استفاده از هدفون ابتلا به کم شنوایی را به ۱۴ سالگی رسانده است

 دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به دلیل استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از هدفون، هندزفری و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، سن ابتلا به کم شنوایی در ایران به ۱۴ سالگی رسیده است.

به گزارش ایرنا، گیتا موللی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در انجمن شنوایی سنجی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا افزود: امروزه گوش دادن به موسیقی با صدای بلند باعث اختلال شنوایی شده و صدای ترافیک روزانه به ویژه در بزرگراه ها سلامت گوش را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: توصیه می شود افراد از هدفون هایی با مارک های معتبر که دارای سنجش دقیق تر صدا هستند، استفاده کنند. هر چه هدفون کوچک تر باشد، خطر کم شنوایی بیشتر می شود اما هدفون های بزرگ می تواند محافظت بیشتری از گوش داشته باشد.

موللی ادامه داد: گوش دارای سیستم هشداردهنده است. به این دلیل اگر افراد هنگام استفاده از هدفون و هندزفری، احساس کردند دچار سرگیجه شده اند و گوش آنها صدای زنگ یا وزوز می دهد، نباید دیگر از این ابزار استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این بیماری پنهان است و فرد متوجه کم شنوایی نمی شود. به همین دلیل یک تا دو سال طول می کشد تا به مراکز درمانی مراجعه کند.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: پیر گوشی نیز از ۴۵ سالگی آغاز می شود ولی به دلیل استفاده زیاد از هدفون و هندزفری و قرار گرفتن در سر و صدای زیاد، این عارضه که نوعی از کم شنوایی است به سن ۱۴ سالگی رسیده و باید زود تشخیص داده شود و با استفاده از سمعک عملکرد مغز بیشتر محافظت شود.

موللی افزود: پیرگوشی علل مختلفی از جمله ژنتیک، سر و صدای زیاد، استفاده از هدفون و هندزفری دارد و باید افراد از مواردی که باعث کم شنوایی می شود، پیشگیری کنند.

تولد سالانه پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور

موللی ادامه داد: سالانه پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور به دنیا می آیند که غربالگری، تشخیص و درمان زودهنگام می تواند آنها را از ناشنوایی نجات دهد.

وی افزود: وقتی نوزاد ناشنوا به دنیا می آید، به دلیل آثار روحی شدیدی که به خانواده وارد می شود، نوزاد کمتر مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که هر ثانیه برای نوزاد مهم است و باید به سرعت غربالگری شود.
موللی اظهار داشت: ناشنوایی معلولیت پرهزینه ای است که تا آخر عمر هزینه های زیادی را به جامعه وارد می کند و می توان با مداخلات زودهنگام این هزینه را کاهش داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هر ۱۰۰ نوزاد متولد شده ۸۰ نوزاد غربالگری شنوایی می شوند و ما در این زمینه به پوشش ۸۰ درصدی رسیده ایم و باید این پتانسیل و پوشش را به ۱۰۰ درصد رساند.

نوزادان ماهی یک بار غربالگری شوند

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه کودکان باید ماهانه یک مرتبه غربالگری شنوایی شوند، اضافه کرد: همه کودکان ناشنوا و کم شنوا این پتانسیل را دارند که بیماری آنها زود تشخیص داده شوند و سمعک بگیرند. آنها می توانند به زبان گفتاری دست یابند و هیچ کمبودی با همسالان شنوای خود نداشته باشند.

به گفته موللی، اگر نوزاد ناشنوا به موقع غربالگری و ۴۸ ساعت پس از تشخیص به مرکز مداخله درمان ارجاع داده شود، در پنج سالگی به وضعیتی از شنوایی می رسد که هیچ تفاوتی با سایر کودکان نداشته باشد.
وی ایران را از کشورهای موفق در دنیا در زمینه غربالگری و مداخلات زودهنگام ناشنوایی برشمرد و اظهار داشت: ۸۰ مرکز مداخله زودهنگام در این زمینه فعالیت می کنند و ۱۸ مرکز کاشت حلزون داریم.

موللی مشکل اصلی را در زمان درمان ناشنوایی و کم شنوایی در کشور را خلاء غربالگری بین تشخیص و مراجعه به مراکز مداخله ای دانست و ادامه داد: مداخلات درمانی به سرعت انجام نمی شود و ناشنوایی و کم شنوایی بعد از تولد مورد غفلت قرار می گیرد برای جلوگیری از این موضوع، بیانیه غربالگری شنوایی که به صورت دستورالعمل علمی دنیا تدوین شده است، امسال در هجدهمین همایش شنوایی سنجی ارایه می شود.

وی اضافه کرد: این بیاینه تحت عنوان گایدلاین بومی سازی در مداخلات زودهنگام کودکان ناشنوا و کم شنوا برای اولین بار در کشور در حاشیه هجدهمین همایش شنوایی سنجی که قرار است سوم تا پنجم اردیبهشت در مشهد برگزار شود، رونمایی می شود.

 60 درصد کودکان ناشنوا مبتلا به اختلال رشدی

دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی تصریح کرد: ۶۰ درصد کودکان ناشنوا و کم شنوا با اختلالات فلج مغزی و رشدی و تکاملی مواجه هستند که باید به موقع تشخیص داده شوند.

error: Content is protected !!