آیا خواب رفتن دست و پا نشانه ی دیابت است؟

خواب رفتن دست و پا ها مشکلی است که هر کسی آن را احساس کرده است اما تکرار مداوم خواب رفتن دست و پا در بیداری را باید جدی گرفت. در این مقاله بیماری هایی که ممکن است خواب رفتن دست و پا نشانه ی آن باشد را بشناسید.

دیابت شایع ترین عامل خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن دست و پا حتی هنگام بیداری ممکن است نشانه دیابت باشد.مهم ترین و شایع ترین بیماری مربوط به اعصاب محیطی، دیابت است که در تغذیه اعصاب اختلال ایجاد می کند و از آنجا که هر چه طول اعصاب بیشتر باشد تغذیه آن ها بیشتر با مشکل مواجه می شود، اعصاب پاها آسیب پذیرترند و خواب رفتگی پاها در دیابت بیشتر مشاهده می شود. علاوه بر خواب رفتن دست و پا، در بیماران دیابتی، انواع اختلالات حسی از جمله کرختی، بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز کردن دست و پا نیز مشاهده می شود.

مسمومیت دارویی

مسمومیت های دارویی نیز ممکن است باعث مسمومیت اعصاب محیطی شود که از میان این داروها، داروهای شیمی درمانی که به اعصاب سلول های محیطی بیماران سرطانی آسیب می زنند، شایع تر است.

مسمومیت ویتامینی

اگرچه گروه ویتامین های B بی ضرر هستند، اما استفاده بیش از اندازه ویتامین B6 می تواند مسمومیت ایجاد کند که این مسمومیت خود را به صورت بی حسی دست و پا نشان می دهد.برای جلوگیری از خواب رفتن دست هنگام خواب، آن را زیر بالش یا سرتان قرار ندهید.


 
بیماری ام اس

بیماری های عصب مرکزی نخاع هم  می توانند کرختی و بی حسی دست و پا را ایجاد کنند، مثلا بیماری ام  اس نیز همین علائم را دارد.


 
سکته مغزی

سکته های مغزی نیز به علت ایجاد اختلال در اعصاب، بی حسی ایجاد کرده و بر اثر آن دست و پا خواب می رود.

بیماری‌های خودایمنی

 انواع این اختلالات شامل سندرم گلین باره (Guillain-Barre)، پلی‌نوروپاتی التهابی میلین زدای مزمن (نوعی از گلین باره)، لوپوس (lupus) و روماتیسم مفصلی.

عفونت‌ها

 مثل بیماری لایم (Lyme)، زونا (آبله مرغان یا زوستر)، عفونت سیتومگالوویروس (cytomegalovirus)، ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex) اپشتین بار ویروس (Epstein-Barr) و ویروس بیماری ایدز.

بیماری‌های سیستماتیک

 این بیماری‌ها شامل انواع اختلالات کلیوی، بیماری‌های کبد، آسیب‌های وریدی و بیماری‌های خونی، آمیلوئیدوز (amyloidosis)، بیماری‌های بافت هم‌بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید)، تومورهای خوش‌خیم که به اعصاب حمله می‌کنند و سرطان‌ها می‌شوند

 

درمان خواب رفتن دست و پا

درمان موفق بستگی به تشخیص دقیق و پیدا کردن علت اصلی خواب رفتن دست و پا دارد. گرچه هیچ درمانی برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی یافت نشده، اما سایر موارد با تشخیص درست قابل کنترل و درمان است.

توصیه های کلی درباره شیوه زندگی سالم، مانند حفظ وزن مطلوب بدن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، ورزش مناسب، خوردن یک رزیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های عصبی است. همچنین سیگار کشیدن باعث انقباض عروق خونی می شود و در تامین مواد مغذی برای اعصاب محیطی اختلال ایجاد می کند. لذا توصیه می شود برای ترک سیگار اقدام کنید.

پیشگیری از خواب رفتن دست ها موقع خواب
– هنگام خواب، دست ها را زیر بالش یا سر قرار ندهید.
– روی دست ها نخوابید، زیرا این امر باعث قطع گردش خون می شود.
– کف دست را هنگام خوابیدن مشت نکنید و باز بگذارید.
– دست ها را روی قلب قرار دهید تا بی حسی آن برطرف شود.
– ورزش های مخصوص برای تقویت شانه، گردن و دست ها را انجام دهید.
– از بالش های نرم تر استفاده کنید، از بالشت زیر زانو هم استفاده کنید و به پشت بخوابید.
– در صورت ابتلا به سندروم تونل کارپل که باعث به خواب رفتن یا بی حسی دست می شود،از داروی ضدالتهاب با تجویز پزشک استفاده کنید

منبع: الو دکتر

error: Content is protected !!