اعتمـاد به نفـس؛ مسـالـه دختـران نوجـوان

اعتمـاد به نفـس مسـالـه دختـران نوجـوان

آیا کمبود اعتماد به نفس برای دخترهای نوجوان که خودشان را پشت مادرشان پنهان می کنند, دردناک است

آیا کمبود اعتماد به نفس برای دخترهای نوجوان که خودشان را پشت مادرشان پنهان می کنند، دردناک است؟ همه ما در سنین و زمان های مختلف از کمبود اعتماد به نفس رنج برده ایم. دکتر ارولیخ لمین ولفریم، روان شناس دانشگاه کالیفرنیا، ۱۰ راه برای تقویت اعتماد به نفس دخترهای نوجوان پیشنهاد کرده است…

● تصمیم بگیرید

دکتر یاسین دمیرتاس، روان درمانگر دانشگاه کالیفرنیا، معتقد است تصمیم گیری اعتماد به نفستان را افزایش می دهد. او می گوید: «یکی از مهم ترین موضوعاتی که هر روز درباره آن با بیماران صحبت می کنم، تصمیم گیری است. اگر اعتماد به نفستان کم شود تاثیر منفی بر توانایی تصمیم گیری شما می گذارد.»

او ادامه می دهد: «در شرایط بحرانی تصمیم بگیرید و به آن عمل کنید تا احترام دیگران را به دست آورید.»

● کارشناس شوید

دکتر سندی سیلر، روان شناس بیمارستان ایالتی کالیفرنیا، معتقد است کارتان را به نحو احسن انجام دهید. او می افزاید: «هر کسی در هر زمینه کاری، حتی کپی کردن اسناد، می تواند کارشناس برجسته ای شود. یاد گرفتن پررنگ کردن اسناد کمرنگ، چگونگی مرتب کردن مدارک و هر موضوعی که بتواند شما را در کارتان ارتقا دهد، اعتماد به نفستان را افزایش و احساس خوشایندی به شما می دهد.»

● به اندامتان نگاه کنید

وقتی لباسی می پوشید که اندازه تان است و آراسته می شوید، احساس خوشایندی به خودتان پیدا می کنید و اعتماد به نفستان بالا می رود.

لباس هایتان را از کمد بیرون بیاورید و آنها را بپوشید. جلوی آینه بایستید و تصور کنید کسی هستید که اعتماد به نفس و سبک لباس پوشیدنتان را تحسین می کند. اگر فرار می کنید یا پنهان می شوید لباستان را پاره کنید.

● کیفیت به جای کمیت

در کار و زندگی همیشه باید یک اصل را رعایت کرد؛ زیاد پول خرج کنید اما کم بخرید. همیشه به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت بدهید. لباسی پیدا کنید که برازنده شما باشد. همه چیزهایی را که باعث خجالت?تان می شوند پنهان کنید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود.

● با شور و حرارت با خود صحبت کنید

به جای آنکه روی نکات منفی و ناتوانی ها متمرکز شوید، روی نکات مثبت خود تمرکز کنید تا مردم بیشتر به شما توجه کنند. بر عقاید و نظرات خود تکیه کنید و به هیچ وجه آنها را تغییر ندهید. روزی ۱۰ بار جلوی آینه بایستید و با انرژی و علاقه به خود بگویید: «تو بهترین هستی.»

● با اطرافیان مهربان باشید

دکتر سندی سیلر، روان شناس بیمارستان ایالتی کالیفرنیا، می گوید:

«علاوه بر اینکه خوب کار می کنید، باید رفتارتان به گونه ای باشد که همکارانتان به همکاری با شما افتخار کنند.» او می افزاید: «افرادی را می شناسم که عملکرد مثبتی دارند اما هیچ کس حاضر نیست با آنها همکاری کند چون بیش از حد رسمی، عبوس و منفی اندیش هستند. این اشخاص احتمالا رشد چشمگیری در شغلشان نخواهند داشت. اما افرادی که رفتاری دوستانه دارند و مثبت اندیش هستند علاوه بر ارتقای شغلی، اعتماد به نفس و رضایت خاطر فراوانی دارند.»

● به دیگران کمک کنید

دکتر دیویکاسنیک، روان شناس مرکز پزشکی دبی در امارات متحده عربی، معتقد است: «وقتی برای شخصی کاری انجام می دهید و به او کمک می کنید، احساس خوبی خواهید داشت.

اگر به اشخاصی که توقع و انتظار ندارند و به شدت نیازمند هستند، کمک کنید، احساس رضایت خواهید کرد. چون هورمون خاصی در مغز ترشح می شود که باعث احساس شادی در فرد می شود.»

● فهرستی برای تشکر از افراد تهیه کنید

روان شناسان پس از مطالعه روی احساس مثبت افراد به این نتیجه رسیدند که تشکر از اشخاص، اعتماد به نفس را به شدت افزایش می دهد.

دکتر سندی سیلر می گوید: «یک تشکر کوتاه مختصر، اعتماد به نفس دو طرف را بالا می برد.»

● صاف و با سری افراشته بایستید

به عکس خودتان نگاه کنید. فردی که اعتماد به نفس ندارد معمولا با شانه های افتاده میان مردم راه می رود اما شخصی که اعتماد به نفس کافی دارد، شانه هایش را عقب می دهد و با سری بالا راه می رود. او با این کار به اطرافیان نشان می دهد که از هر نظر شایسته است.

● با مشکلات و مسایل روبرو شوید

مطالعات نشان داده دخترهای جوان هنگام قبول مسوولیت، اعتماد به نفسشان کم می شود و خود را دست کم می گیرند. در حالی که پسرها به سرعت خود را با شرایط وفق می دهند و تغییر می کنند. وجود اعتماد به نفس در کودکان رابطه مستقیمی با محبت و حمایت معقول والدین دارد. بسیاری از والدین علاقه دارند بیش از حد معمول از دخترشان حمایت کنند مخصوصا زمانی که باید تردید و پذیرش را خود بیاموزند. این مرحله ای اساسی در رشد اعتماد به نفس است. اگر دختر دارید اجازه دهید که تجربه کند و با مسایل و مشکلات روبرو شود.

منبع: NyTimes

error: Content is protected !!