استقبال کمرنگ بهارستانی‌ها از واکسن/مردم به شایعات توجه نکنند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کرونا روزگار عجیبی را برای دنیا رقم زده، باورش سخت بود که ایامی بیاید که مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ماه‌ها و سالیانه تعطیل شوند، باورنکردنی نبود که کرکره اصناف پایین کشیده شود و برای کسب و کار جریمه در نظر گرفته شود اما زمانی که از بالاتر به موضوع می‌نگریم به خوبی در می‌یابیم تمام این ناباورانه ها به یک دلیل محکم و مهم آن هم سلامتی بوده است.

حال که با گذشت سخت پنج پیک که داغ های سنگینی را بر جای گذاشته و بسیاری از خانواده‌ها را تا آخر عمر داغدار کرده و با همه آن انتقادها و بگومگوها بر سر تولید و واردات واکسن، امروز و در این نقطه با همت و تلاش همه عوامل مسئول واکسن‌های مورد اطمینان و با درصد ایمنی مطلوب در کشور وجود دارد و هر روز از میانگین سنی برای واکسیناسیون کاسته می‌شود، اما در این میان که کرونا از آنچه که می‌پنداریم نزدیک تر و خطرناک‌تر شده عده‌ای هستند که ساز ناکوک واکسن نزدن را کوک کرده‌اند که امیدوار هستیم در این خصوص به سرعت تمهیداتی اندیشیده شود چرا که تا کنون هم کرونا پیامدهای گسترده بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و روانی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده است.

شایعاتی که در میان مردم منتشر می‌کنند

یکی از شهروندان بهارستان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص عدم تزریق واکسن اظهار داشت: شایعاتی مبنی بر اینکه واکسن عمر را کوتاه می‌کند شنیده‌ام و اینکه با تمام توان پروتکل‌ها را رعایت می‌کنم تا مبتلا نشوم و نیاز به واکسن ندارم و در نهایت می گویم من واکسن نمی زنم و مریض هم نمی‌شوم.

این شهروند ۴۰ ساله بهارستانی گفت: من به ایمنی واکسن اعتقادی ندارم!

کوتاهی در امر واکسیناسیون آسیب فردی و اجتماعی به همراه خواهد داشت

یکی دیگر از شهروندان ۶۰ ساله بهارستان که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: من در ابتدا از واکسن وحشت داشتم اما وقتی به زمان‌های گذشته و زمانی که واکسن آبله و طاعون نیز وجود نداشت نگاه کردم از این موضوع که نخواهم واکسن بزنم شرمسار شدم چرا که کوتاهی کردن در این موضوع فقط ضرر فردی را به دنبال نخواهد داشت بلکه دود این آتش به چشم همه افراد جامعه و خانواده و عزیزان خواهد رفت.

این شهروند با بیان اینکه در مدت کرونا کم داغ ندیده‌ایم افزود: در خانواده ما همه اعضا کرونا گرفته‌اند و روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و هم اکنون که با لطف خداوند و همت مسئولان واکسن تهیه شده نباید کوچک‌ترین تعللی را داشته باشیم.

تزریق بیش از ۴۲ هزار دُز واکسن در بهارستان

فرماندار بهارستان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت واکسیناسیون در این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای تزریق کرونا تا کنون بیش از ۱۴۲ هزار دُز واکسن تزریق شده و از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار واکسن، دُز اول و بیش از ۴۲ واکسن، دُز دوم می‌باشد.

هادی تمهیدی با بیان اینکه در بهارستان ۱۰ مرکز واکسیناسیون در حال فعالیت هستند گفت: خوشبختانه با تلاش کادر بهداشت و درمان شهرستان تزریق روزانه ۸ هزار دوز واکسن را به ثبت رسانده‌ایم.

تمهیدی در خصوص اینکه برخی واکسن را قبول ندارند و از این کار امتناع می‌کنند عنوان داشت: هیچ توجبه شرعی و مذهبی برای عدم تزریق واکسن وجود ندارد و دیده‌ایم که تمام مراجع نیز از این اقدام حمایت کرده‌اند.

وی گفت: ۲۵ درصد از جمعیت این منطقه بالای ۵۰ سال و ۷۵ درصد جمعیت زیر ۵۰ سال هستند و خوشبختانه هم اکنون در سامانه برای تزریق واکسن به جمعیت زیر ۵۰ سال رسیده‌ایم و خوشبختانه واکسن به اندازه کافی برای گروه‌های هدف وجود دارد و حاضر دو واکسن سینوفارم چین و کوو برکت برای تزریق در مراکز واکسیناسیون شهرستان تأمین شده، البته دُز دوم هر نوع واکسنی که افراد قبلاً تزریق کردند نیز موجود است و جای نگرانی نیست لذا از همه مردم می‌خواهیم برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا انشاالله بتوانیم این زنجیره بیماری را خاتمه دهیم.

مردم بهارستان با واکسیناسیون به موقع کار را به گورستان نکشانند

دانوش دمیریان، مدیر شبکه بهداشت و درمان بهارستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از استقبال کمرنگ اهالی بهارستان از واکسن کرونا، گفت: این موضوع می‌تواند در موج‌های بعدی خطرآفرین باشد.

دمیریان با اشاره به برداشته شدن شرط سنی در بهارستان، افزود: با این وجود همچنان استقبال از تزریق واکسن کمتر از آن چیزی است که ما پیش بینی می‌کردیم و می‌دانیم که به منظور ایجاد ایمنی جمعی حداقل باید ۸۵ تا ۹۰ درصد اهالی واکسینه شوند که این میزان اکنون بسیار کمتر از حدنصاب مذکور در بهارستان است.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بهارستان تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم تا کار از کار نگذشته برای دریافت واکسن اقدام کنند و نگذارند کار به گورستان بکشد و آن وقت پشیمان شوند، لذا از همه شهروندان می‌خواهیم تا ۱۰ مهر ماه جهت تزریق واکسن مراجعه کنند چرا که برخی خدمات در آینده نزدیک منوط به انجام واکسیناسیون است.

با همه تفاسیر همه کسانی که ترس از واکسن برای کوتاه شدن عمر و یا داشتن عوارض نادر را عنوان می‌کنند و عامدانه و با بهانه‌های واهی از تزریق واکسن امتناع دارند باید بدانند که واکسینه شدن امروز یک تکلیف است چرا که در این صورت خواسته یا ناخواسته موجبات پایداری و ماندگاری بیشتر ویروس منحوس کرونا را فراهم می‌کنند و در نهایت کوتاهی در این امر پشیمانی به بار خواهد آورد و بازگشت به شرایط عادی را غیرممکن خواهد ساخت.

error: Content is protected !!