استفاده از مسواک زبر ممنوع

در حساسیت های دندانی یا به طور اختصاصی حساسیت های عاجی یک درد کاملا مشخص و تیز داریم که بیمار کاملا تشخیص می دهد این درد بر روی کدام دندان است ولی در بعضی از دردهای دیگر بیمار نمی تواند به طور دقیق نقطه درد دندان را تشخیص دهد.

دندانپزشکی ترمیمی ایران، نسبت به تشخیص درد دندان ناشی از بروز حساسیت عاجی هشدار داد و گفت: ۴۰ درصد بزرگسالان از این مشکل رنج می برند.

دکتر فرناز مهدی سیر، اظهارداشت: در حساسیت های دندانی یا به طور اختصاصی حساسیت های عاجی یک درد کاملا مشخص و تیز داریم که بیمار کاملا تشخیص می دهد این درد بر روی کدام دندان است ولی در بعضی از دردهای دیگر بیمار نمی تواند به طور دقیق نقطه درد دندان را تشخیص دهد.

این متخصص دندانپزشک ترمیمی از جمله علائم شایع در حساسیت های عاجی را برخورد هوای سرد با دندان یا تغییرات دمای ناشی از غذاهای سرد و گرم نام برد و افزود: برای مثال وقتی مسواک می زنیم و احساس درد می کنیم و یا زمانی که ناخن روی دندان می کشیم و احساس درد دارد، ناشی از حساسیت های عاجی است.

وی همچنین به تحریکات شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش در بروز درد دندان اشاره کرد و گفت: این قبیل تحریکات نیز منجر به ایجاد درد مشخص در دندان می شود.

استادیار بخش ترمیمی دانشگاه آزاد، افزود: حساسیت عاجی در تمام سنین ممکن است مشاهده شود اما بیشتر در بین افراد ۲۰ تا ۵۰ سال دیده می شود، بطوریکه ۴۰ درصد افراد بزرگسال از این مشکل رنج می برند.

مهدی سیر تاکید کرد: اگر بخواهیم حساسیت های عاجی را دقیق تر تشریح کنیم، عریان شدن عاج دندان به محیط دهان، این نوع حساسیت را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از اولین عوامل بروز چنین دردهای دندانی، می توان به مسائل آناتومیک که یک جزء ژنتیک است اشاره کرد و از موارد دیگر، سایش دندان ها است که به دلیل افزایش سن و عادت بد غذا خوردن و استفاده از مسواک زبر و خمیر دندان های ساینده، استفاده از مواد شیمیایی و…، موجب تخریب مینای دندان و حساسیت می شود.

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، گفت: اگر بخواهیم درمانی برای این قبیل دردهای دندانی ناشی از حساسیت عاجی انجام دهیم ابتدا باید عامل را حذف کنیم.

وی توضیح داد: دندانپزشک اول باید یک تاریخچه از بیمار بگیرد تا مشخص شود مشکل چیست، زیرا یکی از موارد شایع بد مسواک زدن به خصوص در افراد دچار وسواس است. همچنین استفاده از مسواک های زبر که ابتدا باید روش صحیح مسواک زدن را به این افراد آموزش داد تا بیش از حد به دندان های خود فشار نیاورند و زمانی که مسواک می زنند از خمیر دندان های ساینده استفاده نکنند.

منبع: مهر

error: Content is protected !!