افزایش ریسک ابتلا به کرونا در افراد کم خون

افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض درگیری با ویروس جهش یافته کرونا قرار دارند و کم خونی یک بیماری زمینه‌ای برای ابتلا به کرونا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هنگامی که بدن فردی به اندازه کافی از گلبول‌های قرمز خون سالم برخوردار نیست، به اصطلاح به بیماری کم خونی (آنمی) دچار شده است. آنمی به این معنی است که خون دچار کمبود هموگلوبین (Hgb) است، ماده‌ای حیاتی که بخشی از سلول‌های قرمز خون (RBC) را تشکیل می‌دهد و وظیفه انتقال اکسیژن را به تمام سلول‌ها بدن برعهده دارد.

ضربان قلب سریع، نفس تنگی، مشکل تنفس هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی صحبت کردن، سرگیجه، درد قفسه سینه، تورم دست یا پا، رنگ پریدگی پوست، ناخن، دهان و لثه و همچنین خستگی شدید از جمله شایع‌ترین علائم کم خونی محسوب می‌شوند.

شناسایی کم خونی افراد نیازمند انجام برخی آزمایشات پزشکی است که شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون است که سطح هموگلوبین و دیگر ویژگی‌های گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند؛ این آزمایش نه تنها کم خونی را نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند به پزشک در پیدا کردن دلیل کم خونی کمک کند.

کم خونی به خصوص در بانوان و کودکان از جمله بیماری‌های شایع در کشورمان محسوب می‌شود و این دسته از بیماران نیز در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند.

ضعف سیستم ایمنی در کم خونی

بیماری کم خونی به هر دلیلی که باشد به خصوص در زمینه فقر آهن، باید برای اصلاح تحت درمان و مراقبت قرار گیرد، در واقع این بیماری باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به کرونا را در افراد افزایش می‌دهد.

کم خونی دارای چندین شکل است:

نخست کم خونی خفیف  که سطح هموگلوبین خون حدود ۱۰ است، دوم کم خونی متوسط که سطح هموگلوبین ۸ تا ۱۰ گرم در دسی لیتر، سوم کم خونی شدید که سطح هموگلوبین ۵/۵ تا ۸ گرم در دسی لیتر و البته چهارمین دسته کم خونی با هموگلوبین کمتر از ۵/۶ است که برای سلامتی فرد بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

کم خون ها چه بخورند؟

در صورتی که فردی دچار بیماری کم خونی باشد، از او خواسته می‌شود از غذا‌های سرشار از آهن تغذیه کند.

علاوه بر استفاده و تجویز ویتامین B ۱۲ و مکمل اسیدفولیک که در کم خونی می‌تواند کمک کننده باشد، مواد غذایی همچون سبز تیره، سبزیجات برگی، سیب زمینی شیرین، آلو و کشمش، زردآلو و هلو خشک، لوبیا، گوشت و ماهی، نان، غلات و ماکارونی غنی شده سرشار از آهن هستند.

کم خونی به هر علتی که باشد خصوصا در زمینه فقر آهن، باید در این دوران بحران کرونا اصلاح شود؛ چرا که باعث ضعف سیستم ایمنی خواهد شد و امکان ریسک ابتلا بیشتر می‌شود.

error: Content is protected !!