آیا تب کریمه کنگو با لبنیات سنتی منتقل می‌شود؟

با توجه به تکثیر کنه در دام‌ها و احتمال آلودگی آنها به تب کریمه کنگو به اهالی روستاها توصیه می شود جهت جلوگیری از وجود کنه ، منازل خود را سمپاشی کرده و از کشتن هر جانوری توسط دست، خودداری کنند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: لبنیات و شیرهای محلی ناقل بیماری تب کریمه کنگو نبوده و تنها عامل انتقال تب مالت محسوب می شوند.

به گزارش میزان، محمد حسین عزیزی گفت: لبنیات و شیرهای سنتی نمی‌توانند ناقل تب کریمه کنگو باشند واین بیماری تنها توسط گوشت‌های تازه جگر، امعاء واحشا گوسفندان و خون دام‌ها منتقل می‌شوند.

وی افزود: کنه‌های موجود در پشم گوسفندان به دلیل تغذیه از خون دام ، ناقل سریع بیماری تب کنگو هستند و مردم ساکن شهرستان‌ها و روستاها که به دامداری اشتغال دارند، باید از ارتباط غیر ضروری با دام بپرهیزند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: ضدعفونی کردن دام با مواد شیمیایی و حمام کنه، هر ساله بر روی دامها انجام می شود بنابر این در شرایط اشاعه بیماری تب کریمه کنگو در کشور، ضدعفونی‌ و واکسینه کردن دامها باید در اسرع وقت انجام شود.

وی گفت: تب کریمه کنگو در دام‌های زنده قابل تشخیص نیست و تا زمان ذبح نمی توان از آلودگی دامها اطلاعی پیدا کرد بنابر این کنه‌های ناقل بیماری می توانند بدون هیج علائمی به تدریج تمامی دامهای یک منطقه را آلوده کرده و بیماری را اشاعه دهند.

عزیزی گفت: دامداری یکی از مشاغل رایج در روستاها است و بسیاری از اهالی از این راه به کسب درآمد می‌پردازند بر این اساس برای حفظ سلامت و جلوگیری ازتلف شدن دامها باید سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و سایر قسمت‌های اموردامی روند نظارت و معاینه دامها، واکسینه وضد عفونی کردن آنها را هر چه زودتر آغاز کنند تا از شیوع و تلفات جانی و مالی ناشی از این بیماری جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: با توجه به تکثیر کنه در دام‌ها و احتمال آلودگی آنها به تب کریمه کنگو به اهالی روستاها توصیه می شود جهت جلوگیری از وجود کنه ، منازل خود را سمپاشی کرده و از کشتن هر جانوری توسط دست، خودداری کنند همچنین تأکید می شود برای ذبح دام‌ها حتما به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند تا از خطرات احتمالی ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

error: Content is protected !!