افزایش سالانه ۵۰۰ نفر به آمار مبتلایان سرطان سینه

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا هستند، گفت: هر سال حدود ۵۰۰ نفر به آمار افزوده می شود که تنها راه مقابله با آن پیشگیری از طریق آموزش زنان است.

به گزارش ایرنا، معصومه آباد در سومین همایش پیشگیری از سرطان سینه در ایوان شمس، درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان را تسلیت گفت و اظهار کرد: به دلیل تقارن تلخ ضایعه اسف بار از دست دادن این دانشمند و ریاضیدان برجسته ایرانی که به تمام دنیا تعلق داشت، همایش امروز را به نام و یاد «مریم میرزاخانی» نامگذاری می کنیم. 

رئیس کمیته سلامت و مدیریت شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مرگ مریم میرزاخانی که بسیار ناراحت کننده بود، به دلیل گستردگی تومورها و رسیدن آن به مغز استخوان، باعث شد تا این نابغه ایرانی جان خود از دست بدهد، در حالی که با تشخیص زودهنگام می توانست سال های بعد از این زنده بماند و افتخارات زیادی برای جامعه علمی دنیا به همراه داشته باشد.

آباد با بیان اینکه در کشور ما هر ۵۰ دقیقه یک زن به سرطان سینه مبتلا می شود، افزود: تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه سرطان سینه مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و در این زمینه افزایش اطلاعات عمومی زنان و ارتقای دانش آنان نسبت به شناخت این بیماری می تواند در پیشگیری از ابتلا بسیار موثر باشد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: دانش آموختگان رشته مامایی از جمله گروه های کلیدی برای آگاه سازی جامعه زنان و کاهش ابتلا به این بیماری به شمار می روند.

وی سرطان سینه را شایع ترین سرطان در میان زنان دانست و افزود: سرطانی که جان بانوی نابغه ایرانی را گرفت این روزها بسیار رو به افزایش است و باید برای پیشگیری از آن همه گروه های مرتبط همت و تلاش کنند.

عضو هیات مدیره موسسه پیشگیری از سرطان سینه، برنامه ریزی مدون برای گروه های پرخطر و کاهش عوارض ابتلا به این بیماری و افزایش طول عمر آنان را از جمله برنامه های این موسسه عنوان کرد.

آباد گفت: امروزه سرطان سینه بالاترین آمار ابتلا در دنیا و ایران در بین زنان را دارد و از آنجایی که این بیماری سبب کاهش توانایی و عمر زنان می شود انجام هر اقدامی در زمینه تشخیص و پیشگیری از ابتلای این بیماری می تواند در افزایش شاخص سلامت زنان موثر باشد.

وی افزود: مراجعه سریع بیمار به پزشک و شروع کنترل بیماری در این زمینه حائز اهمیت و نجات دهنده محسوب می شود چرا که مراجعه زودهنگام بیمار باعث می شود تا تومور موجود در سینه به راحتی از بین رود.

عضو هیات مدیره موسسه پیشگیری از سرطان سینه، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، شرایط اثبات کننده وجود استعداد ژنتیکی در یک خانم، عوامل مربوط به دوران بارداری و هورمون ها، قائدگی زودرس و یائسگی دیررس را از جمله عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه برشمرد و اظهار کرد: چاقی، عوامل محیطی، ورود اشعه به اندام فوقانی زنان و … نیز در این زمینه تاثیرگذار است که بخش عمده آن با تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی برطرف می شود. 

سومین همایش پیشگیری از سرطان سینه با حضور محمدهادی ایازی قائم مقام وزیر و معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران، سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران، هادی زاده رییس موسسه پیشگیری از سرطان سینه و جمع کثیری از ماماها به همت موسسه پیشگیری از سرطان سینه در ایوان شمس برگزار شد.

error: Content is protected !!