آیا پسته میتواند بر اضطراب،استرس و نگرانی های ما تاثیر مثبت داشته باشد؟

آیا پسته میتواند بر اضطراب,استرس و نگرانی های ما تاثیر مثبت داشته باشد

پسته جزو شگفت انگیزی از آجیل است که در بسیاری از غذاها نیز به کار برده می شود پسته منبع خوبی از روی است که یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مغز محسوب می شود روی, عامل مهمی در کنترل اضطراب است که معمولا از این جهت نادیده گرفته می شود

خیلی وقت ها در مورد تاثیر اضطراب برانگیز کافئین، حذف یک وعده غذایی و یا مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده، چیزهایی می شنویم اما در مورد اینکه چه خوردنی هایی می توانند از اضطراب ما کم کنند، به ندرت چیزی می شنویم.


لوبیا


لوبیا نه تنها برای سلامتی قلب بلکه برای سلامت سیستم عصبی ما نیز مفید است. انواع لوبیا مقادیر قابل توجهی فیبر دارند که فرایند گوارش را کُند کرده و در نتیجه سطح قند خون را یکنواخت نگه می دارند. این تاثیر از نظر فیزیولوژیکی مانع از افت ناگهانی قند خون و گرسنگی می شود. همچنین لوبیا منبع سرشاری از آنتی اکسیدان هاست و مانند توت ها، جزو سوپرفودها به شمار می آید. داشتن تغذیه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کنند؛ رادیکال های آزاد باعث بروز اضطراب می شوند.


جودوسر


جو دوسر غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید در کاهش اضطراب است. جوی دوسر حاوی ویتامین های B، منیزیم و فیبر بوده و همه اینها در کنترل استرس مفید هستند. جودوسر به این دلیل که جزو غلات کامل است، کربوهیدرات های پیچیده دارد و خوردن آن یک راه بسیار عالی برای افزایش تولید سروتونین است. سروتونین نیز همان طور که می دانید یک هورمون مهم ضدافسردگی و ضداضطراب است. شروع روز با جو دوسر به عنوان صبحانه به شما کمک می کند روزتان را با اضطراب کمتری ادامه دهید.


شکلات تلخ


خوردن شکلات تلخ یک راه هیجان انگیز برای کنترل استرس است چون با فواید زیادی که دارد فورا حالتان را خوب می کند. شکلات تلخ نه تنها حاوی آنتی اکسیدان و منیزیم است بلکه اسید چرب مفیدی است که می تواند خلق و خویتان را بهتر کند و تحقیقات جدید نیز نشان داده اضطراب و استرس را کمتر می کند.


مارچوبه


عصاره مارچوبه در طب سنتی چینی به عنوان داروی مقوی، ضد سرفه و ادرارآور کاربرد دارد. مطالعه ای که به تازگی در مورد اثرات ضداضطربی مارچوبه روی موش ها انجام شد نشان داد عصاره این گیاه در کاهش علائم اضطراب بسیار موثر بوده است.


تخمه کدو


تنها یک چهارم فنجان تخمه کدو دارای ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم است که باعث می شود این خوراکی خوشمزه، برای کاهش اضطراب مفید باشد. بیشتر بزرگسالان، کمبود منیزیم دارند و منیزیم هم در تنظیم واکنش درونی ما به استرس نقش بسیار مهمی دارد. وقتی در رژیم غذایی به اندازه کافی منیزیم وجود نداشته باشد، بدن ما توانایی کمتری برای کاستن از هورمون های ترشح شده استرس خواهد داشت. تخمه کدو را می توانید به انواع سالاد اضافه کنید و یا در تهیه آش جو دوسر از آن بهره ببرید.


پسته


پسته جزو شگفت انگیزی از آجیل است که در بسیاری از غذاها نیز به کار برده می شود. پسته منبع خوبی از روی است که یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مغز محسوب می شود. روی، عامل مهمی در کنترل اضطراب است که معمولا از این جهت نادیده گرفته می شود. نقش روی، تبدیل ویتامین B6 به فُرم فعال آن است که به تولید سروتونین کمک می کند؛ سروتونین یک فرارسان عصبی است که مسئول حفظ تعادل خلق وخو است. بنابراین دریافت روی کافی از طریق تغذیه برای تعادل روحی و روانی اهمیت دارد.


ماست


ماست سرشار از پروبیوتیک است. تحقیقات نشان داده که مصرف پروبیوتیک ها به میزان چشمگیری از علائم اضطراب می کاهد. هر چند دلیل آن هنوز کاملا مشخص نیست، اما روشن است که مصرف غذاهای پروبیوتیک دار می تواند یک شیوه بی خطر برای کاهش اضطراب باشد.


سالمون


ماهی سالمون منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ یک اسید چرب ضروری که باید از طریق تغذیه آن را تامین کنیم. امگا ۳ نقش مهمی در رشد مغز و عملکرد آن دارد و مانند روی، تراکم بسیار زیادی در مغز دارد. برای حفظ سلامت سیستم عصبی، در هفته حداقل ۲ وعده ماهی چرب مانند سالمون مصرف کنید.


لیموترش


آب طعم دار شده با لیموترش سرشار از ویتامین Cاست. این میوه دوست داشتنی با طعم شگفت انگیز خود به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی اش معروف است. وقتی بدن تحت استرس قرار دارد، ویتامینC بیشتری برای بدن نیاز است و اگر به ویتامین C کافی در اختیار بدن نباشد ممکن است واکنش بدن نسبت به استرس و اضطراب، شدیدتر شده و در طول زمان بیشتری، سطح کورتیزول در بدن بالا برود.



افکارنیوز

error: Content is protected !!