آیا سونامی سرطان به ایران هم رسیده است؟

آیا سونامی سرطان به ایران هم رسیده است

بنابراین خلاصه کلام این است که, اعلام کنم از سرطان نترسید, هم به دلیل تعداد کم آن در کشور و هم به دلیل اینکه امکان معالجه بسیاری از سرطان ها وجود دارد

«بروز سرطان در کشور بالا نیست. متأسفانه یکی از بیماری هایی که مثل نقل ونبات بر زبان مردم جاری شده است و برای هشدار نسبت به یک بیماری از آن نام می برند سرطان است». پدر پزشکی جامعه نگر ایران در حالی بروز سرطان در کشور را بالا نمی داند که آماری که خود وی اعلام کرده است نشان از افزایش تعداد سرطان در کمتر از چهار سال اخیر دارد.


پروفسور محمداسماعیل اکبری، تعداد ابتلا به سرطان در کشور در سال را حدود ١۴٧ نفر از هر صد هزار نفر جمعیت عنوان می کند. آذرماه سال ٩٣ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت شیوع سرطان در کشور را در ازای هر صد هزار نفر، ١٣۴ نفر اعلام کرد و آبان ماه سال ٩۵ نیز وزیر بهداشت در کنفرانسی تعداد مبتلایان به سرطان را تا همین حدود عنوان کرد و گفت: «از صد هزار ایرانی فقط ١٣۵ نفر سرطان می گیرند». اما همین اعداد اعلام شده از سوی وزیر بهداشت و پروفسور محمداسماعیل اکبری در اعلامی که به معاونت درمان وزارت بهداشت داشته است، نشان می دهد در مدت یک سال از سال ٩۵ تا امسال که سال ٩۶ است، شیوع ابتلاع به سرطان از ١٣۵ نفر به ١۴٧ نفر در هر صد هزار نفر رسیده است.


البته آنچه مسئولان و وزیر بهداشت بر آن تأیید دارند، کم بودن میزان شیوع سرطان در کشور ایران نسبت به دیگر کشورها، کشورهای همسایه یا به ویژه کشورهای اروپایی است و نباید رشد ناگهانی ابتلا به سرطان در سال های اخیر را نسبت به گذشته نادیده گرفت. به گفته پروفسور اکبری، بروز سرطان در کشور ما پایین است؛ بدین معنی که تقریبا حدود ١۴٧ نفر از صد هزار نفر جمعیت در یک سال، به سرطان مبتلا می شوند، بنابراین جای نگرانی از ابتلا به سرطان وجود ندارد. از طرف دیگر امروزه، امکانات علم تشخیص و درمان سرطان در کشور، پیشرفت قابل توجهی داشته و امکان معالجه خوب را فراهم کرده است. این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گفته است: «بنابراین خلاصه کلام این است که، اعلام کنم از سرطان نترسید، هم به دلیل تعداد کم آن در کشور و هم به دلیل اینکه امکان معالجه بسیاری از سرطان ها وجود دارد». این تعداد در مقایسه با کشوری مانند آمریکا می تواند بسیار ناچیز باشد زیرا آخرین آماری که در وب سایت جامعه سرطان آمریکا در هر روز به روز می شود، نشان می دهد از میان جمعیت بیش از ٣٠٠ میلیون نفری آمریکا در سال ٢٠١٧ بیش از یک میلیون نفر به سرطان مبتلا شده اند و حدود ۶٠٠ هزار نفر در همین سال جان خود را بر اثر سرطان از دست داده اند و سرطان یکی از معضلات دنیای امروز است که همه کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته با آن درگیر هستند و به طوری که کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزیلند، اروپای شمالی و غربی بیشترین مبتلایان سرطان را دارند. براساس گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت از اتحاد کنترل بین المللی سرطان، همه گیری سرطان در جهان در حال افزایش است و حدود ٧٠ درصد از مرگ ومیرهای ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و متوسط اتفاق می افتد. این درحالی است که اگرچه سرطان شایع ترین بیماری کشور و اولین علت مرگ نیست، اما قرارگرفتن در جایگاه سومین علت مرگ در کشور و دومین در بعضی استان ها زنگ هشدار و تأکیدی است بر آنچه به عنوان رشد ناگهانی سرطان در کشور بوده است؛ حتی اگر نخواهیم از آن به خواست و گفته وزیر به عنوان «سونامی سرطان»، در کشور نام ببریم.

error: Content is protected !!