ابهام درباره دقت تست‌های کرونا در انگلیس

به گزارش روز جمعه ایرنا از گاردین، مشاوران ارشد وزارت بهداشت انگلیس با ابراز نگرانی می‌گویند که ضریب خطای‌ کیت‌های یادشده به حدی زیاد بوده که تنها ۲ تا ۱۰ درصد نتایج صحیح است.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که به تدریج در حال گشایش محدودیت‌های کرونایی در این کشور است،  هفته پیش از مردم خواست تا برای اطمینان از مهار کرونا هفته‌ای دو بار با استفاده از کیت‌های خودآزما، تست کرونا انجام دهند. پروژه‌ای گرانقیمت که گفته می‌شود چند ده میلیون پوند خرج روی دست دولت گذاشته است.

اما محتویات ایمیل‌های درز کرده به گاردین نشان می‌دهد که آمار بالای نتایج غلط کیت‌ها، مقامات دولت را درباره تداوم اجرای این طرح نگران کرده است.   «بن دایسون» مدیر بخش راهبردی وزارت بهداشت در ایمیلی به «مت هنکاک» وزیر بهداشت نوشته که دقت کیت‌های خودآزما در بهترین حال ۲۵ درصد است و به این ترتیب باید هرچه سریعتر نسبت به سیاست تست همگانی کرونا تجدید نظر شود.

بحث دقت کیت‌های خودآزمای کرونا از ماه‌ها پیش، در پارلمان و محافل سیاسی مورد بحث بود. دولت می‌گوید افرادی که نتیجه تست کرونای آنها با استفاده از کیت‌های خودآزما مثبت است باید بلافاصله آزمایش پی‌سی‌آر بدهند که از دقت بیشتری برخوردار است و تا زمانی که نتیجه تست آنها منفی شود خود را قرنطینه کنند.

اما حالا مشخص شده که آمار غلط کیت‌های خودآزما هزاران شاغل و دانش آموز را خانه‌نشین کرده است.  نتیجه تحقیقات رسمی دولت نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آزمایش مثبت ابتلا به کرونا در لندن، جنوب غرب و شرق انگلیس که کرونا گردش کمتری دارد، تنها یک مورد دقیق است. در کل سطح دقت کیت‌های خودآزما در انگلیس حدود ۳۸ درصد ارزیابی شده است.

پیش‌تر سازمان بهداشت عمومی انگلیس نسبت به اجرای طرح آزمایش همگانی کرونا ابراز نگرانی کرده بود. پروفسور جان سیپمسون رئیس این تشکیلات در نامه‌ای به هنکاک وزیر بهداشت نوشته بود که شواهد کافی برای اطمینان از اثر بخشی این طرح و چارچوبی برای ارزیابی آن وجود ندارد. با این تفاسیر وزارت بهداشت انگلیس می‌گوید کماکان به اجرای این طرح ادامه داده و برنامه‌ای برای توقف آن مد نظر ندارد.

این درحالیست که شناسایی گونه آفریقایی و مهلک‌تر ویروس کرونا در بخش‌هایی از پایتخت انگلیس باعث نگرانی مقام‌های وزارت بهداشت این کشور و تلاش برای ردیابی آن شده است. وزارت بهداشت انگلیس از مردم بیشتر مناطق جنوب لندن خواسته‌ تا حتی اگر از علائم کرونا برخوردار نیستند آزمایش دهند. تاکنون ۷۰ مورد مبتلا به این گونه شناسایی شده است.

error: Content is protected !!