استرس با جسم و روح ما چه می‌کند؟

گاهی چند سال طول می‌کشد تا برای شما آشکار شود استرس چه آثار نامطلوبی بر جسم‌تان گذاشته است. متاسفانه مجبور به زندگی در دنیای پر از استرس اطرافمان هستیم و عواملی مثل تنش‌های محیط کار، ماندن در ترافیک و دیر رسیدن، جروبحث کردن و رسیدگی به امور مهم فرزندان آثار منفی زیادی بر ما می‎گذارد. تاثیر استرس بر سلامتی جسم و روح، بر هیچ کس پوشیده نیست و متاسفانه بیشتر مردم به‏طور مرتب از آن رنج می‏برند. در ادامه با برخی از این آثار آشنا می‏شویم.

سیاهی و گودی زیر چشم: استرس و بی خوابی‏های مکرر، ارتباط زیادی با به خطر افتادن زیبایی صورت دارند. نگرانی‎ها، مشکلات زناشویی، پرکاری و غیره باعث کاهش کیفیت خواب و ایجاد هاله‏ای نازیبا در اطراف چشم‎ها می‏شود. این موضوع باعث می‎شود پوست و چشم‎ها ظاهری خسته و پیر داشته باشند.

خشک شدن پوست: فشار ناشی از استرس، باعث اختلال در آب‏رسانی مناسب به پوست می‏شود. افرادی که تحت استرس زندگی می‎کنند و قادر به کنترل آن نیستند، میل کمتری به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه یا نوشابه گرایش پیدا می‌‎کنند، در حالی که نوشیدن آب کافی، یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبت‎دهی به پوست می شود و اکسیژن‏رسانی آن را ضمانت می‏‎کند.

بروز آکنه: محققان به این نتیجه رسیده‎اند که استرس ارتباط نزدیکی با بروز جوش، پسوریازیس (بیماری صدفی)، اگزما و دیگر بیماری‎های پوستی دارد. کورتیزول زیاد در بدن باعث اختلال در عملکرد فلور طبیعی روده می شود و به این ترتیب، به سلامت پوست آسیب جدی می‏زند، چون فلور روده نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

ضایعات پوستی و کهیر : ضایعات پوستی و کهیر در اثر اختلال عملکرد  روده که با نام علمی «دیسبیوز» شناخته می‎شود، بروز می‎‏کند. این مشکل زمانی دیده می‌شود که میزان باکتری‌های مفید روده، افت شدیدی پیدا می کند و باکتری‏های منفی، روده را به اشغال خود در می‏‎آورد.

ریزش موها: ریزش مو دلایل متعددی دارد. گاهی دلیل ریزش شدید موها، قرار گرفتن در شرایط استرس‎زاست. این وضعیت مانع  رشد فولیکول مو می شود و موها را حساس و آسیب‏پذیر می کند که به ریزش آن ها منجر می‎شود.

چین و چروک زودهنگام: اگر به فکر کنترل استرس نباشید، هورمون کورتیزول به طور مشهودی دچار اختلال می‎شود و تاثیر جدی بر وزن بدن، افزایش فشار خون و کاهش کلاژن می‏گذارد.

افزایش سرعت سفیدی موها : با این که سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد اما استرس هم باعث پیری زودهنگام موها می‎شود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین پروتئین و ویتامین E می‎توان تا حدودی آثار منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد.

ایجاد خطوطی روی ناخن‏ها: ایجاد خطوط عمودی روی ناخن ها موضوع شناخته شده‎ای است، با این حال اگر تعداد این خطوط زیاد باشد و همگی روی کوتیکول ناخن ایجاد شود، یکی از نشانه ‏های قابل مشاهده استرس محسوب می‎شود.

 ایجاد تاول در دست‎‏ها: برخی مواقع تاول‏هایی روی دست‌ها ایجاد می‎شود که ما آن ها را با قارچ یا دیگر عفونت‏‎های ایجاد شده توسط قارچ‏‎ها اشتباه می‌گیریم اما این نوع تاول‌ها نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام «دیس هیدروز» است که ارتباط نزدیکی با استرس شدید و طولانی مدت دارد.

عفونت پوست : استرس باعث می‎شود پوست محافظ طبیعی خود را از دست بدهد و در برابر عوامل محرک و عفونت‎زا آسیب‎‏پذیر باشد. نداشتن  مراقبت لازم باعث افزایش بروز قارچ‌ها، سوختگی‎های سطحی، لکه‏‎ها و دیگر علایم زودهنگام پیری می‎شود.رایحه گیاه استوقودوس هیجان های احساسی و استرس را کاهش می‌دهد. نتیجه‌ تحقیقی در این باره نشان داد بیمارانی که در اتاق انتظار دندان‌پزشکی نشسته بودند، وقتی فضای اتاق با رایحه‌ عصاره‌ استوقودوس پُر شده بود، اضطراب کمتری داشتند.

روان پزشکان، زود نگران شدن را اضطراب می نامند. افرادی که درخصوص مسائل روزمره زندگی زود نگران می شوند و همواره درباره کارهای معمول زندگی پیش بینی منفی دارند، افرادی مضطرب هستند اما احساس اضطراب لزوما غیرطبیعی نیست و حتی در مواردی سبب افزایش کارایی افراد می شود.

منبع: khorasannews.com

error: Content is protected !!