبتلا به احساس گلوبوس تشدید علائم خود طی دوره های اضطراب و استرس را گزارش کرده اند.

عوامل موثر دیگر

اگر به شرایطی مبتلا باشید که گلو را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله آلرژی ها، ورم لوزه، سرماخوردگی، رفلاکس اسید معده، اضطراب می تواند گلودرد و دیگر علائم مرتبط با گلو را تشدید کند.

اگر گلودرد شما به واسطه اضطراب شکل گرفته باشد، پس از کسب آرامش احتمالا تسکین خواهد یافت.

از دیگر نشانه های این که گلودرد شما ممکن است به واسطه اضطراب شکل گرفته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنفس از طریق دهان

– ژرف‌دمی

– تنش عضلانی

– سرفه اضطرابی

اگر گلودرد شما پس از کسب آرامش بهبود نمی یابد، شاید با اضطراب در ارتباط نباشد. همچنین، اگر با علائم زیر مواجه هستید، گلودرد شما ممکن است به واسطه اضطراب شکل نگرفته باشد:

– لوزه های متورم

– گرفتگی بینی

– سرفه مرطوب

– تب

– حالت تهوع، استفراغ

– بدن درد

– سردرد

– خستگی

چگونگی کاهش اضطراب

در لحظه های مواجهه با استرس زیاد، اقداماتی را می توانید برای کسب آرامش مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرکز بر تنفس آرام و عمیق. از طریق بینی عمل دم را انجام داده و ریه ها را به طور کامل از هوا پر کنید. سپس از طریق دهان عمل بازدم را انجام دهید. شما می توانید این کار را در هر زمان و مکانی انجام دهید. در صورت امکان، مکانی آرام و راحت را انتخاب کرده، سپس نشسته و هنگام تنفس عمیق چشم هی خود را ببندید.

پیاده‌روی کنید. در صورت امکان به بیرون بروید و پیاده‌روی کنید. به جای چیزهایی که موجب اضطراب شما می شوند، بیشتر به محیط اطراف خود توجه کنید.

به موسیقی گوش کنید. موسیقی مورد علاقه خود را پخش کرده یا اگر ساز می زنید چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

روی فعالیت مورد علاقه خود متمرکز شوید. حواس خود را با انجام بازی های رایانه ای، حل کردن معما، مطالعه، تماشای برنامه ای خنده‌دار، یا انجام سرگرمی مورد علاقه خود پرت کنید.

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود صحبت کنید. اگر نمی توانید حضوری با آنها صحبت کنید، این کار را از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیام انجام دهید.

برای چند دقیقه تلفن همراه یا گجت های دیگر را خاموش کنید. حتی ۱۵ دقیقه حضور در مکانی آرام و ساکت ممکن است برای کاهش استرس و احساس آرامش کافی باشد.

افکار خود را یادداشت کنید. طی زمانی که استرس یا اضطراب دارید، نوشتن می تواند به مرتب سازی احساسات شما کمک کند.

در بلند مدت، برخی تغییرات سبک زندگی وجود دارند که ممکن است به مدیریت و کاهش احساس اضطراب و استرس کمک کنند:

به طور منظم ورزش کنید. این به معنای انجام ورزش حرفه ای نیست و حتی یک پیاده‌روی سریع برای ۱۰ دقیقه، انجام برخی حرکات کششی ساده، یا جلسه های کوتاه یوگا نیز می توانند به کاهش استرس و کسب آرامش کنند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل را مصرف کنید. مصرف غذاهای شیرین و چرب را محدود کرده و بر مصرف غذاهای سالم که می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند، متمرکز شوید.

از الکل و تنباکو پرهیز کنید. مصرف الکل یا سیگار کشیدن ممکن است در ابتدا موجب آرامش شما شود، اما زمانی که اثر این مواد از بین می رود، احساس اضطراب ممکن است دوباره آغاز شود. وابستگی به الکل و تنباکو می تواند به استرس و اضطراب شما اضافه کند.

مصرف کافئین را کاهش دهید. دوزهای زیاد کافئین می تواند اضطراب را افزایش دهد. اگر پس از نوشیدن قهوه، چای، یا نوشیدنی های انرژی‌زا با احساس اضطراب مواجه می شوید، مصرف آنها را کاهش داده یا نمونه های بدون کافئین را انتخاب کنید.

به میزان کافی بخوابید. کمبود خواب می تواند احساس اضطراب را تشدید کند. یک ساعت پیش از خواب از دستگاه های الکترونیکی استفاده نکنید و اتاق خواب خود را خنک، آرام و تاریک نگه دارید.

مدیتیشن را فرا بگیرید. هدف مدیتیشن پرهیز از افکار آشفته و کسب احساس آرامش از طریق تمرکز بر حال حاضر است. مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن گزینه ای موثر برای کاهش استرس و اضطراب است.

تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید. تمرینات تنفس عمیق می توانند به تسکین برخی علائم مرتبط با اضطراب و استرس کمک کنند.

مکانی شاد را در ذهن تصور کنید. تصور مکانی شاد و آرامش بخش ممکن است به آرامش مغز و بدن کمک کند.

ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنید. برخی مطالعات نشان داده اند که برخورداری از پشتیبانی اجتماعی خوب می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

چگونگی پیشگیری از گلودرد مرتبط با اضطراب

آیا از طریق دهان خود تنفس می کنید؟ تلاش کنید عمل دم را از طریق بینی و عمل بازدم را از طریق دهان انجام دهید.

آیا دهان شما خشک شده است؟ یک فنجان چای بدون کافئین یا یک لیوان آب بنوشید. غرغره کردن آب نمک گرم را نیز می توانید امتحان کنید.

آیا عضلات شما سفت و دچار تنش هستند؟ تمرینات تنفس عمیق، انجام حرکات کششی، مدیتیشن یا یوگا برای آرامش ذهن و بدن خود را مد نظر قرار دهید.

آیا با سرفه اضطرابی مواجه هستید؟ از یک قطره تسکین دهنده سرفه یا ترکیب یک قاشق عسل در یک لیوان آب گرم استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اضطراب گاه و بیگاه شرایطی غیرعادی نیست و دلیلی برای مراجعه به پزشک محسوب نمی شود، به ویژه اگر با علائم دیگر مواجه نباشید.

اما در صورت مواجهه با موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

– به طور مکرر با احساس شدید استرس مواجه هستید یا حملات اضطراب را تجربه می کنید.

– اضطراب در انجام فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.

– با علائمی جسمی مواجه هستید که موجب نگرانی شما شده اند.

به خاطر داشته باشید که امکان دارد دچار اضطراب باشید اما گلودرد به واسطه دلیل دیگری شکل گرفته باشد. اگر نگران گلودرد خود هستید و فکر می کنید به دلیل شرایط دیگری غیر از اضطراب رخ می دهد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و در صورت نیاز آغاز روند درمان بهترین گزینه است.

——————————————————

بیشتر بخوانید: 

*از ارتباط اضطراب و بیماری‌های جسمانی بیشتر بدانید

*از نشانه‌های نه چندان مشهود اضطراب

error: Content is protected !!