افزایش ۴۱ درصدی خطر مرگ با نادیده گرفتن غربالگری سرطان سینه

محققان بر اساس نتایج یک مطالعه هشدار می‌دهند که انجام ندادن حتی یک بار غربالگری ماموگرافی، می‌تواند خطر مرگ ناشی از این بیماری را ۴۱ درصد افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه «کووین مری لندن» در این مطالعه داده های سلامتی حدود ۵۵۰ هزار زن را از ۹ شهرستان سوئد که در فاصله زمانی میان سال های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۶ واجد شرایط غربالگری سرطان سینه بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها متوجه شدند که زنانی که در جلسات غربالگری خود مرتب شرکت می کنند، ۵۰ درصد کمتر از سایر زنان احتمال داشت که در طول ۱۰ سال آینده بر اثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست بدهند.

غربالگری ماموگرافی می تواند به تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه آن و زمانی که درمان آن آسان تر است کمک کند؛ در نتیجه انجام منظم ماموگرافی می تواند به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کمک کند.

با این حال به رغم اثربخشی ثابت شده ماموگرافی، محققان هشدار داده اند که بسیاری از زنان معاینات منظمی را که به آنها توصیه شده است، انجام نمی دهند.

«استفان دافی» دانشگاه کوئین مری لندن گفت: انجام منظم تمام غربالگری های ماموگرافی برنامه ریزی شده بیشترین کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را به همراه دارد.

وی افزود: یافته های این مطالعه از این فرضیه حمایت می کند که انجام منظم ماموگرافی، فرصت رشد سرطان سینه را قبل از تشخیص آن کاهش می دهد.

سرطان سینه یکی از بیماری ‌های شایع زنان و بیشترین علت مرگ ناشی از سرطان را در زنان سنین ۲۰ تا ۳۹ سالگی تشکیل می دهد؛ سرطان سینه بعد از سرطان ریه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است که متاسفانه شیوع آن در حال افزایش است.

سرطان سینه به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت سینه آغاز می‌شود. علائم این سرطان شامل توده در پستان، تغییر در شکل ظاهری سینه، فرورفتگی‌های کوچک پوستی، خروج مایع از نوک سینه، نوک فرورفتهٔ پستان یا پوست قرمز و خشک (پوسته‌پوسته) سینه است. در بیماران دچار متاستاز، دردهای استخوانی، تورم و بزرگی غدد لنفاوی، تنگی نفس یا زردی (یرقان) هم ممکن است، دیده شود.

error: Content is protected !!