آینده نزدیک؛ پیشگامی ایران در درمان کرونا با پلاسما

آینده نزدیک؛ پیشگامی ایران در درمان کرونا با پلاسمانماینده وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه در ایران برای نخستین بار کار درمان کرونا با استفاده از پلاسمای بیماران مبتلا را آغاز کردیم، گفت: در صورت تایید این روش درمان از سوی تیم تخصصی وزارت بهداشت، در آینده نزدیک شیوه درمانی مذکور در دستور کار قرار می گیرد.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه امکانات و تجهیزات پزشکی وارد شده به گیلان طی دو ماه اخیر قابل قیاس با پنج سال گذشته نیست، اظهار کرد: طی مدت مذکور بالغ بر پنج دستگاه سی.تی اسکن وارد گیلان شده و حدود ۱۱ بیمارستان را به دستگاه اکسیژن ساز مجهز کردیم.

وی از تجهیز بیمارستان رازی رشت با ۳۰ تخت ICU خبر داد و تصریح کرد: درصدد هستیم از طریق ستاد مقابله با کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۳۰ تخت ICU دیگر برای استان بگیریم.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گیلان، از پرداخت صد درصدی مطالبات بیمارستان های دولتی و خصوصی استان طی سال ۹۷ تا شهریور ۹۸ خبر داد و اضافه کرد: طی اسفندماه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان گیلان اختصاص یافت و تنها برای راه اندازی دو بیمارستان تالش و لنگرود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم.

قربانی تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری حوزه بهداشت و درمان از محل صندوق توسعه ملی را کم نظیر دانست و یادآور شد: باید در گیلان تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و سهم قابل توجهی از این اعتبار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دنیا هنوز موفق به کشف واکسن کرونا نشده است، گفت: هرچند گام های اساسی توسط کشورهای توسعه یافته برداشته شده، اما تحقیق و پژوهش ادامه دارد. در ایران نیز برای نخستین بار کار درمان کرونا با استفاده از پلاسمای بیماران مبتلا را آغاز کردیم؛ البته آمریکا نیز در این حوزه اعلام موجودیت کرده است.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در صورت تایید این روش درمان از سوی تیم تخصصی وزارت بهداشت، در آینده نزدیک شیوه درمانی مذکور در دستور کار قرار می گیرد و امیدواریم جزو اولین کشورهایی باشیم که درمان کرونا را از طریق پلاسمای مبتلایان پیش می بریم.

قربانی با اشاره به شیب نزولی کرونا در گیلان از یک ماه گذشته تاکنون، خاطرنشان کرد: ایران و گیلان پروتکل های بین المللی مقابله با کرونا را گام به گام پیش برده و لذا در این حوزه موفقیت کسب کردیم لذا اکنون وارد فاز جدید یعنی «فاصله گذاری هوشمند» شدیم لذا از مردم می خواهیم همچنان به همکاری خود جهت ساختارسازی مقابله با کرونا ادامه دهند.

وی فعالیت های اقتصادی را نیازمند پیوست سلامت دانست و عنوان کرد: با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند از ۲۳ فروردین شروع فعالیت های اقتصادی معنا پیدا کرده تا بتوانیم در کنار سلامت مردم تعریفی از اقتصاد داشته باشیم.

error: Content is protected !!