اشتباهاتی از جنس برچسب ارزش تغذیه‌ای!

زمانی که موضوع رژیم غذایی برای کاهش وزن مطرح می شود، برچسب ارزش تغذیه ای خوراکی هایی که خریداری می کنید می تواند به سلاح پنهان شما تبدیل شود. اما نادیده گرفتن برخی موارد و یا عدم درک کامل آنچه ارائه شده  به واسطه حجم زیاد اطلاعات موجود در این بخش کوچک چندان جای شگفتی ندارد.

اشتباهاتی از جنس برچسب ارزش تغذیه‌ای!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از  “ایت دیس“، برخی اقدامات مانند بزرگ کردن اندازه فونت میزان کالری موجود در غذا و پیشنهاد اندازه درست هر وعده می توانند به کاهش سردرگمی کمک کنند، اما تمام تولیدکنندگان مواد غذایی این تغییرات را اعمال نمی کنند.

افزایش وزن به واسطه برخی اشتباهات مرتبط با خواندن اطلاعات برچسب ارزش تغذیه ای شاید موجب شگفتی شما شود. پرهیز از این اشتباهات می تواند تغییر چشمگیری در مسیر کاهش وزن شما ایجاد کند.

تنها اطلاعات قسمت جلوی بسته بندی را می خوانید

عنوان هایی مانند «ارگانیک»، «۱۰۰ درصد طبیعی» و «فاقد گلوتن» می توانند به راحتی شما را گمراه کنند. اگر خرید خود را بر اساس ادعاهایی که در قسمت جلو بسته بندی خوراکی ها ارائه شده انجام داده و جدول ارزش تغذیه ای را نادیده بگیرید، در واقع اطلاعات ارزشمندی مانند میزان کالری، مواد تشکیل دهنده و اندازه وعده ها را از دست داده اید. تنها توجه به ارگانیک بودن یک محصول به معنای آن نیست که موجب افزایش وزن شما نیز نمی شود.

اندازه وعده ها را نادیده می گیرید

عدم توجه به اندازه وعده ها اشتباه بزرگی است که افراد بسیاری هنگام خواندن برچسب ارزش تغذیه ای خوراکی ها مرتکب می شوند. به عنوان مثال، اگر یک بطری کامل آبمیوه را بدون خواندن برچسب ارزش تغذیه ای آن مصرف کنید، ممکن است متوجه نشوید که این بطری حاوی دو و نیم وعده آبمیوه بوده و به جای ۱۳۰ کالری، در واقع ۳۲۵ کالری مصرف کرده اید.

اندازه گیری مقادیر خاص، کوچک‌تر بودن اندازه وعده ها نسبت به آنچه فکر می کردید می تواند موجب شگفتی شما شود.

تمام مواد تشکیل دهنده را کنترل نمی کنید

مواد تشکیل دهنده در برچسب یک محصول معمولا بر اساس وزن فهرست می شوند، از این رو گزینه نخست بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. با این وجود، افراد بسیاری حتی اگر فهرست را بخوانند، تنها سه تا پنج ماده تشکیل دهنده اول را کنترل می کنند. مواد تشکیل دهنده که در انتهای فهرست قرار گرفته اند را نباید نادیده گرفت زیرا می تواند شامل شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز و آسپارتام باشد.

نادیده گرفتن مواد تشکیل دهنده ممکن است لزوما به افزایش وزن منجر نشود، اما می تواند موجب ورود موادی به بدن شود که قصد مصرف آنها را نداشته یا از وجود آنها آگاه نیستید.

به دنبال قندهای افزوده نیستید

مصرف بیش از حد قند برای سلامت کلی انسان مضر است و نیازی به گفتن نیست که حفظ وزن سالم را نیز دشوار می سازد. مصرف غذاهای سرشار از قندهای افزوده می تواند به دریافت کالری های اضافه فاقد ارزش تغذیه ای منجر شود.

غذاهای بسیاری حاوی قندهای طبیعی هستند. به عنوان مثال، ماست حاوی لاکتوز، قند طبیعی موجود در محصولات لبنی است. اما قندهای افزوده می توانند در هر چیزی وجود داشته باشند. انواع مختلف ماست، به ویژه نمونه های حاوی میوه سرشار از قندهای افزوده هستند. اگر به مصرف میوه همراه با ماست علاقه دارید بهتر است خودتان میوه تازه را به ماست ساده اضافه کنید و از فواید ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین فیبر طبیعی موجود در آنها بهره‌مند شوید.

انجمن قلب آمریکا محدود کردن مصرف روزانه قندهای افزوده به کمتر از ۱۰۰ کالری برای زنان و ۱۵۰ کالری برای مردان را توصیه کرده است.

فیبر را نایدیده می گیرید

افراد بسیاری به محتوای فیبر در غذاهای مصرفی خود توجه نداشته و این ماده مغذی را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. فیبر غذایی نه تنها به تقویت و حفظ سلامت قلب و روده کمک می کند، بلکه احساس سیری را برای مدت زمانی طولانی‌تر حفظ کرده و سطوح انرژی را افزایش می دهد. در همین راستا، فیبر ابزار فوق العاده ای برای کاهش وزن یا حفظ وزن سالم است.

کلینیک مایو مصرف روزانه ۳۸ گرم فیبر برای مردان و ۲۵ گرم برای زنان را توصیه کرده است.

ممکن است دو محصول دارای مقدار کربوهیدرات مشابه باشند، اما محتوای فیبر متفاوتی داشته باشند که در این شرایط انتخاب گزینه ای که فیبر بیشتری دارد در اولویت قرار دارد.

محتوای سدیم را نادیده می گیرید

نادیده گرفتن مقدار سدیم در غذا می تواند سلامت قلب شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین، مصرف بیش از حد سدیم می تواند به نفخ و افزایش وزن بدن منجر شود. دیگر آثار منفی مصرف بیش از حد سدیم مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی نیز می توانند در نهایت به افزایش وزن منجر شوند.

در هر صورت، به محتوای سدیم در غذاهای خود توجه داشته باشید. همانند قندهای افزوده، سدیم می تواند به طور پنهانی در انواع مختلف خوراکی ها حضور داشته باشد، از این رو کنترل برچسب ارزش تغذیه ای اهمیت بیشتری می یابد. انجمن قلب آمریکا مصرف کمتر از ۲,۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز را برای بزرگسالان توصیه کرده و میزان مصرف ایده آل را نیز کمتر از ۱,۵۰۰ میلی گرم عنوان کرده است. 

error: Content is protected !!