افزایش سهمیه واکسن کرونا خراسان جنوبی ضروری است

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی جمعیت سالمند بالایی دارد علاوه بر این بخش قابل توجهی از سالمندان در برخی شهرستان‌ها در تماس همکاران ما برای انجام واکسیناسیون عنوان کرده‌اند که منتظر واکسن ایرانی هستند.

وی گفت: خراسان جنوبی ششمین استان سالمند کشور است و ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را سالمندان تشکیل می‌دهند لذا نسبت به خیلی از استان‌های دیگر سالمند بیشتری داریم و نیاز است سهمیه بیشتری به استان اختصاص یابد تا روند واکسیناسیون با سرعت بیشتری در گروه‌های سنی اعلام شده، انجام شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اضافه کرد: با توجه اینکه به‌زودی باید جمعیت زیادی را زیر پوشش واکسیناسیون کرونا قرار دهیم، لازم است مراکز تجمیعی در مرکز استان و شهرستان‌های بزرگ راه‌اندازی شود و جزو مصوبات ستاد ملی است که دانشگاه علوم پزشکی از امکانات و فضاهای سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها، مراکز انتظامی و نظامی استفاده کند که امیدواریم در این زمینه دستگاه‌های استان همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در بیرجند به سه تا چهار مرکز تجمیعی نیاز است گفت: طی هفته آینده حداقل ۲ تا سه مرکز باید راه‌اندازی شود که سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی یکی از این فضاها خواهد بود.

دهقانی بر ضرورت همکاری دستگاه‌های استان برای فراهم کردن تجهیزات لازم در زمینه ثبت‌نام واکسن کرونا و سایر موارد برای شتاب بخشیدن به اجرای برنامه واکسیناسیون تاکید کرد.

وی همچنین از روند نزولی تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا از هفته گذشته در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی که امروز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، پنج شهرستان این استان در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس و سرایان به رنگ نارنجی (پرخطر) و نهبندان، سربیشه، بشرویه، درمیان، زیرکوه و خوسف دارای رنگ زرد (خطر متوسط) هستند و در حال حاضر هیچ نقطه آبی (کم‌خطر) در استان خراسان جنوبی نداریم.

وی اظهار داشت: اما هنوز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان نزولی نشده است و طی هفته گذشته ۲۱ مورد فوتی داشتیم که مشابه هفته‌های قبل پیک چهارم بود.

وی گفت: معمولا روند نزولی فوتی‌ها چند هفته بعد از کاهش بستری‌ها رخ می‌دهد.

دهقانی افزود: طبق اعلام مصوبات ستاد ملی کرونا، وضعیت برخی استان‌های کشور در پیک چهارم کرونا طوری بود که پیک‌های قبلی را هم شکست اما برخی استان‌ها به پیک قبلی نرسید و اعلام شد ناشی از مدیریت خوب بیماری بوده است که در خراسان جنوبی هم این وضعیت رخ داد.

وی گفت: در اوج پیک سوم کرونا، ۴۵۱ بیمار بستری مثبت و ۹۲ فوتی را طی یک هفته در استان داشتیم در حالی که در اوج بستری پیک چهارم ۱۸۷ بستری مثبت و ۲۴ فوتی را در یک هفته شاهد بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: با توجه به بازدیدهای انجام شده از رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده از ماسک توسط اصناف استان ۹۲ درصد، رعایت فاصله‌گذاری حدود ۸۸ درصد و تهویه مناسب حدود ۹۰ درصد است و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری در ادارات حدود ۹۷ درصد و تهویه مناسب ۹۴ درصد است.

وی با اشاره به اینکه نماز عید فطر در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی برگزار شد گفت: اما در برخی شهرستان‌های پروتکل‌ها در برگزاری نماز رعایت نشد به‌طوری برگزاری نماز در فضای بسته و با توزیع مواد خوراکی بوده است.

error: Content is protected !!