استفاده درست از ژل ها و محلول های ضدعفونی و تاثیر آن ها

استفاده درست از ژل ها و محلول های ضدعفونی و تاثیر آن ها

حتماً در طی چند ماه اخیر افزایش اهمیت بهداشت فردی را چه در خودتان و چه در اطرافیانتان دیده اید. کارهایی که پیش از این ها شاید یک بار هم برای رعایت بهداشت انجام نمی گرفت، این روزها در بین فعالیت های روزمره ما جای گرفته است.

یکی از همین موارد، شستشوی درست و اصولی دست و صورت است. شستشوی دست ها همواره از مهم ترین بخش های رعایت بهداشت محسوب می شود. این مورد همیشه در زمان های لازم که دست ها با هرگونه موارد غیر بهداشتی برخورد داشت، رعایت می شد اما این روزها و به دلیل شیوع بیماری کرونا، اهمیت آن چندین برابر افزایش یافته است.

در کنار شستشوی کامل دست به وسیله آب و صابون یا مایع دستشویی، استفاده از ژل و محلول های ضدعفونی به یکی از آداب ثابت زندگی تبدیل شده است، به نحوی که بخش مهمی از خرید روزمره به خرید محلول ضدعفونی اختصاص می یابد.

استفاده درست از ژل ها و محلول های ضدعفونی و تاثیر آن ها

استفاده از انواع ژل و محلول ضدعفونی کننده که بر پایه الکل است، در زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید بسیار اهمیت دارد. فراموش نکنید در این روزها و در زمان هایی همچون لمس هرگونه اشیایی که از ضدعفونی بودن آن مطمئن نیستید، پس از دست دادن، خرید کردن، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تماس با حیوانات و …  دست های خود را با محلول ها و ژل های مربوط، ضدعفونی کنید.

در این روزها که همه مردم نگران انتقال ویروس کرونا هستند، ضدعفونی‌کننده‌ها که غالبا از ۶۰ درصد اتانول و ۷۰ درصد ایزوپروپانول هستند، قادر به غیرفعال کردن تمامی ویروس‌هایی است که از نظر ژنتیکی با بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد.

اکثر کارشناسان توصیه می کنند که برای خرید محلول و ژل ضدعفونی کننده، درصد الکل ۶۰ کافی است و محلول هایی که درصد بالاتر حتی تا ۹۰ درصد الکل دارند را به آب تا ۶۰ درصد رقیق کنید.

اما همچنین ژل های ضد عفونی کننده که حالت مایع و ژلاتینی دارند، بر اساس ترکیب حساب شده‌ای از شوینده‌ها و الکل تهیه می‌شوند. وجود مواد نرم کننده که باعث عدم خشک شدن پوست دست می شوند، مهم ترین ویژگی و وجه تمایز درون ژل ها است.

برای استفاده درست از ژل ها و محلول های ضدعفونی کننده و تاثیرگذاری کامل آن ها، ابتدا مقداری که روی محلول توصیه شده را بر روی دست های خود بریزید و سپس دست ها را به هم بمالید تا محلول به تمام قسمت های دست و به ویژه بین انگشتان و میان ناخن ها برسد.

 پس از این، برای مدت کوتاهی صبر کنید تا محلول در معرض هوا خشک شود. فراموش نکنید محلول تا پیش از خشک شدن ممکن است تاثیر کاملی نداشته باشد و اگر سریعاً پس از مصرف، دست های خود را به صورت بزنید، امکان انتقال میکروب وجود دارد.

مهم ترین نکته ای که باید برای مصرف هرگونه ژل و محلول خاطر نشان کرد این است که این محلول ها برای دست های کثیف یا چرب تاثیری ندارد و در این مواقع حتماً باید از آب و صابون برای شستشو استفاده کرد.

استفاده درست از ژل ها و محلول های ضدعفونی و تاثیر آن ها

از دیگر نکاتی که باید رعایت کرد، توجه به عدم استفاده افراطی از این محصولات است؛ چرا که پوست بدن، حاوی باکتری های خوب و بد است و این محلول ها باکتری های خوب و مفید برای پوست را نیز از بین می برند که این موضوع می تواند برای سلامتی پوست مضر باشد.

یادتان باشد در مکان هایی همچون بیمارستان که احتمال برخورد مواد عفونی زیاد است، حتما از آب و صابون نیز برای شستن دست های خود استفاده کنید.

این موضوع را هم فراموش نکنید که ژل ها و محلول های ضدعفونی را از دسترس کودکان دور نگه دارید چرا که خوردن محلول ها می تواند باعث مسمومیت های شدید و حتی مرگ نیز باشد.

در انتها باید گفت برای خرید محلول ضدعفونی، حتماً به داروخانه ها و فروشگاه های معتبر اینترنتی مراجعه کنید و سعی کنید از خرید هرگونه برند نامعتبر و متفرقه جلوگیری کنید چرا که اگر اثر گذاری درستی صورت نگیرد، می تواند با عواقب بدی همراه شود.

برای محصولات ضدعفونی کننده معتبر می توانید با خیال راحت و بدون مراجعه حضوری از فروشگاه روژا به صورت آنلاین خرید کنید.

همچنین درکنار خرید محلول ضدعفونی به خرید کرم های مرطوب کننده هم توجه داشته باشید زیرا این محلول ها باعث خشکی و تحریک پذیری پوست می شوند و بی توجهی به این نکته نیز باعث به خطر افتادن سلامت پوستتان می شود.

error: Content is protected !!