اتصال اورژانس اجتماعی به اورژانس پزشکی کشور

اتصال اورژانس اجتماعی به اورژانس پزشکی کشوررئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: به دنبال عقد تفاهم‌نامه با اورژانس پزشکی و ایجاد سامانه هستیم که طی آن افرادی که با ۱۱۵ تماس بگیرند در صورت داشتن مشکل و آسیب اجتماعی به اورژانس اجتماعی متصل شوند.

به گزارش ایسنا، رضا جعفری در مراسم افتتاح اورژانس اجتماعی شهرستان آوج که پیش از ظهر امروز برگزار شد، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که یک نظام اجتماعی نمی‌تواند واکنش مناسبی به تغییرات نشان دهد.

وی افزود: مداخلات ما باید به هنگام و در موقع خودش صورت بگیرد متأسفانه در این حوزه دچار غفلت و قصور شدیم و با توجه به خطوط قرمزی که ایجاد کرده بودند نمی‌توانستیم در حوزه آسیب اجتماعی ورود پیدا کنم، اما زمانی که مقام معظم رهبری بر انجام اقدامات جهادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تأکید کردند کار ما نیز راحت‌تر شد است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور اظهار کرد: فعالیت در حوزه آسیب اجتماعی نیازمند رویکرد هم‌افزاست و همه دستگاه‌ها باید پای‌کار بیایند و صرفاً عقد تفاهم‌نامه، دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها کفایت نمی‌کند.

وی افزود: متأسفانه اولین مشکل در حوزه خانواده کاهش رشد جمعیت در کشور است به‌طوری‌که نرخ رشد جمعیت در سال ۷۵ به میزان ۴٫۱ و سال ۹۵ حدود ۱٫۲۴ بود، کاهش جمعیت نیز ناشی از کوچک شدن ساختار خانواده است که آسیب بزرگی است.

جعفری بیان کرد: در حوزه سالمندی نیز جمعیت سالمندی ۹٫۲ درصد درواقع ۷ و نیم میلیون جمعیت هستند که ۳۰ سال بعد به ۳۳ درصد می‌رسد درواقع از هر ۳ نفر یک نفر سالمند می‌شوند.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی یادآور شد: همه این آسیب‌های اجتماعی هشدار است که نشان می‌دهد ساختار خانوار آسیب‌پذیر است، در حوزه حمایت از خانواده سالمندی با چالش بزرگی روبرو هستیم.

وی تأکید کرد: بحران اجتماعی ناشی از قصور در حوزه خانواده است باید راهکارها و اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم، اورژانس اجتماعی در حوزه مداخلات ورود می‌کند و در حال حاضر کودک‌آزاری، همسر آزاری سالمند آزاری و معلول آزاری در رأس خشونت‌های خانگی قرار دارند.

جعفری عنوان کرد: طبق شاخص‌های بررسی‌شده شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر و شهرهایی با رشد آسیب‌های اجتماعی بالا به اورژانس اجتماعی مجهز شوند، تاکنون ۳۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور تأسیس‌ شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر۴۵۰۰ نیرو تحصیل‌کرده رشته‌های روانشناسی، مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی در حوزه اورژانس اجتماعی استخدام شدند.

مدیر اورژانس اجتماعی کشور یادآور شد: در طرح جدید به دنبال عقد تفاهم‌نامه با اورژانس پزشکی و ایجاد سامانه هستیم، در این سامانه افرادی که با ۱۱۵ تماس بگیرند در صورت داشتن مشکل و آسیب اجتماعی به اورژانس اجتماعی متصل و در کمترین زمان ورود پیدا کنیم.

وی بیان کرد: با ورود اورژانس در هر مکانی فرهنگ ضد خشونت رواج پیداکرده است، اورژانس اجتماعی بازتولید آسیب ندارد بلکه آسیب‌های اجتماعی را به‌صورت عمیق رسیدگی و پیگیری می‌کند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۰ مورد خدمت در حوزه کودک‌آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری در اورژانس اجتماعی ارائه‌شده است.

جعفری تأکید کرد: سال گذشته ۸۰۰۰ پیشگیری از اقدام به خودکشی داشتیم که اگر انجام نمی‌دادیم، در حال حاضر ما رتبه ۱۲۵ خودکشی در جهان راداریم که نشان می‌دهد موفق عمل کردیم و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: کودک‌آزاری رتبه اول آسیب‌های اجتماعی را دارد و هیچ کودکی نباید در معرض خشونت باشد، ۵۰ درصد موارد کودک‌آزاری‌هایی که شناسایی‌شده بیش از یک سال از سابقه خشونت آن‌ها می‌گذرد ، در حوزه همسر آزاری نیز همین‌طور است.

مدیر اورژانس اجتماعی کشور عنوان کرد: اورژانس اجتماعی زنجیره‌ای از خدمات است، درواقع اورژانس اجتماعی گلوگاه آسیب‌های اجتماعی است، باید شناسایی و ساماندهی شوند ، خانه امن پذیرای زنان آسیب‌دیده و خانه سلامت پذیرای دختران فراری است.

وی بیان کرد: ما به‌جای منفعل بودند؛ کنشگرانه و فعالانه ورود پیدا کردیم و در اورژانس اجتماعی فاصله و زمان را کم کردیم به‌طوری‌که خودمان سراغ فرد آسیب‌دیده می‌رویم، در حوزه آسیب‌های اجتماعی فرد ازنظر روحی دچار آسیب می‌شوند.

جعفری یادآور شد: وقتی به یک دختر و یک پسر تعرض جنسی می‌شود تا مادام عمر آسیب را یدک می‌کشد، اورژانس اجتماعی می‌تواند در این مواقع کمک خوبی انجام شود، باید دست‌به‌دست هم دهیم چراکه همه افراد در معرض آسیب قرار دارند و آسیب اجتماعی مرزی ندارد.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی ضربه‌گیر است و اگر حمایت نشویم ضربه‌پذیر می‌شویم، آسیب اجتماعی زیبنده کشور ما نیست، هنر آسیب‌شناسی است نباید آسیب‌ها را لاپوشانی کنیم.

به گزارش ایسنا، اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان آوج بااعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان باهدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی افتتاح شد.

error: Content is protected !!